פרשת צינורות המזה"ת: שנתיים מאסר לאביב אלגור, 18 חודשים לאיאן דייויס

אלגור ודיוויס, בעלי השליטה בקבוצת i3, הורשעו בעבירות מירמה וני"ע בחברת צינורות המזרח התיכון, לאחר שהשיגו במירמה את אישור האסיפה הכללית לדמי ניהול עבורם ■ על כל אחד מהם הוטל קנס של 2 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (א') שנתיים מאסר בפועל על אביב אלגור, ושנה וחצי מאסר בפועל על איאן דייויס, בעלי השליטה בקבוצת i3, שהורשעו בעבירות מירמה וניירות ערך בחברה הציבורית צינורות המזרח התיכון (צמ"ת).

על שניהם הוטל קנס של 2 מיליון שקל כל אחד, שניתן להמירו ב-18 חודשי מאסר. הדבר עשוי להיות משמעותי במיוחד עבור אלגור, שבשבוע שעבר ביקש בנק לאומי להכריז עליו כפושט-רגל, בשל חוב של 2.5 מיליון שקל בגין ערבותו לחלק מחובות ויטה-פרי הגליל (ראו מסגרת). בקשתו של דייויס, אזרח בריטי, לרצות את המאסר במולדתו, נדחתה.

"מדובר בעבירות חמורות ביותר, שבוצעו בתחכום רב, שניתן לומר כי גילויין היה קשה עד כדי בלתי אפשרי", נימק השופט חאלד כבוב את העונש החמור. לדבריו, אלגור ודייויס "הרגישו כמעט חופשיים לפעול כעולה על רוחם, כאשר במקרה זה הניזוק הוא הציבור. אלה מהווים נסיבה מחמירה, המאפילה על נסיבותיהם האישיות של הנאשמים ומצדיקה את מיצוי הדין עימם".

אלגור ודייויס (קבוצת 3i) וגאון אגרו רכשו בשנת 2000 מקונצרן כור את השליטה בצמ"ת (38% כל אחת). השניים השיגו במירמה, תוך שימוש באיש קש (ויליאם הרנדל), את הרוב המיוחס הנדרש לאשר להם תשלום דמי ניהול חודשיים בסך 250 אלף שקל לחודש במשך 3 שנים (ובסך הכל כ-9 מיליון שקל). המירמה נדרשה בשל התנגדות המשקיעים המוסדיים.

בהכרעת דין ארוכה הם הורשעו בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ב-23 עבירות של הכללת פרט מטעה בדו"ח, ובשתי עבירות של הכללת פרט מטעה בדו"ח בכוונה להטעות משקיעים.

"סכום נמוך"

בשלב הטיעונים לעונש הגישו השניים חוות-דעת של הכלכלן מנחם פרלמן, הקובעת כי לבעלי המניות מקרב הציבור לא נגרם נזק כלכלי, שכן הסכום ששולם לבעלים כדמי ניהול נמוך משמעותית מהרווחים (163% בשער המניה) שצמחו להם מאז נכנסו אלגור ודייויס לחברה. אלגור ודייויס אף השיבו חלק מדמי הניהול, במסגרת פשרה בתביעה נגזרת שהוגשה נגדם.

שותפם העסקי ויו"ר הכנסת לשעבר, אברום בורג, מסר עדות אופי בה תיאר את הקושי העצום שלהם בקבלת אשראי מהבנקים ואת החשדנות וההסתייגות כלפיהם בשוק ההון, בשל הפרשה. אלגור העיד כי הוא הפך ל"מוקצה בעולם העסקי".

"מסר הרתעתי"

השופט כבוב קבע כי השלכות מעשיהם רחבות יותר מאשר אישור החלטה על תשלום דמי ניהול לבעלי השליטה, משום שביטול המחסום שהציב החוק בין טובת החברה לטובת בעלי השליטה, יאפשר להם לקבל כל החלטה, גם "החלטות שנועדו כל כולן לרפד את כיסם על חשבון החברה עצמה". לכן יש "לקבוע סנקציה שיש בצידה מסר הרתעתי חד וברור, המופנה כלפי כל העוסקים בשוק המסחר במניות, שעליהם להקפיד הקפדה יתירה בכל הנוגע לקיום הוראות החוק", קבע.

כבוב דחה את הטענה שיש לשקול רק את הנזק הכלכלי המיידי שנגרם לחברה ולבעלי מניות המיעוט, משום ש"אין לדעת מה היה מצבה של החברה אילו הנאשמים לא היו מושכים את דמי הניהול". כן קבע כי כישוריהם העסקיים של הנאשמים אינם "מאפילים על ההפסד שנגרם לחברה", משום שדווקא נוכח כישוריהם אפשר להניח שהצטברות דמי הניהול בקופת החברה היה מביא אותה לתוצאות עסקיות טובות יותר.

המדינה יוצגה על-ידי עו"ד יהודית תירוש מפרקליטות מיסוי וכלכלה. אלגור יוצג על-ידי עוה"ד שוקי חורש ואילן סופר, ודייויס יוצג על-ידי עוה"ד משה ישראל ופרופ' קנת מן. (ת.פ. 40162/05).