חבילת התמריצים של סין בהיקף 586 מיליארד דולר מספקת הזדמנויות עסקיות רבות לחברות ישראליות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מאת יהונתן תומר ממרכז אסיה ישראל ■ CIVC משקיעה בחברות סיניות המוכרות בעיקר לשוק הסיני ■ קרן אינפיניטי: סין היא "שדה ירוק" המספק הזדמנויות לחברות ישראליות

[רוצה לנצל את חבילת התמריצים של סין לטובתך? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

סין מסתמנת כמקום אשר יספק הזדמנויות רבות על רקע התמשכותו של המשבר הפיננסי העולמי. כשהיא חמושה בנתונים פונדמנטלים איתנים ושלטון חזק ויציב, נראה כי סין תצא מהמשבר לפני רוב הכלכלות המפותחות.

כאשר התמ"ג של מדינות רבות ברחבי הגלובוס ממשיך להתכווץ, הבנק העולמי חוזה כי סין תציג קצב צמיחה שנתי של 6.8%. קברניטי הכלכלה בסין מעוניינים בתוצאה טובה יותר וחלק מהאנליסטים צופים קצב צמיחה שנתי של 8% ב-2009.

הממשל הסיני החל ליישם חבילת תמריצים הנאמדת ב-586 מיליארד דולר (4 טריליון יואן) שעשויה לעזור לכלכלה הסינית להגיע ליעדי הצמיחה הרצויים.

חבילת התמריצים הגרנדיוזית של סין מספקת תקווה לא רק לסינים, אלא גם ליזמים זרים. סין מתעניינת מאד ביוזמות חדשות, וחברות ישראליות צפויות להשתתף באופן פעיל בפרוייקטים שיביאו להתאוששותה הכלכלית של סין.

חברות ישראליות חודרות לכלכלה הסינית

קרן CIVC וקרן אינפיניטי פריווט אקוויטי הן דוגמה לשתי חברות המבקשות להרוויח מחבילת התמריצים של סין.

CIVC משקיעה בחברות סיניות המוכרות בעיקר לשוק הסיני והמקוות להרוויח מהתחזקות הצריכה הפנימית. עמי דותן, שותף בקרן CIVC אמר כי לחברות ישראליות יש ניסיון רב בתחומים שרק עכשיו התחילו להתפתח בסין.

"אחרי ארה"ב, ישראל נחשבת למתקדמת ביותר בפיתוח של תוכנות, אינטרנט, אנרגיה חלופית, טלקומניקציה, טכנולוגיות מים ורפואה", הוסיף דותן.

אמיר גל-אור, מייסד ושותף בקרן אינפיניטי, אמר כי סין היא "שדה ירוק" המספק הזדמנויות רבות לחברות המתמחות באנרגיה חלופית, מים ורפואה. אינפיניטי החלה לעבור מהשקעה בחברות לאספקת מידע לחברות כמו China Medicide On-Line, המספקת מידע רפואי.

פרגמטיות ישראלית המשלבת גמישות מחשבתית

"השילוב של טכנולגיה טובה ויישימה ומנהלים פרקטיים, נחשב מאד בעיני הסינים", אמרה אורנית אבידר, לשעבר נספחת מסחרית של ישראל בהונג קונג, השותפה כעת בקרן CIVC. "ישראלים וסינים חושבים באופן דומה, וזה לבדו תורם כ-70% מהגורמים המבטיחים קשרים עסקיים טובים". אנשי עסקים סינים אישרו את התופעה ואמרו לאבידר כי הסינים והישראלים "משדרים על אותו גל'.

על אף קוי הדימיון, אבידר ממליצה לישראלים המעוניינים לחדור לשוק הסיני ללמוד את התרבות העסקית של סין ומזהירה מפני בורות תרבותית שעלולה לפגוע בצד שני. בכל מקרה, קשה מאד לתקן נזק שכבר נגרם. הזדמנות שניה ניתנת לעיתים רחוקות בלבד.

הפיכת המשבר להזדמנות

עמית בן יהושוע, עו"ד ישראלי אמריקני, המתמחה במשפט סיני ושותף במשרד שיבולת ושות. עו"ד ונטוריון, רואה במשבר הנוכחי הזדמנות נהדרת להשקיע בסין.

בן יהושוע מאמין כי בשל המשבר הפיננסי העולמי ממשלת סין תאשר במהירות רבה יותר השקעות זרות במדינה. "אני בטוח שעכשיו ניתן לקבל אישור להשקעה בסין עם הון ראשוני מינימלי".

"השאלה איננה האם כדאי להשקיע בסין, אלא מהי הדרך הנבונה ביותר להשקיע", אמר בן יהושוע.

למידע נוסף על "עשה ואל תעשה" כשאתה מגיע לפגישה עסקית בסין, ניתן לפנות ל- contact@israelasiacenter.org.

נכתב על ידי יהונתן תומר ממרכז אסיה ישראל.

למידע נוסף על חבילת התמריצים של סין ניתן לפנות לאתר מרכז אסיה ישראל.