התקשורת מגויסת לאחמדינג'אד - והמועמדים לנשיאות איראן פונים לציבור דרך פייסבוק

המועמדים בבחירות לנשיאות איראן שייערכו ב-12 ביוני, שנאלצים להתמודד מול תמיכתם של כלי התקשורת הרשמיים של המדינה בהמשך כהונתו של אחמדינג'אד, משתמשים באתר הרשת החברתית כדי לפנות להמונים

המועמדים בבחירות לנשיאות איראן שייערכו ב-12 ביוני, שנאלצים להתמודד מול תמיכתם של כלי התקשורת הרשמיים של המדינה בהמשך כהונתו של הנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'אד, פונים לאתר הרשת החברתית פייסבוק כדי לפנות אל ההמונים.

מדובר בצעד מתבקש במדינה בת 70 מיליון התושבים, מהם 47 מיליון מחזיקים בטלפון סלולרי ול-21 מיליון יש גישה לאינטרנט. בנוסף, 60% מאזרחי איראן מתחת לגיל 30, פלח אוכלוסייה המגלה עניין רב בטכנולוגיה.

בבחירות הנוכחיות נרשמו 475 אנשים כמועמדים למשרת הנשיאות, אך רק ל-3 מהם יש סיכוי לנצח את אחמדינג'אד, המקווה להמשיך לתקופת כהונה שניה - מיר חוסיין מוסאווי, מועמד השמאל, שכיהן כראש ממשלה בין השנים 1981-1989; חבר הפרלמנט הרפורמיסט מהדי קרובי, ומושן רזאי, מפקדם לשעבר של משמרות המהפכה במדינה.

על-פי חוקי הבחירות באיראן, למועמדים האחרים יש גישה מוגבלת לכלי התקשורת, ורק מהתאריך הרשמי להשקת הקמפיינים, ה-22 במאי, מחוייבת הטלוויזיה להעניק זמן מסך שווה לכל מועמד כדי להציג את תוכניותיו.

"אנו מעדיפים להשתמש בטכנולוגיות חדשות מכיוון שהן מאפשרות הפצה של המסרים שלנו גם על-ידי הנמענים עצמם, באמצעות דואר אלקטרוני, בלוטות', מסרוני טקסט והזמנת חברים להצטרף לקבוצות תמיכה בפייסבוק", אומר מנהל הקמפיין של המועמד מוסאווי ומציין שייעשה שימוש נרחב בטכנולוגיית בלוטות' כדי לשלוח נאומים ומצגות של המועמד.

תומכיו של מוסאווי הקימו עד עתה כ-20 קבוצות בפייסבוק הקוראות להצביע עבורו בבחירות והן מונות עתה כ-7,500 חברים. למרות שיריביו של אחמדינג'אד בפייסבוק נמנעים מהצהרות מפורשות נגדו, הפעילות המקוונת שלהם מחזקת את האנטגוניזם שחשות כלפיו האליטות במדינה.

בקבוצת פייסבוק בשם "אני מתערב שאפשר למצוא 100,000 אנשים שלא אוהבים את אחמדינג'אד" רשומים כבר 35,000 חברים וזוהי הקבוצה הגדולה ביותר באתר הקשורה לשמו של הנשיא.

מטה הבחירות של מוסאווי מדגישים את העובדה כי הוא נושא בתואר "סייד", המוענק לגברים מוסלמים הנחשבים לצאצאיו של הנביא מוחמד, בתקווה למשוך את קולותיהם של המצביעים מהשכבות החלשות.