הממונה על התקציבים בלינקוב מתפטר: "אחריותי לתקציב המדינה ולמשק מחייבת אותי"

אתמול נתפס בלינקוב אומר: "פה ראש ממשלה הלך הביתה על דברים הרבה יותר פחותים. זה שוחד" ■ בלינקוב במכתב ההתפטרות לשטייניץ: "ההסכם עם ההסתדרות מייצר רק 1.2 מיליארד שקל. המעסיקים קיבלו 1.5 מיליארד שקל יותר מהצעת האוצר" ■ החלה בורסת השמות למועמדים להחליפו: אבי גפן, עוזי לוי ויעל אנדורן ■ הבוקר אושר התקציב בממשלה

על רקע מערכת היחסים המתוחה בין משרד האוצר ללשכת ראש הממשלה ולנוכח התבטאותו אתמול, הגיש הבוקר (ד') הממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב, את התפטרותו - כך נודע ל"גלובס".

אתמול (ג') נודע ל"גלובס" כי הקפאת עסקת החבילה ועיכוב ההסכמה על התקציב נבעה מהטלת וטו ע"י בלינקוב לעסקת החבילה כפי שהיא.

בלינקוב הודה לסגניו ולכלל עובדי אגף התקציבים באוצר על מסירותם ומקצועיותם הרבה ועל כך שהם עושים ימים כלילות לטובת כלכלת ישראל. בלינקוב הודה להנהלת האוצר על הדרך המשותפת שעברו ואמר כי הוא משוכנע כי הם ימשיכו בתרומתם הציבורית למשק. "אחריותי לתקציב המדינה ולמשק מחייבת אותי להתפטר מתפקידי".

המועמד המוביל להחליפו בתפקיד הוא אבי גפן. גפן, 43, משמש כסמנכ"ל הכספים של "מקורות" משנת 2004. ראש הממשלה המיועד וגפן הכירו בעת שנתניהו שימש כשר האוצר ב-2003 וגפן, מתוקף תפקידו כסגן הממונה על התקציבים היה אחראי תחום מקרו במסגרתו היה אמון על הכנת תקצב המדינה. גפן שימש גם רפרנט פנים ושיכון. מועמדים נוספים ששמם הועלה הם עוזי לוי ויעל אנדורן.

בלינקוב עדכן את שר האוצר על החלטתו כבר ביום ג' בבוקר, אך התחייב בפניו לפעול להעברת תקציב 2009-2010 בממשלה ורק לאחר מכן למסור לו את מכתב ההתפטרות הרשמי.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "שר האוצר, יובל שטייניץ, קיבל בצער את התפטרותו של הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, והודה לו מקרב לב על תרומתו הרבה למשק, על המקצועיות והמסירות שהפגין לאורך הדרך ועל התגייסותו לגיבוש והעברת תקציב המדינה ביממה האחרונה".

ערוץ 2 שידר אמש (ג') שיחת מסדרון שהוקלטה בין בלינקוב ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. בשיחה זו אמר בלינקוב: "זה לא יכול להתנהל ככה... "אתה יודע מה אמרתי להם? פה ראש ממשלה הלך הביתה על דברים הרבה יותר פחותים. זה שוחד". בלינקוב, שהיה נסער מהעובדה כי המו"מ על התקציב מנוהל על ידי אורי יוגב, מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר עוד למזוז: "אני יכול להרשות לעצמי שבהסכם עם ההסתדרות הם ידרשו להפריד את החשבוניות הפיקטיביות כשאנחנו רוצים להילחם בעולם הפשע?".

בלינקוב זעם בפני מזוז על גם דרישת ההסתדרות להעלות שכר לעובדי קופות החולים, ואמר ליועמ"ש: "זו אותה קופת החולים שמבקשת ממני סיוע של 500 מיליון שקל, אז בגלל שרוצים לקנות את עופר עיני?".

מאוחר יותר הכחיש בלינקוב כי התכוון לנתניהו ואמר כי "אני פקיד ואין לי ויכוח עם ראש הממשלה. יש גורמים אחרים שפועלים מאחורי הגב שלנו ואני חושב שלכולם ברור מיהם אותם הגורמים. היו הצעות החלטה שלא מתקבלות על דעתנו, וחלק מהדברים של אותם גורמים פשוט לא יקרו".

כתבינו אדריאן פילוט מדווח כי במכתב שהעביר בלינקוב אל שר האוצר יובל שטייניץ והגיע לידי "גלובס" הוא מסביר את מניעי התפטרותו: "הגעתי למסקנה כי האחריות לתקציב המדינה על המשק מחייבת אותי להתפטר. על פי החלטת ראש הממשלה בתיאום עמך הופקדו המגעים עם ההסתדרות והמעסיקים בידיו של יועץ רה"מ, אורי יוגב".

".....ניהול המו"מ הביא לעסקה הנקראית "עסקת חבילה" (אני תוהה אם תוכנה מצדיק את שמה). תנאי העסקה מגלימים בעיני שורת בעיות הנוגעות למשק הישראלי, לתקציב המדינה ולמשילות הממשלה".

עוד טוען בלינקוב במכתבו כי קיימים הבדלים מהותיים בין הצעת התקציב שהוכנה על ידי אגף התקציבים לבין עסקת החבילה שגיבשו בסופו של דבר נתניהו, יוגב ועיני. למעשה כותב בלינקוב "קשה למצוא דמיון ביניהם".

בלינקוב מונה את ההבדלים העיקריים בין ההצעות, גובה התקציב - עסקת החבילה גבוהה ב-7 מיליארד שקל מהצעת האוצר, רמת המיסוי - הבדל של 7 מיליארד שקל; וכן הבדלים ברפורמות ובשינויים מבניים.

לפי בלינקוב, "ההסכם עם ההסתדרות מייצר מקומות תקציב אמיתיים של 1.2 מיליארד שקל בלבד, הנובעים בעיקר מהקפאה חלקית של תשלום דמי הבראה.... 'בתמורה' בוטלו שורה של רפורמות משמעותיות לצמיחתו ופיתוחו של המשק הישראלי בהם הרפורמה במהלך הניקוז, הרפורמה ברשות הדואר, הרפורמה במשק המים ועוד...".

עוד הוא טוען כי "למעסיקים ניתנו הקלות רבות ותקציבי עתק בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, 1.5 מיליארד יותר מהצעת האוצר. מרבית הסיכומים אינם מקובלים על הדרג המקצועי באוצר ואינם תורמים לחילוצו של המשק הישראלי מהמשבר".

לצפייה בהתלחששות בין בלינקוב למזוז היכנסו לאתר חדשות ערוץ 2 - חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'.