מגדל ביטוח ומגדל שוקי הון ממשיכות להוביל בדירוגי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות

בין המנהלים הגדולים בולטים גם דש, כלל ואלטשולר שחם, ובין המנהלים הקטנים בולטים אינפיניטי, ילין לפידות ואיילון

עליות השערים בשוק ההון ברבעון הראשון של השנה החזירו את הצבע לפניהם של החוסכים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות. לאחר שב-2008 הפסיד שוק הגמל כ-20%, ברבעון הראשון הוא החזיר, בממוצע, כ-40% מההפסד, כאשר המסלולים הכלליים הם הנהנים העיקריים מהעליות.

הקופות המסלוליות, לעומתם, נהנו רק באופן חלקי מעליות השערים. למרות זאת, עדיין ניכר מעבר של עמיתים לקופות המסלוליות.

מתחילת השנה עברו לקופות המסלוליות 3 מיליארד שקל, והן ניהלו בסוף הרבעון 18.7 מיליארד שקל, המהווים 7.8% משוק הגמל כולו. המעבר לקופות המסלוליות בתקופה זו, בה נרשמו כאמור עליות שערים נאות, שוב מציפה את הבעיה של החוסכים בהן. הקופות המסלוליות דורשות מהעמיתים להיות עם היד על הדופק ולעבור בין מסלולי השקעה שונים בהתאם למצב הבורסה. אולם ברור כי מרבית העמיתים אינם יודעים לבצע את המעברים הללו, והמשך העברות הכספים לקופות המסלוליות רק מוכיח זאת.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי ישנם חוסכים שהקופות המסלוליות מתאימות להם גם בתקופות של עליות שערים. אלו הם חוסכים מבוגרים הקרובים לגיל פרישה ומעוניינים רק להגן על כספם. לגבי החוסכים הצעירים יותר שעדיין נמצאים בקופות המסלוליות, ספק אם הם מודעים לכך שבהישארותם בקופה מסלולית, הם למעשה מקבעים את הפסדי השנה שעברה.

"הקופות המסלוליות הן הבעיה הכי חמורה בשוק ניהול הנכסים, והן בבואה של השיטה הקלוקלת של כל השוק הזה שלא מתאים את הסיכון לעמית, אלא משאיר אותו בידי מנהל ההשקעות" אומר אמיר איל, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי. איל גם לא מאמין בקופות הגמל הכלליות. "הקופות הכלליות הן פיקציה, כי הסיכון בהן לא מגודר".

שיטתה של אינפיניטי שונה מאוד מזו של שאר מנהלי החיסכון לטווח ארוך בשוק. אינפיניטי למעשה מנהלת שני מסלולי השקעה: האחד הוא מסלול אג"ח, סולידי לחלוטין, הכולל אג"ח מדורגות A ומעלה ואג"ח מדינה, והמסלול השני הוא מנייתי וכולל את כל מניות מדד תל אביב 100. לכל לקוח מותאם תיק המתאים לו על פי רמת הסיכון שהוא מוכן לקחת, וכולל רכיב מסוים מסל האג"ח ואת היתרה מסל המניות. כך, הלקוח למעשה מגדר את הרכיב הסולידי בתיק שלו, שמשקף בדיוק את רמת הסיכון שהוא מוכן לקחת. "אותי לא מעניין לאן הולך השוק, אלא לאן הלקוח רוצה להגיע", מסביר איל.

השפעות המיזוג פסגות-פריזמה

דירוג גלובס-מעלות משקלל בתוכו פרמטרים רבים ובהם גם התשואה, אך זו מהווה רק 20% מהדירוג, והוא לוקח בחשבון גם פרמטרים אחרים כגון סיכון, דרכי בקרה ושירות. הדירוג מתבסס על המתודולוגיה של P&S מעלות (ראו מסגרת), מתייחס לביצועי המנהלים שבין אפריל 2006 למארס 2009, וכולל את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות להן וותק של יותר מ-36 חודשים.

בדירוג הביצועים של חודש מארס ממשיכות לבלוט מגדל ומגדל שוקי הון, עם דירוג aa, הגבוה ביותר. מגדל, שאת השקעותיה מנהלת ענת לוין, זוכה לדירוג זה בקופות גמל וקרנות השתלמות במסלול כללי. מגדל שוקי הון, בראשותו של דן ללוז, בולטת בדירוג aa בקופות גמל במסלול אג"ח ומסלול שקלי. את ההשקעות בקופות ובקרנות של מגדל שוקי הון מנהל סמנכ"ל ההשקעות בחברה, דוד לוי.

בין קופות הגמל הגדולות בולטות קופות דש בניהול אורן חנוכה, קופות כלל בניהול דן פנחסי וקופות אלטשולר שחם בניהול אשר דורון, עם דירוג a.

לגבי קופות פסגות, כיוון שנכסי קופות פריזמה הוטמעו במהלך חודש אפריל בקופות פסגות, לפסגות מופיעים שני דירוגים: האחד כולל בתוכו את קופות פסגות ופריזמה יחד, והשני של קופות פסגות בלבד. בקרנות ההשתלמות מתייחס הדירוג לנכסי פריזמה לשעבר בלבד. לפיכך, לקופות פסגות המקוריות, ללא נכסי פריזמה, מופיע הדירוג UR שמשמעותו Under Review, קרי תחת מעקב.

בין המנהלים הקטנים בולטות קופות אינפיניטי וילין לפידות, עם דירוג a במסלול האג"ח, כאשר האחרונות מדורגות ב-a גם במסלול הכללי וזוכות גם לדירוג אינטראקטיבי AA. גם קופות איילון זוכות לדירוג a במסלול הכללי.

בקרנות ההשתלמות בולטות קרנות אלטשולר שחם, דש, איילון וילין לפידות, עם דירוג a. *

כך דירגנו

S&P מעלות מציעה שני סוגים של דירוגים השונים זה מזה בעומק המידע עליו הם מבוססים, ושמים דגש על האופן בו מנוהלות ההשקעות, ולא רק על ביצועי הקופות.

הדירוגים מפורסמים בסולמות שונים ובנפרד:

1. דירוג על בסיס מידע פומבי ומידע המתקבל מהקופות על מנהלי ההשקעות, המופיע בסולם aaafr-bfr

2. דירוג אינטראקטיבי המתקבל באמצעות תהליך הכולל ראיונות עומק עם מנהלי הקופות שבחרו להיחשף וליצור שקיפות לגבי פעילותם. תהליך זה ניתן בתמורה לתשלום וחושף מידע רב ומעמיק. הדירוג מופיע בסולם AAAfr-Bfr.

S&P מעלות מדרגת את הקופות שממציאות מידע כללי הנוגע למנהליהן, וזאת בתוך מסלולי ההשקעה, על פי ביצועים של 36 חודשים. מסלולי ההשקעה ידורגו אם הם כוללים לפחות 5 קופות כאמור לעיל.

S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המתקבל או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקופה כלשהי.

דירוג גלובס-מעלות לחברות המנהלות משקלל את דירוגי הקופות שמנהלת כל חברה בכל מסלול השקעה. הדירוג הממוצע של החברות מושפע מגודלן של הקופות המנוהלות. הדירוג מוצג תחת שם התאגיד השולט, אלא אם הגופים המנהלים בבעלות התאגיד נפרדים לחלוטין באופן ניהולם ותפעולם. הדירוג מתייחס לסך הנכסים המנוהלים ומחלק את החברות לשתי קבוצות גודל, עד ומעל 3 מיליארד שקל.

למידע נוסף: www.maalot-funds.co.il

ענבל פולק, מנהלת תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

גמל