התמ"ת אישר הקמת 4 סטארט-אפים חדשים בחממות בהיקף מענק כולל של 6.7 מיליון שקל

מתוך 31 מיזמים שהחממות אישרו ברבעון הראשון של 2009 שישה הם מתחום הקלינטק

ועדת החממות הטכנולוגיות, בראשות המדען הראשי, ד"ר אלי אופר, אישרה בישיבתה האחרונה ארבעה מיזמים חדשים בתחומי המכשור הרפואי, התוכנה וטכנולוגיות המים.

בתחום המים אושר פרויקט של חברת MDC העוסקת בממברנות חדשניות למיחזור מים, שיחל לפעול בחממת רותם ונצ'רס שבדימונה. נציין, כי שוק מִיחזור המים משימוש ביתי / עירוני ומתהליכים תעשייתיים, הוא שוק עם קצב גידול מהיר המוערך בעשרות מיליארדי דולרים. מיחזור המים כרוך בעלויות תפעול ואחזקה גבוהות, ולכן דרוש ייעול ושיפור של התהליך. MDC תפתח ממברנות לננו-פילטרציה, המיועדות להשתלב במתקני מחזור שפכים מוניציפאליים ושפכים תעשייתיים. הממברנות מבוססות על חומרים חדשים ומצטיינות בסלקטיביות גבוהה, בשטפי עבודה גבוהים, בעמידות כימית גבוהה לחומרים מחמצנים, באורך חיים ממושך ובעלויות אחזקה נמוכות, שיאפשרו שימוש נרחב בהרבה בממברנות מסוג זה בהשוואה לממברנות מהסוג המקובל כיום בשימוש.

חברת TACount מפתחת טכנולוגיה לזיהוי וספירה של מיקרואורגניזמים מתרבים תחת כנפי חממת כנרות שבצמח. המטרה היא שבאמצעות הטכנולוגיה ניתן יהיה לספור את כמות המיקרואורגניזמים המתרבים בדגימה (CFU) על-ידי זיהוי תופעה ייחודית תוך-תאית. בניגוד לשיטות הקונבנציונאליות לזיהוי וספירה של מיקרואורגניזמים, אשר אורכות החל ממספר שעות ועד למספר ימים, הטכנולוגיה של TACount מספקת תוצאה אקוויוולנטית תוך מספר דקות. הטכנולוגיה מתאימה לשימוש במגוון אפליקציות שונות בתחומי המיקרוביולוגיה התעשייתית, כגון שוק המים, התרופות, המזון והמשקאות. שימוש בטכנולוגיה החדשנית אמור לאפשר לרשויות המים לשפר את הבקרה על איכות המים, ולתעשיות השונות לבקר תהליכי ייצור באופן יעיל ולקצר זמן המתנה לפני שחרור מוצרים לשוק. כתוצאה מכך אמור להיווצר חיסכון כספי משמעותי.

בתחום המיכשור הרפואי תפתח חברת קולונגייט (Colongate) התקן רפואי לשליטה על פעולות המעי באנשים נושאי סטומה, במסגרת חממת משגב שבגוש שגב. קולוסטומיה הוא הליך ניתוחי, אשר בו מבוצעת הטיה של חלל המעי לפתח אשר מבצע המנתח בדופן הבטן של החולה, על מנת להצמיד לדופן שקית שמטרתה איסוף הפרשות המעי. השימוש בשקית הסטומה המוצמדת דרך קבע לדופן הבטן ומוחלפת מספר פעמים ביום, מצריך מהחולה מיומנות רבה, ונמצא כי עד 75% מנשאי הסטומה מתקשים דרך קבע בתפעול השקית. כיום ישנם בעולם למעלה מ-1.3 מיליון בעלי סטומה. קולונגייט אמורה לפתח התקן חדשני המבוסס על עקרונות הפעולה הפיזיולוגיים של מנגנון פעולת הסוגרים במערכת העיכול. ההתקן יורכב במהלך הניתוח ליצירת הסטומה או לאחריו, ומיועד לאפשר שליטה מלאה על ריקון המעי בזמן ובמקום לפי צורכי החולה. על-ידי הפעלת ההתקן, ניתן יהיה לפתור את המטופל מלשאת תמידית את שקית הסטומה. השימוש בהתקן צפוי לגרום לשיפור ניכר באיכות החיים של נשאי הסטומה.

גידול במיזמים סביבתיים

בתחום התוכנה נבחרה חברת קונסיליוםConcealium) ) לפתח הגנה ממוקדת מידע למידע ארגוני רגיש ללא תלות בפורמט או אמצעי אחסון, והיא תעשה זאת במסגרת חממת ניות שביקנעם. קונסיליום תפתח את הפתרון למערכות מבוססות SaaS. מחקרים מהשנים האחרונות העלו כי למעלה מ-80% מהמידע האובד או דולף מארגונים, יוצא את גבולות הארגון דרך משתמשים מורשים, אם בשל מחדל ואם במזיד. עם זאת, מרבית פתרונות אבטחת המידע הקיימים היום נועדו להגן על הארגון מפני איומים חיצוניים. הפתרון המוצע הוא מסוג הגנה-ממוקדת-מידע (Data Centric Protection), ללא תלות בסוג המדיה בה מאוחסן המידע או התשתית באמצעותה הוא מועבר. הפתרון מאפשר ניטור והגדרת מדיניות שימוש, באמצעות הצפנה הפעילה גם כשהמידע יוצא את גבולות הארגון. הטמעת ואכיפת ההגנה אמורים להתבצע באופן שלא יגביל ולא ישפיע על תהליכי עבודה בארגונים, ולא יהיו מותנים באישור או פעולה כלשהי מצד משתמשי הקצה.

לדברי מנהל תוכנית החממות, יוסי סמולר, ברבעון הראשון של השנה הוגשו לדיוני ועדת החממות הטכנולוגיות 41 בקשות לתמיכה במיזמים חדשים, והועדה אישרה 31 מתוכן. היקף המענק הכולל שאושר למיזמים אלה הוא 53 מיליון שקל, כשליש מסך התקציב הכולל של תוכנית החממות לשנת 2009.

עוד ציין סמולר, כי נמשכת מגמת הגידול בבקשות לתמיכה מצד מיזמי איכות סביבה, ובעיקר בענף הקלינטק, וכי מבין שישה מיזמי איכות סביבה שאושרו לתמיכה, חמישה עוסקים בטכנולוגיות מים (ניטור נזילות, טיהור שפכים ומיחזור מים) ופרויקט נוסף עוסק בתחום של אנרגיות מתחדשות. סמולר סיכם כי בשנתיים האחרונות כמות הבקשות לתמיכה במיזמי קלינטק גדלה פי ארבעה.