פצצת הפנסיה בחברת החשמל: מאות מיליוני שקלים הופרשו לעובדים ללא אישורים מתאימים

כך עולה מממצאים של בודק חיצוני שהזמינה רשות החברות הממשלתיות ■ הדו"ח מצביע על פער של 6 מיליארד ש' בין ההתחייבויות הפנסיוניות, כפי שהן מוצגות על ידי החברה, לבין המצב הרצוי

המאבק על הפנסיה בחברת החשמל עולה מדרגה. ממצאי ביניים של בודק חיצוני שהזמינה רשות החברות הממשלתיות, מצביע על פער של 6 מיליארד שקל בין ההתחייבויות הפנסיוניות של החברת החשמל כפי שהן מוצגות על ידי החברה לבין המצב הרצוי. כך נודע ל"גלובס".

מהממצאים עולה כי יש פער של 5 מיליארד שקל בגין סיבות חשבונאיות (שערוך ההתחייבויות לפנסיה לפי ריבית גבוהה יותר), אך נמצא כי נעשו הפרשות בסכום עד מיליארד שקל לטובת העובדים מבלי שנמצאו לכך האישורים המתאימים.

לפי הערכות, בעקבות הממצאים, צפויה רשות החברות הממשלתיות, בניהולו של ד"ר אודי ניסן, לדרוש מחברת החשמל להקטין את התחייבויותיה בהתאם. לפי הערכות, המהלך עשוי להביא לעימות חריף מול ארגון העובדים של החברה, המתנגד להפחתת ההתחייבויות לפנסיה.

נושא ההתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל עומד בשנה האחרונה במוקד המחלוקת בין המדינה, החברה והעובדים, זאת על רקע ההרעה במצבה הפיננסי של החברה.

הרשות לחשמל קבעה בשנה שעברה כי בשנים 2004-2008 היקף ההתחייבויות הפנסיוניות של החברה זינק ב-66% לרמה של 23 מיליארד שקל, באופן הפוגע באיתנותה הפיננסית של החברה. בעקבות זאת, החליטה רשות החברות למנות את משרד רו"ח בר-לב ושות' לבדיקת ההתחייבויות לפנסיה. הבדיקה נועדה, בין השאר, לוודא שכל ההפרשות לפנסיה נעשו בהתאם להסכמים שנחתמו עם העובדים.

גורמים בממשלה המקורבים לנושא אמרו כי "נושא הפנסיה בחברת החשמל מורכב מאוד. הבדיקה החיצונית עדיין נמשכת, ואנחנו עוד לא בשלב של קבלת החלטות".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "אם וכאשר יתקבל בחברה דו"ח, שהוכן על ידי משרד רו"ח בר-לב, תתייחס החברה בהתאם". ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "רשות החברות בודקת מספר סוגיות הנוגעות להתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל. טרם גובשו מסקנות בנושא ובכלל זה סוגיות היוון ההתחייבויות האקטואריות".