המסחר באירופה ננעל בעליות שערים: פרנקפורט סיימה את השבוע בעליה של 3.8%, K+S התחזקה ב-4.8% ביום

התמ"ג בבריטניה ירד ב-4 הרבעונים האחרונים ב-4.1% ■ אורעד היי-טק נסחרה ביציבות ■ בריטיש איירוייז ירדה ב-3.9% ■ 888 טיפסה ב-5.4% ■ אטריום עלתה ב-0.6% ■ מניית בנק HSBC ירדה ב-0.7%

המסחר בבורסות של אירופה ננעל בעליות שערים לאחר שנפתח בדישדוש. המגמה החיובית החלה לאור המסחר החיובי בוול סטריט, ונזכיר כי לירידות קדמו ירידות שחתמו את שבוע המסחר באסיה. ברקע, נזכיר, התחזית לדירוג כושר הפירעון לחוב הריבוני של בריטניה הפך שלילי אתמול (ה') - לבריטניה, כמו לארה"ב, הדירוג הגבוה ביותר, "AAA".

המשקיעים באירופה עדיין אינם יודעים איך בדיוק בוצעו או יתבצעו מבחני העמידות לבנקים האירופיים, משום שרשויות הפיקוח מעדיפות ככל הנראה, לשמור על סודיות בנוגע לתוצאות בבחינות שכבר נערכו, ולבצע את התהליך באופן חשאי עבור הבנקים שטרם עברו את ההליך. זאת, בניגוד למבחני הלחץ שערך הממשל האמריקני לבנקים הגדולים בארה"ב, שפורסמו במלואם.

בריטניה שערכה לבנקים שלה מבחני עמידות כבר בתחילת השנה, מתעקשת גם כעת שלא לפרסם את התוצאות. ההחלטה הזו עלולה להוביל את הממשלה להוציא עוד כספי ציבור כדי לחלץ בנקים שעשויים להיקלע לקשיים נוספים ככל שיחמיר המיתון, או לאור העובדה שהמצב האמיתי של הבנקים הללו אינו ידוע.

הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, ה-OECD, סבור כי קיים סיכוי להתאוששות כלכלית עולמית עד סוף השנה. אנג'ל גוריה, ראש ה-OECD, אמר היום בנאום בפני הפורום הכלכלי: "אין משמעות הדבר שנראה נתונים חיוביים בבירור - אלא שהכלכלה העולמית תפסיק להתכווץ". גוריה ציין, כי כלכלת ארה"ב תתאושש לפני כלכלות אירופה בשל חבילות התמריצים הגדולות יותר שהושקו בוושינגטון והעובדה שהמשמבר הפיננסי האמריקני נמצא בשלב מתקדם יותר.

הפוטסי עלה ב-0.46% ל-4,365.29 נק' ■ הקאק 40 עלה ב-0.33% ל-3,227.97 נק' ■ הדאקס 30 עלה ב-0.37% ל-4,918.75 נק'.

בסיכום שבועי, עלה הפוטסי ב-0.4%, הקאק ב-1.9% והדאקס ב-3.8%.

זירת המאקרו

היום בשעה 11:30 שעון ישראל פורסמו נתוני התמ"ג בבריטניה שכצפוי ירד ברבעון הראשון של 2009 ב-1.9% ובחישוב שנתי ירד גם בהתאם לתפי ב-4.1%.

מניות בכותרות

בריטיש אירוויס עברה להפסד של 358 מיליון ליש"ט בסיכום השנה הפיסקלית לעומת רווח של 726 מיליון ליש"ט בשנה שעברה. ההפסד הוא ההפסד השנתי הראשון שרושמת החברה מזה 22 שנה. ההפסד נבע בעיקר בשל ירידה במספר הנוסעים עקב המשבר הכלכלי.

מניות הבנקים הבריטים וביניהם - HSBC וברקליס ריכזו עניין עקב הסירוב של ממשלת בריטניה לפרסם את מבחני הלחץ.

מניות הסחורות וביניהן ריו טינטו , BHP ביליטון ושל בלטו על רקע התנודתיות במחירי הסחורות בעולם.

יצרנית הרכב פיאט נסחרה לאור המשך המו"מ לרכישת מפעלי אופל בגרמניה ושיתןף הפעולה שחתמה עם יצרן סיני.

סיטיגרופ, במסגרת סקירה חיובית על ענף הדשנים, העלה את ההמלצה לחברת הדשנים הגרמנית K+S .

ישראליות באירופה

החברה הבת של גזית גלוב, חברת אטריום , דיווחה על הפסד רבעוני של 231.7 מיליון אירו (323 מיליון דולר) כשהגורם המרכזי להפסד הוא ירידה חדה בערך הנכסים של החברה במרכז ומזרח אירופה.

מדג'ניקס , שתפרסם את הדו"חות השנתיים ל-2008 בשבוע הראשון של יוני, פרסמה נתונים מקדמיים: ההפסד הנקי העמיק ב-26% ל-4.85 מיליון דולר ויתרות המזומנים ושווי המזומנים קטנו ב-77.8% ל-1.04 מיליון דולר בלבד בסוף דצמבר.

מירלנד פיתוח דיווחה כי כל ההחלטות לסדר היום אושרו באסיפת בעלי המניות השנתית. עוד בענייני אסיפות בעלי מניות שנתיות, אטלס נכסים תקיים את שלה ב-24 ביוני. באסיפת בעלי המניות אישרו ב-888 , בין היתר, את תוכנית הרכישה העצמית של מניותיהם.

אורעד היי-טק הודיעה כי הזרוע הגרמנית של רשת השידור הלוקסמברגית RTL תשתמש בפיתרון התלת-מימדי (3D Play) מתוצרתה למיתוג ערוצים על מנת לספק תוספות גרפיות תוך כדי שידור מירוצי הפורמולה 1.