בוגי יעלון: "לא נקבל תכתיבים מארה"ב ולא נעצור את הבנייה בהתנחלויות"

המשנה לרה"מ והשר לנושאים אסטרטגיים מבהיר: "יש פה אנשים שחיים ומגדלים ילדים;
ההתנחלויות הן לא הגורם לכך שהתהליך המדיני נכשל" ■ "אני מציע לנו ולארצות הברית לא לקבוע לוחות זמנים לתהליך המדיני. שלא יאיימו עלינו"

חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'

ימים ספורים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו חזר מארצות הברית עם דרישה של הנשיא ברק אובמה לעצור את הבנייה בהתנחלויות, מתייצב המשנה לראש הממשלה והשר לנושאים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, כדי להבהיר את העמדה הישראלית הנחרצת. "לא נקבל תכתיבים מארצות הברית", אמר אתמול בריאיון ל"פגוש את העיתונות" בחדשות ערוץ 2. "לא נעצור את הבנייה בהתנחלויות".

יעלון הסביר את העמדה הזו בראייה היסטורית. "ההתנחלויות הן לא הגורם לכך שהתהליך המדיני נכשל", אמר. "הן לא היו מכשול לשלום בשום שלב. גם כשישראל פינתה שטחים - הטרור נמשך. גם כשעקרנו יישובים קיבלנו את 'חמאסטן'. לכן אני מציע לחשוב על זה - לא בסיסמאות ולא בתכתיבים".

המשנה לראש הממשלה הבהיר כי לפיכך, הרחבת הבנייה בשטחים לא תיעצר. "לא נעצור את בניית ההתנחלויות במסגרת הריבוי הטבעי", הבהיר. "יש פה אנשים שחיים, שמגדלים ילדים. צריך לבנות בתי מגורים - לא זה מנע את השלום".

עם זאת, הציג השר גישה אחרת לגבי מאחזים בלתי חוקיים. "הממשלה לא תאפשר התנחלויות בלתי חוקיות, כפי שכבר הוכחנו בפעילותנו השבוע", אמר.

"הבעיה היא בתוכנו"

יעלון הציג את היחסים בין ישראל לארצות הברית בנושאים אלה כפי שלדעתו יש לראות אותם. "מה שארצות הברית דורשת הוא עדיין לא תכתיב", אמר. "נראה איך הם מתרגמים את האמירות למדיניות. השליח מיטשל יגיע, ואנחנו נדבר איתו. אני מציע לנו ולארצות הברית לא לקבוע לוחות זמנים לתהליך המדיני. שלא יאיימו עלינו".

המשנה לראש הממשלה ניסה להסביר את הבדלי הגישות בין ישראל לארצות הברית. "מגדות הפוטומק בוושינגטון לא תמיד מבינים באמת את הסיטואציה, ופה תפקידה של ישראל לסייע לבת בריתה ארצות הברית לסייע בהבנת המצב", אמר. עם זאת, הוא גם הטיל חלק מהאשמה על גורמים בישראל. "השיח הישראלי מציג אותנו כסרבנים - הבעיה היא בתוכנו", אמר.

יעלון, שנכנס לתפקיד שנתפר בקדנציה הקודמת לאביגדור ליברמן, הודה כי הוא אינו מרוצה מגודלה של הממשלה בה הוא חבר. "אני לא מרגיש נוח בממשלה של 30 שרים", אמר. "הייתי מעדיף שבממשלה יכהנו 18 שרים".