משרד התשתיות על הפסקות החשמל היזומות: "חברת החשמל ניצלה רק כמחצית מגיבוי החירום שהיה לה"

מדיון שקיים שר התשתיות, עוזי לנדאו, עולה כי מימוש גיבוי החירום היה עשוי למנוע את ההפסקות היזומות ■ לנדאו: "הרזרבה נמוכה - צריך לעבור לניהול הביקושים"

חברת החשמל הפעילה רק כמחצית מגיבוי החירום (130 מגאווט מתוך 260) שהיו לה, שמימושן המלא היה עשוי למנוע את הצורך בהפסקת חשמל יזומות. כך עולה מדיון שהתקיים בסוף השבוע בלשכת שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו. בדיון שנערך בת"א, נכחו גם מנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר, ראש רשות החשמל, אמנון שפירה ומנהל מנהל החשמל, ציון עמוסי. כזכור, הפער בין הביקוש ליכולת הייצור בעת הפסקות החשמל עמד על כ-200 מגאווט בלבד.

בדיון שהתקיים בלשכת השר ביום חמישי האחרון הסביר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, את הנסיבות שאילצו את הנהלת החברה להורות על ביצוע הפסקות חשמל יזומות על מנת לענות על הביקושים. לסקר אמר כי שילוב נדיר של מזג אוויר שרבי ושרשרת תקלות הביא לכך שבתוך 20 דקות ירדה רמת הרזרבה ממצב "צהוב (רזרבה של 600-1,100 מגאווט) למצב "אדום" בו אין רזרבות.

לנדאו הנחה בישיבה את גורמי משק החשמל לקדם מהלכים שיביאו לניהול נכון יותר של הביקושים ולהערכה מחודשת של צפי הצריכה. "מצב המשק כיום אינו מאפשר להגדיל את ייצור החשמל בטווח הזמן המיידי. לכן, יש לשים את הדגש על ניהול הביקוש". אמר לנדאו.

לנדאו הודיע, כי בכוונתו לפנות לשר הביטחון אהוד ברק בבקשה לרתום את מערכת הביטחון להפעיל את הגנראטורים שברשותה בשעות שיא העומס, ובכך לסייע ליכולתה של ישראל להתמודד עם המחסור בחשמל. ההערכה היא כי סיוע שכזה יוכל להוסיף לרזרבות בשעת הצורך כמה מאות מגה-וואט חשמל.

עוד אמר שר התשתיות כי רשות החשמל תזדרז להשתמש בכליה על מנת להשפיע על הורדת הביקושים בשעות צריכת השיא.