האדם שבטנק: ישראל הפכה לשוק אסטרטגי למכוניות ממוגנות - להלן מדריך לשר הטרי

כלי רכב ממוגנים ישרתו את בכירי המדינה - תקציב הרכישה קבור עמוק בתקציב המדינה, ונאמד בעשרות מיליוני ש' ■ בישראל נדרש אישור משטרתי מיוחד - אך זה לא מנע מראשי העולם התחתון להצטייד

בשקט מוחלט, מאחורי מסך עשן אפוף מסתורין, הפכה ישראל בשנים האחרונות לשוק אסטרטגי למכוניות ממוגנות. המוטיבציה הראשונית הייתה איומי הטרור שבעקבותיהם ניתן למצוא כיום מכוניות ממוגנות בכמעט כל שגרירות וקונסוליה, ובפמליה של כמעט כל אח"מ שמגיע לישראל. אחר כך הגיעו האוליגרכים, שהביאו עמם לארץ הקודש את הסטנדרטים הגבוהים של בטיחות אישית ניידת שאליהם הורגלו במדינות ברית המועצות לשעבר, השוק הגדול ביותר בעולם למכוניות משוריינות. לבסוף יישר גם העולם התחתון המקומי קו, והצטייד בכלי נשק וברמת תחכום שמעמידים אתגר רציני בפני מומחי ההגנה האישית.

גם ממשלת ישראל התמקצעה. אחרי שנים של הצטיידות בכלי רכב ממוגנים על בסיס "מזדמן", הסתיים לפני כשנה וחצי מכרז לכלי רכב ממוגנים, שישרתו בשנים הקרובות את בכירי המדינה. תקציב הרכישה קבור עמוק בתקציב המדינה, ונאמד בעשרות מיליוני שקלים.

שוק כלי הרכב הממוגנים בעולם מגוון, ובהתאם, גם טווח המחירים עצום. למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום מובאות כאן דוגמאות אחדות, בהתאם למחיריהן.

ללא מגבלת מחיר: מרצדס "פולמן" S600

מרצדס

מי שבוחר לנוע ביומיום ברולס-רולס פאנטום, במרצדס מייבאך או בלימוזינה ארוכה של מרצדס, משדר אוטומטית שכאן יושבת מטרה מעניינת. לפיכך יש היגיון רב בגרסאות ממוגנות של כלי הרכב הללו, שמחיר הבסיס שלהם עוד לפני המיגון ולפני מסים נע בסביבות חצי מיליון דולרים, ויכול להגיע לכ-2 מיליון דולרים אחרי מיגון ומסים. ברשימה ניתן למצוא מכוניות כמו רולס רויס פאנטום, מרצדס מאייבך, והחל בשנה שעברה גם את גרסת הגארד הממוגנת של הלימוזינה החדשה פולמן S600 מבית מרצדס.

החברה גאה במיוחד בתהליך הפיתוח והייצור של מיגון המכונית, שכלל תכנון מחדש של כמעט 550 חלקים. הדגם גם עבר שורה מקיפה של בחינות ומאות אלפי קילומטרים של נסיעה בתנאי אקלים קיצוניים ברחבי העולם, כדי לוודא את שרידותו, וחלק ניכר מפס הייצור של המיגון הוא ידני. רמת המיגון היא כמובן B6/B7, שמעניקה ליושבי הרכב מיגון גם נגד רובי צלפים בעלי מהירות לוע גבוהה. יש גם מכל דלק חסין ירי, וצעצועים אחרים שמרצדס לא ששה לספק עליהם מידע.

את כל זה מקבל הנוסע יחד עם בסיס גלגלים של 4.32 מטרים - כמעט 1.1 מטרים יותר מהמרצדס S600 הרגילה, ותא נוסעים שכולל כמעט כל פינוק אפשרי, ובכלל זאת גם מסך פלזמה של 24 אינץ' שמתקפל לתוך התקרה. יש גם מתלי אוויר, שיכולים להגביה את המרכב בכמעט ארבעה סנטימטרים, וכמובן מנוע V8 עם הספק בריא של 517 כ"ס, שיכול לספק קצב בריחה מכובד.

עד 250 אלף דולר : קאדילק אסקלייד

קאדילק אסקלייד

גם לקוחות עם תקציב מוגבל יחסית יכולים להגן על עצמם מפני איומים "מזדמנים" ברמה חובבנית. הפתרון הוא לפנות לסדנאות מתמחות, שמציעות חבילות מיגון אחרי הייצור לכלי רכב סדרתיים קיימים, בעלות טיפוסית של 40 עד 60 אלף דולר לפני מס, ולא כולל את מחיר הרכב הרגיל. ביקוש ער לכלי רכב כאלה קיים בארצות הברית, בעיקר בקרב חברי כנופיות וזמרי ראפ, שאוהבים מדי פעם לירות זה בזה ("פיפטי סנט" כבר ניצל מכמה ניסיונות התנקשות). לאחרונה עלה הביקוש גם בקרב שחקני פוטבול מקצועיים מליגת ה-NFL, בעקבות שורה של תקיפות פליליות.

במפתיע, אחד הדגמים המבוקשים למיגון הוא רכב הכביש-שטח המגודל קאדילק אסקלייד, פריט כמעט סטנדרטי בחניה של הגורמים שהוזכרו לעיל. כמה חברות מציעות מיגון ירי מקיף לאסקלייד, ואחת הגדולות שבהן היא טקסס ארמורינג קורפוריישן. תמורת כ-150 אלף דולר היא מציעה קדילק אסקלייד ממוגן ירי ברמה B6, שעמידה גם בפני רובי סער בעלי קליבר גדול ותחמושת נאט"ו תקנית. לרכב יש חלונות קדמיים נפתחים, למרות המיגון האינטנסיבי שלהם, צמיגים חסיני תקר, מצברים כפולים וממוגני ירי, ומאחור שני מושבים נפרדים שניתן לכרוע ביניהם לטובת הגנה נוספת.

בסביבות חצי מיליון דולר :

ב.מ.וו X5 סקיוריטי פלוס

ב.מ.וו X5 סקיוריטי פלוס

מי שאינו חושש מחיסולים מקצועיים אלא רק מאיומים פליליים אינטנסיביים ומחטיפות יכול לחסוך כמה מאות אלפי דולרים ולהסתפק ברמת מיגון קלה יותר, שמיועדת בעיקר נגד כלי ירייה נפוצים. כאן המבחר גדול יותר, וכולל גם רכבי כביש-שטח יוקרתיים, שאחד הפופולריים שבהם הוא הב.מ.וו X5, חביבם של כדורגלנים ומתעשרים חדשים ברחבי העולם. דיוויד בקהאם, למשל, הוא אחד מהם. אגב, יום אחד הגיע בקהאם לחניית הקניון, שבה החנה את רכבו, וגילה שמישהו גנב אותו קומפלט, כולל שמשותיו ממוגנות הירי ומערכות ההיי-טק. כמה חודשים אחר כך אותרה המכונית, כשהפעם היא משמשת כרכב השרד האישי של שר הפנים במקדוניה.

ב.מ.וו, בכל אופן, השיקה בחודש שעבר גרסה ממוגנת של ה-X5 מהדור החדש, והיא קוראת לו "סקיוריטי פלוס". הרכב עומד בדרישות העדכניות של "קטגוריית 6" (ראו מסגרת לפירוט), שכוללת מיגון גם נגד רובים אוטומטיים בקליבר גדול, ושמשות חסינות ועמידות בפני התקפות אלות הברזל והאבנים של אוהדי הקבוצה היריבה. מנוע V8, בהספק של 355 כ"ס, מספק לרכב ביצועים נמרצים יחסית למשקלו הרב, ואת הזינוק מאפס למאה קמ"ש הוא מבצע בשמונה שניות בלבד. שלדת ההנעה הכפולה יכולה לשאת ארבעה נוסעים גם מחוץ לדרכים סלולות, במקרה שהנהג נתקל במחסומי דרכים או שהילדים לוחצים על טיול. המחיר המשוער נע בין 250 ל-350 אלף דולר לפני מס.

עד מיליון דולרים : אודי A8

אודי A8

בסכום של כמיליון דולרים, פלוס מינוס, אפשר למצוא מחסה באחת ממכוניות השרד הממוגנות של היצרנים הגרמנים המובילים - ב.מ.וו, מרצדס ואודי. היצרנים מסווים אותן היטב בתור כלי רכב סדרתיים, אך מציידים אותן ברמת מיגון "מיניסטריאלית" לכל דבר. המיגון מוטמע כבר בשלבי הייצור הראשוניים, והמנוע, המתלים ותיבת ההילוכים מכוילים בהתאם למשקל הנוסף. ממשלת ישראל, למשל, בחרה בשביל שריה באודי A8 סקיוריטי, ששוגרה לשוק רק לפני כשנתיים.

הסקיוריטי נבנית במפעל בגרמניה, על בסיס דגם ה-W12 בעל המרכב הארוך, שמצויד במנוע 12 צילינדרים בהספק 450 כ"ס. הציוד התקני כולל מיגון בליסטי בתקן B6/B7, ועמיד בפני כדורי קלאצ'ניקוב ותחמושת חודרת שריון. יש לו רצפה ממוגנת נגד מטעני נפץ, ומערכת כיבוי אש אוטומטית ושאיבת עשן מתא הנוסעים. באגף הגדג'טים ניתן למצוא מתקנים פירוטכניים, שמאפשרים להעיף את הדלתות החוצה אם השלדה התעוותה כתוצאה מפיצוץ. עוד מאפיין ייחודי הוא מתלי אוויר עם בחירה בין ארבעה מצבים שונים, כולל מצב שמגדיל את מרווח הגחון כדי לדלג על מכשולים. הצמיגים חסיני התקר מאפשרים נסיעה לטווח מאה קילומטרים במהירות של שמונים קמ"ש גם אם נוקבו.

גודל המיגון כגודל האיום

מה משמעות רמות המיגון ואיפה משתמשים באיזה מיגון? במדינות דרום אמריקה, אסיה וארצות הברית רמת המיגון הנפוצה היא B4. זו רמה קלה יחסית, שמעניקה מיגון נגד כלי נשק פליליים ואלימות רחוב נפוצה כגון אבנים, מוטות ברזל, ירי של כדורי אקדח עד קליבר של 0.44, ירי של רובי קרבין ורובי ציד. הרמה הבאה, B6, כבר מעניקה מיגון נגד רובי סער צבאיים, שמהירות הלוע שלהם גדולה במאות אחוזים. המיגון הזה יעיל בין השאר נגד רובי M16 וקלאצ'ניקוב, שנפוצים מאוד באפריקה, במדינות חבר העמים לשעבר, ובמזרח התיכון.

ההבדל בין הרמה הזו לרמה הגבוהה ביותר, שמכונה בתקן הגרמני B7 ובתקן הבינלאומי VR7, הוא בסוג החימוש. הדרגה הגבוהה ביותר מתוכננת במיוחד נגד קליעים חודרי שריון מיוחדים, שאינם נפוצים והמשמשים בעיקר להתנקשויות מקצועיות. קליעים כאלה קשים מאוד לחסימה, ודורשים מיגון נוסף במשקל מאות קילוגרמים, כמו גם הגנה על חדירה בזוויות מיוחדות. כלי רכב כאלה קשים מאוד להשגה על-ידי גורמים אזרחיים, לא רק בגלל המחיר אלא מכיוון שרוב היצרניות מחכירות אותם נקודתית. יתר על כן, ממשלות רבות אוסרות על רכישתם מצד לקוחות פרטיים, מחשש שיגיעו לידי גורמים פליליים שישתמשו בהם כרכבי מילוט.

בישראל, יצוין, נדרש אישור משטרתי מיוחד לרכישת רכבים משוריינים. הדרישה הזאת לא מנעה מראשי העולם התחתון לשים את ידיהם על מכוניות כאלה.