ברוכים הבאים לעולם המקצועני

הרבה זוגות בטניס נפרדו, וההחלטה של אנדי רם שלא לחכות לארליך היא לגיטימית בהתחשב בכסף הגדול שעל הפרק

מרוב כתבות על "פרשת" אנדי ויוני, אפשר לחשוב שוויקטוריה ודייויד בקהאם מתגרשים. אבל אם נהייה לרגע ריאליים אז מדובר בשני מקצוענים, והמצב שהוביל לעניין הזה הוא די ברור. מלכתחילה היה ידוע שרם יסיים את השנה עם מקס מירני, הרי לא הוגן לבקש מרם לוותר על מאות אלפי דולרים, תארי גראנד סלאם בפוטנציה והעפלה כמעט ודאית לטורניר המאסטרס היוקרתי. וחוץ מזה, מה עם מירני? מדובר באחד משחקני הזוגות הטובים בהיסטוריה, עם 36 תארים בזוגות, מתוכם שלושה תארי גראנד סלאם, ושחקן שהיה מדורג ראשון בעולם בזוגות. אם מישהו חושב שמירני לא קיבל התחייבות שרם יסיים איתו את השנה הוא חי באשליות.

השאלה הגדולה היא מה יעשה רם בעונה הבאה בהנחה שארליך יחלים מהפציעה. התשובה תלויה בחזרה מלאה של ארליך לכושר, אבל לא פחות במידת ההצלחה של רם ומירני כצמד. ההנחה הטבעית אומרת שאם ארליך מחלים, אז יחזור הצמד שהפך למותג להתחרות ביחד. אז זהו, שלא. ארליך מחלים מפציעה לא קלה ואין ודאות שיחזור לרמה שהיה לפני הפציעה. מצד שני, יש לרם מניה בטוחה ביד בדמות מירני, שהוא גרסה יותר גבוהה, יותר חזקה ומעוטרת מארליך. זו הזדמנות עצומה של אנדי להפוך לשחקן זוגות היסטורי. בואו נשים את הדברים על השולחן: עם יוני יש לו תואר גראנד סלאם אחד בשש שנים. עם מירני הוא שווה תואר סלאם אחד בשנה. למי ששכח, תואר גראנד סלאם שווה לכל אחד מהצמד בסביבות 200 אלף דולר. אנדי בן 30 ואם ישמר את הגוף הוא יכול לשחק ברמות הגבוהות עוד 10 שנים. עכשיו תעשו את החשבון לבד.

הזכייה שלהם בשני הטורנירים היוקרתיים באינדיאן וולס ומיאמי מעידה על הפוטנציאל שיש לצמד הישראלי-בלרוסי. כמו כל זוג טוב הם משלימים אחד את השני - מירני עם ההגשה היציבה והנוכחות הפיזית ורם עם התגובות החתוליות ברשת. אנדי הוא גאון טניס שמשחק באופן אינסטינקטיבי ויש לו חוש מצוין לדעת מתי להפעיל עוצמה ומתי להפעיל רגש. הבעיה שלו היא משחקון ההגשה הלא יציב. תן לו פרטנר גבוה עם הגשה חזקה והוא כבר יעשה את השאר. זה היה התפקיד של יוני, השחקן הסולידי והיציב שסיפק שקט נפשי.

סבב הזוגות הוא מאוד מצומצם. מדובר ב-8-10 זוגות בצמרת שמתוגמלים בסכומים לא קטנים. בסבב הזוגות, כמו בפוקר, יש הרבה כסף אבל הוא ברובו בראש הפירמידה - בטורנירי הגראנד סלאם ובעיקר בטורניר המאסטרס היוקרתי שיכול להכפיל את ההכנסה השנתית בשבוע עבודה. אבל יש ירידה דרסטית בהכנסות לשחקנים מהעשירייה השנייה והשלישית. למעשה, שחקן זוגות שלא נמצא בין ה-30-40 הראשונים בעולם, אין לו הצדקה כלכלית ממשית לשחק טניס.

יוני גילה בדרך הקשה שהרכבת המשיכה בלעדיו, ועכשיו הוא צריך למצוא פרטנר חדש לפחות עד סוף השנה. זה מצב לא פשוט, כי רוב השחקנים הטובים כבר תפוסים בשלב כה מתקדם של העונה. מה שייאלץ אותו למצוא פרטנרים מזדמנים בנסיון לשקם את הדירוג ובתקווה למצוא מישהו קבוע (למה לא דודי סלע?). זו תהיה הזדמנות של יוני להוכיח את עצמו ללא אנדי (בהתחשב בכך שהסברה הרווחת היא שאנדי הוא המנוע של הצמד אנדיוני), ואם הוא שחקן זוגות ברמה הגבוהה ביותר, על פניו אין סיבה שלא ימצא מישהו קבוע ויישאר בצמרת העולמית.

אין כמעט דוגמה לזוג שמשחק כל הקריירה ביחד - שחקנים נפצעים, פורשים, מחליפים פרטנרים, זה חלק מהמקצוע ובסופו של יום, כפי שיוני ארליך לומד, מדובר בספורט אינדיבידואלי בו כל אחד דואג לעצמו. אין לי ספק שמעבר לכאב, הוא מבין את אנדי. ג'ון מקנרו, אולי שחקן הזוגות הגדול מכולם, זכה בתואר גראנד סלאם עם שלושה פרטנרים שונים (פיטר פלמינג, מיכאל שטיך ומרק וודפורד). פלמינג, הפרטנר הקבוע של מקנרו, שחסה בצילו הענק הצליח לזכות בווימבלדון עם פרטנר אחר, ויש עוד דוגמאות. זוגות כמו האחים בריאן או האחיות וויליאמס הם נדירים, בדרך כלל זוגות ממשיכים מספר שנים ועוברים לפרטנר הבא, זה מקובל ולא אסון.

אין ספק שזה יתרון גדול לשחק עם אותו פרטנר מספר שנים, זוגות קבועים כמו האחים בריאן או נסטור ונואולס גורפים תארים מידי שנה בזכות התיאום העיוור. הצד השני של המטבע הוא השחיקה במערכת היחסים, ולפעמים רענון הוא דבר חיובי. במקרה של אנדי יכול להיות מצב שבו הוא מרגיש שעם פרטנר כמו מירני הוא יכול לבוא יותר לידי ביטוי. ברגע שרם פזל הצידה (שלא באשמתו יש לציין) וראה כי טוב, נראה שכמו שעל המגרש הוא הולך עם האינסטינקט, ככה הוא מרגיש שעם מירני הוא יכול לעלות על גל מסוים. חברים? בשביל זה יש את אגד.

מה שבטוח, בדייויס הם בוודאי ימשיכו לככב, ויש גם את טורניר רמה"ש שבו יוכלו לשחק ביחד וסביר להניח שבטורנירים מזדמנים פה ושם הם ימצאו את עצמם מאותו צד של הרשת. המותג אנדיוני ימשיך להתקיים, אחרי הכל את מה שהם עשו ביחד אי אפשר לקחת מהם. מההיכרות שלי עם השניים אני בטוח שהכל נעשה ברוח טובה והם יישארו אחים לנצח. אבל לעת עתה אימרו: אנדי רם ויהונתן ארליך.

רוצה לקבל ישירות לתיבת המייל שלך את כל טוריו של גלעד בלום? הירשם עכשיו בחינם לניוזלטר והתראות ספורט