סוכנות האוניות זודיאק מריטיים שבשליטת סמי עופר השביתה עוד 12 אוניות מכולה

ההשבתה - על רקע המשך הירידה במחירי השכרת האוניות ■ החברה, הפועלת מלונדון, מחזיקה בצי של כ-62 אוניות מכולה

ההתאוששות המיוחלת בענף הספנות לא מגיעה, והחברות הגדולות בענף ממשיכות להוציא אוניות משירות. סוכנות האוניות זודיאק מריטיים, שבשליטת סמי עופר, השביתה עוד 12 אוניות מכולה על רקע המשך הירידה במחירי השכרת האוניות, כך מדווח עיתון הספנות "לוידס".

לפי הדיווח, זודיאק העמידה על עוגן כ-12 אוניות באזור סינגפור בעקבות הירידה בתעריפי החכירה של האוניות. זודיאק, שבשליטת משפחת עופר, היא אחת מסוכנויות האוניות הגדולות בעולם. החברה, הפועלת מלונדון, מחזיקה בצי של כ-62 אוניות מכולה, מתוכן 5 אוניות גדולות שכבר הזמינה, שאמורות להתקבל ב-2011.

בלוידס מציינים כי ההחלטה של זודיאק, שהיא שחקן גדול בשוק, להשבית עוד אוניות מלמדת שענף הספנות עדיין רחוק מלצאת מהמיתון איליו נקלע עם פרוץ המשבר הכלכלי.

יצוין כי זודיאק הייתה אחת מהחברות הראשונות שזיהו את עומק המשבר בענף הספנות. כפי שפורסם ב"גלובס", באוקטובר האחרון זודיאק הודיעה כי תשבית כ-20 אוניות משא לאחר צניחה של כ-80% במחירי ההובלה הימית. זודיאק עוסקת בהחכרה והפעלה של אוניות, כולל בתחום אוניות המשא.

גם חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל, שבשליטת משפחת עופר, נאלצה בשנה האחרונה להשבית כ-20% מצי האוניות שלה, בעקבות המשבר על מנת להתאים עצמה לירידה בביקושים.

צים החלה בתחילת 2009 במו"מ מול המספנות בדרום קוריאה בניסיון לדחות הצטיידות באוניות בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר. צים, בניהולו של רפי דניאלי, הצליחה באחרונה לבטל הזמנה ראשונה לרכישת 6 אוניות מכולה (בקיבולת של כ-1,700 מכולות כ"א) ב-220 מיליון דולר. האוניות היו אמורות להתקבל בשנים 2010-2011.

צים הסכימה לשלם פיצוי של 28.9 מיליון דולר לחברת המספנות הטיוואנית CSBC בשל ביטול ההסכם לרכישת שש אוניות. בהסכם עימה נקבע כי דמי הביטול יעמדו על 38.6 מיליון דולר, שהם כ-17.5% מעלות העסקה.

צים תשלם 75% מדמי הביטול שהם כאמור 28.9 מיליון דולר, ועופר ספנות, שבשליטת הבעלים, הסכימה לשלם את היתר בסך של 9.6 מיליון דולר.