ערוץ 9 על המדף: אפריקה ישראל ולבייב מעוניינים למכור; אדלר-חומסקי מתעניינים ברכישה

אחרי 7 שנות פעילות, אפריקה ישראל ולב לבייב רוצים למכור את מניותיהם בערוץ הייעודי ברוסית ■ אחד המתעניינים ברכישה הוא משרד הפרסום אדלר-חומסקי ■ ערוץ 9 הפסיד עשרות מיליוני דולרים מאז הקמתו

אחרי 7 שנים של פעילות: אפריקה ישראל ואיש העסקים לב לבייב מעוניינים למכור את מניותיהם בערוץ 9, הערוץ הייעודי בשפה הרוסית - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי לאחרונה כבר נעשתה בדיקת נאותות לערוץ על-ידי רוכשים פוטנציאליים. כמו כן, נודע כי משרד הפרסום אדלר-חומסקי מביע גם הוא עניין ברכישת הערוץ, זאת יחד עם קבוצה נוספת של משקיעים.

אייל חומסקי, שותף באדלר-חומסקי, אמר בתגובה: "אין לי מה למסור כרגע, אם וכאשר יהיה - אמסור".

עבר לרווח בשנת 2007

ערוץ 9 נמצא בידי קבוצת אפריקה ישראל שבשליטת איש העסקים לבייב וכן בבעלותו של לבייב באופן אישי. הערוץ הוקם בסוף 2002, ובדומה לערוץ המוסיקה הייעודי - רשם הפסדים כבדים של עשרות מיליוני דולרים מאז הקמתו. למרות הערכות קודמות של מנהלי הערוץ בדבר מעבר לרווח כבר ב-2005 - בפועל זה קרה רק בשנת 2007, אז דיווח הערוץ לראשונה על רווח.

מדו"ח מועצת הכבלים והלוויין - המפקחת על הערוצים הייעודיים, כמו גם על כלל הערוצים המשודרים בכבלים ובלוויין - עולה כי בשנת 2007, אותה שנה שהערוץ עבר לראשונה לרווח, הוא לא עמד במחוייבויות התוכן שלו שנקבעו בתנאי הרישיון.

המועצה שפרסמה את הדו"ח באיחור משמעותי (רק בחודש האחרון) ציינה כי שנת 2007 היתה השנה הראשונה שערוץ 9, לא עמד במחוייבויותיו בהשקעה הכללית בהפקות מקור, מאז החל לשדר. עוד צויין בדו"ח המועצה כי ערוץ 9 לא עמד גם במחוייבויותיו בתחום הדרמה והתעודה ב-2007.

סינרגיה לעסקי הפרסום

כניסה אפשרית של משרד פרסום לערוץ טלוויזיה לא היתה חד-משמעית בעבר, והיא מתאפשרת כיום הודות לתקדים שנוצר עם כוונתו של אילן שילוח, יו"ר מקאן-אריקסון, להיכנס לפני מספר שנים כשותף בערוץ 10. יש לציין כי בסופו של דבר העסקה בין שילוח לערוץ 10 לא התממשה, לאחר ששילוח החליט לסגת מהעסקה.

כאשר ניהל שילוח מגעים לכניסה לשותפות בערוץ 10, הסירה הרשות השנייה את המגבלות החוקיות לאחזקה של משרדי פרסום בערוצים מסחריים - זאת באמצעות אימוץ חוות-דעת משפטית של היועץ המשפטי של הרשות, דורון אבני, לפיה סוכן פרסום וסוכן מבצע (סוכן שחקנים) יכולים להיות שותפים בערוץ מסחרי קיים או בקבוצה המתמודדת במכרז, וזאת בתנאי שלא יחזיקו במניות שליטה או ישמשו כבעל המניות הגדול ביותר בקבוצה.

חוות-דעת משפטית זו באה לאחר שעל-פי סעיף 41 א' לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, "במכרז רשאי להשתתף תאגיד שהוא אינו סוכן פרסום או סוכן של מבצע כהגדרתו בחוק זכויות מבצעים. הוא אינו תאגיד שאחת ממטרותיו או מפעילותיו העיקריות הנה רכישת אמצעי פרסום, לרבות זמן שידור תשדירי פרסומת למחזיקים באמצעי שליטה בו". למרות המגבלה הברורה, החליטה אז המועצה לאפשר לשילוח להיות שותף בערוצים המסחריים.

מסתבר כי עבור משרד הפרסום אדלר-חומסקי, אחזקה בגופי שידור היא מטרה שהציב המשרד כחלק מהליך ההתפתחות שלו ויצירת סינרגיה לעסקי הפרסום. אדלר-חומסקי הוא גם חלק מקבוצת "רדיו הבירה", שזכתה להפעיל את תחנת הרדיו האזורית בירושלים.

דובר אפריקה ישראל מסר בתגובה: "חברת אפריקה ישראל, בהיותה תאגיד עסקי בעל אופי יזמי מובהק, בוחנת מעת לעת - בשים לב לתנאי השוק או לפניות יזומות אליה - הזדמנויות עסקיות למימוש נכסים ברווח ראוי. ככל שיעמוד על הפרק נושא הטעון דיווח, היא תדווח כמקובל".

היקף הפרסום בערוץ 9 עלה ב-20% ברבעון הראשון

היקף הפרסום בערוץ הייעודי בשפה הרוסית, ערוץ 9, עלה בכ-20% בהשוואה של הרבעון הראשון של שנת 2009 אל מול הרבעון הראשון של 2008. עם זאת, נרשם קיטון של כ-15% בממוצע שמשיג הערוץ ברייטינג.

בחברות המדיה מדגישים היום (ד') כי מדובר בערוץ חשוב מאוד בכל הנוגע לפעילויות המפרסמים ולפעילות הקשורה בתכנון המדיה. "אם לפני 4 שנים חיפש הערוץ סוג של לגיטימציה לקיומו בעיני המפרסמים, הרי שהיום ברור לכל שזה ערוץ לגיטימי חשוב שתורם רבות לכיסוי שאפשר להשיג בקמפיין", אומר שלא לייחוס אחד מבכירי הענף.

פרסום בערוץ מאפשר הגדלה של הכיסוי (ריץ') של לפעמים מעל ל-10% בקהלים מסוימים. בעולם המדיה מדברים על אפקטיביות של קמפיין במונחים של ריץ' - כלומר כמה פעמים נחשף קהל המטרה לפרסומת.

הערוצים המסחריים 2 ו-10, בהם צופה המאסה הגדולה, ממצים בשלב מסוים את כמות העיניים הצופות בהם, ולכן מחפשים עוד עיניים צופות בערוצים אחרים.

ערוץ 9 נותן "עוד עיניים" לקהלים חשובים, כמו למשל במגזר הנשי, ואת זה הוא נותן במחיר זול בהרבה מערוצים 2 ו-10. לכן הוא הפך עם השנים לפופולרי מאוד.

סיבה נוספת לעלייה בהיקפי הפרסום בערוץ בשנים האחרונות נובעת מכניסה אינטנסיבית יותר של קבוצות הפרסום הגדולות וחברות המדיה הגדולות לתוך הפרסום המגזרי.

כך, למשל, חיזקה מאוד מקאן-אריקסון בחברת המדיה של יוניברסל מקאן את הפרסום במגזרים, וכך גם מדיה קום של אדלר-חומסקי או יונייטד לשעבר של שלמור-אבנון-עמיחי וראובני-פרידן, שבגלגולה הנוכחי היום היא יוניון.

היות ובפרסום במגזר הרוסי הטלוויזיה חזקה מאוד - זאת בניגוד למגזרים האחרים, הרי שבאופן טבעי פעילות חברות המדיה מזרימות לערוץ 9 יותר כסף.

גרף

המטרה: להפוך ערוץ ייעודי לערוץ ברודקאסט / פרשנות

הערוצים הייעודיים הפכו לאטרקטיביים בעיני גופים עסקיים, אשר מוצאים דרך לסינרגטיות בין העסקים השונים. בשנה האחרונה רכשה זכיינית ערוץ 2 קשת מניות בערוץ המוזיקה, ערוץ 24, שגם הוא - כמו ערוץ 9 - פועל על-פי רישיון של ערוץ ייעודי.

רכישה זו באה לאחר שהן זכיינית ערוץ 2 רשת והן ערוץ 10 הביעו גם הן עניין ברכישת ערוץ 24, שצבר הפסדים כבדים מיום הקמתו. עבור קשת, המפעילה את ערוץ 2 רק כמחצית מהשבוע, מדובר בהזדמנות נוספת לייצר תוכן ומכירת זמן אוויר ללא צורך בהרחבת המחלקות הפועלות ממילא במשרדי החברה.

בנוסף, יש לזכור כי הערוצים הייעודיים פועלים בשיטת רישיונות (להבדיל מהערוצים המסחריים), מה שמאפשר להם אופק כלכלי נרחב. הדבר משמעותי עוד יותר מאחר שערוצים אלה משדרים פרסומות, ועם עבודה נכונה בתחומי התוכן והשיווק יכולים להפוך במהרה לערוצי ברודקאסט לכל דבר.

זו גם הסיבה שחברות הכבלים והלוויין מתנגדות כל-כך להכליל את הערוצים הייעודיים בחבילת ה-DTT, החבילה הדיגיטלית, שתוצע לכלל אוכלוסיית ישראל במחיר חד-פעמי של עלות רכישת הממיר הדיגיטלי - דבר שלא ייצור יותר תלות בכבלים ובלוויין לצורך קליטת ערוצים 2, 10, 1, 33 ו-99.

ערוץ 9 ניהל, ועדיין מנהל, מאבק גדול להיכלל בחבילה זו, שעשויה להפוך אותו לברודקאסטר לכל דבר - דבר שכאמור יוצר התנגדות עזה מצד הכבלים והלוויין, אשר יודעים כי קהל הצופים בערוץ 9 הוא גדול.