אירופה נסגרה בירידות חדות לאחר הורדת אופק הדירוג לבריטניה ל"שלילי": הפוטסי והדאקס איבדו כ-2.8%

גלובס tv מדד מנהלי הרכש של גוש האירו עלה ל-44.7 נקודות במאי לעומת 43.8 נקודות בחודש שעבר ■ המכירות הקמעונאיות בבריטניה עלו ב-2.6% בשנה עד אפריל - יותר מהתחזיות לעלייה של 2.4%

המדדים המובילים באירופה נסגרו בירידות חדות למדי, כאשר מדד פוטסי של לונדון איבד יותר מ-2.7% לאחר שסוכנות הדירוג S&P הורידה את אופק דירוג האשראי של כלכלת בריטניה ל"שלילי" מ"יציב".

סוכנות הדירוג S&P טוענת כי גם אם המדינה תצמצם הוצאות, החובות שלה יישתוו לתפוקה - מה שיכביד מאד על המשק.

סוכנות הדירוג אומנם הותירה את הדירוג של בריטניה על "AAA" אך רמזה על כך שהיא עלולה להוריד אותו במהלך השנתיים הקרובות.

"ערכנו עדכון בתחזית על דירוג האשראי של בריטניה מפני שגם אם המדינה תבצע הידוק פיסקלי נוסף, החוב הממשלתי יגיע ל-100% מהתמ"ג וישאר ברמה הזאת, לפחות בטווח הבינוני".

עם זאת, נתוני המכירות הקמעונאיות הצביעו על עלייה חדה מהצפוי באפריל. השיפור במכירות הקמעונאיות נובע ככל הנראה מתוכנית התמריצים של הממשלה הבריטית, אשר מתחילה לחלל לכלכה הבריטית.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "קו המגמה של הנתון הוא שלילי במובהק מאז מאי 2008 והעלייה הנוכחית איננה צפויה לשנות את מגמת הירידות הרחבה יותר במכירות הקמעונאיות בבריטניה".

לחולשה בנתוני המכירות הקמעונאיות תורם בעיקר שיעור האבטלה המאמיר בבריטניה אשר רשם תוצאה של 4.7% באפריל, שיעור האבטלה הגבוה מזה למעלה מ-11 שנים. שיעור האבטלה בבריטניה צפוי לגאות ולהגיע ליותר מ-9% בתחילת השנה הבאה. האבטלה הגואה מצמצמת את ההכנסה הפנויה של הצרכנים בבריטניה, מערערת את הביטחון הכלכלי של העובדים ומעודדת חסכנות.

מדד פוטסי 100 איבד בסיום 2.74% ■ מדד קאק 40 ירד ב-2.6%■ מדד דאקס 30 נפל ב-2.8%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.14% ל-1.3779 דולר והליש"ט יורדת ב-0.66% ל-1.5633 דולר.

בזירת המאקרו

המכירות הקמעונאיות בבריטניה עלו ב-2.6% בשנה עד אפריל - יותר מהתחזיות לעלייה של 2.4%. מדובר בתוצאה טובה מהרבה מזו של מארס שהציגה עלייה של 0.9% בלבד.

ההשקעה בעסקים צנחה ב-5.5% ברבעון הראשון של השנה - ירידה חדה מהתחזיות לנסיגה של 4%.

מדד מנהלי הרכש (PMI) של גוש האירו עלה ל-44.7 נקודות במאי לעומת 43.8 נקודות בחודש שעבר.

מניות בכותרות

התחרות לרכישתה של אופל הגרמנית הצטמצמה לשלוש מתחרות עיקריות; פיאט האיטלקית, מגנה האוסטרית-קנדית וקרן ההשקעות RHJ אינטרנשונל.

מניות הסחורות ריכזו עניין לאחר שהנפט חצה אמש (ד') את רף 62 הדולר לחבית על רקע הצטמצמות מלאי הנפט בארה"ב. מניית BHP ביליטון , רויאל דאטש של , בריטיש פטרוליום .

ריו טינטו ריכזה עניין לאחר שצ'ינלקו הודיעה כי היא מוכנה לבנות מחדש את ההסכה להשקעה של 19.5 מיליארד דולר בחברה האוסטרלית. צ'ינלקו מוכנה לאפשר לריו טינטו למכור אג"ח להמרה לבעלי מניות אחרים, ומוכנה גם להחזיק ב-15% מהחברה ובכך לא לעבור על הגבול שקבע הרגולטור האוסטרלי לאחזקה של חברות זרות.

ישראליות באירופה

אפ"י פיתוח , שבשליטת לב לבייב, דיווחה לבורסה של לונדון כי היא נמצאת בשלבים הסופיים של בניית מרכז הקניות הגדול ביותר במוסקבה.

דלק גלובל ריל אסטייטס , מקבוצת דלק , מכרה ב-19 למאי 3,500 מניות במחיר של 45 סנט למניה.

סאמיט גרמניה פנתה בבקשה לבורסה של לונדון למחוק את המניה מהבורסה המשנית ה-AIM. יום המסחר האחרון במניה נקבע ל-18 ליוני, כאשר המניה תימחק ב-19 ליוני.