ספין עולמי נגד הדולר

כשיחליטו גופי הענק להניע את השוק בכיוון הפוך, יווכחו הכול איך גלגל מתהפך בין לילה

תנודות חדות, מאבקים קשים, שבירות טכניות, מחזורי עתק ומסחר סוער, התחוללו בשוק המט"ח העולמי בשבוע שעבר, וניפצו מוסכמות וקורלציות שאפיינו את השווקים בימים כתיקונם.

התמ"ג הגרמני התכווץ לשפל שלא היה כמוהו מאז מלחמת העולם השנייה, הנתונים הכלכליים מגוש האירו כולם הוסיפו להיות עגומים, ולמרות זאת הצליח המטבע של הגוש לשבור את כל רמות ההתנגדות והגיע לשווי שיא - 1.40 דולר לאירו, שלא היה בו כבר חודשים רבים.

נתוני הכלכלה ביפן הוסיפו להיות גרועים ואולם היין המשיך להתחזק, ובד בבד הגיעה תחזית להורדת דירוג האשראי של בריטניה, תחזית מהסוג שבדרך כלל מרסקת את מטבע המדינה, לא השפיעה הפעם. לנגד עיני הסוחרים הפעורות, המשיכה הליש"ט במסלול ההתחזקות ונגעה בשער 1.60 דולר לליש"ט.

סוחר ותיק בשוק המט"ח אמר לי אתמול: "אם אתה רוצה להרוויח, אל תנהג בהיגיון בשוק שורץ טפשים". איני טוען שהיחלשות הדולר בעולם אינה הגיונית לחלוטין, אולם מכאן ועד הספין האנטי דולרי הגדול שמתחולל באחרונה ומחוזק בכותרות אמצעי התקשורת בכל העולם, המרחק רב.

כנגד כל גורם היגיוני להיחלשות הדולר, ניתן לספק גורם הפוך שאמור לגרום להתחזקותו. למשל, סירובם של קברניטי גוש האירו לחשוף את תוצאות מבחני העמידות של הבנקים בתחומם וחוסר הנוחות המופגן שמשדרת גרמניה, המתפקדת כאילו היא נושאת את כל תחלואי גוש האירו על גבה, צריכים לעורר דאגה, ולהחליש את האירו כנגד הדולר.

שוק שורץ ספקולנטים

הספין האנטי דולרי, משרת אינטרסים של גופי ענק. הגם שיש להיחלשות נימוקים מבוססים - סימני שאלה סביב התאוששות הכלכלה האמריקנית ומחירה - כשיחליטו אותם גופים לסובב את הגלגל לכיוון השני, נווכח כולנו, כל מי שנמצא בזירת המט"ח או משקיף עליה, כיצד, באורח פלא, משתנים כל הטיעונים והספין הופך להיות פרו דולרי בין לילה, ואף פחות מכך.

נתונים טובים בארה"ב, ירידה בגירעון התקציבי, בעיות אחרות שיצוצו בגוש האירו ואפילו סתם שינוי בסנטימנט - די בהם כדי לשנות את הכותרות הכלכליות מהקצה אל הקצה. זו התוצאה במציאות שבה 96% מהעסקות בשוק שמגלגל טריליוני דולרים ביום, הן עסקות-ספקולציה וכשהשוק נטול רגולציה ופתוח לחלוטין לכל מניפולציה, ולא יכולה להיות תוצאה אחרת.

בין ביל גרוס לג'ים רוג'רס

הסוחר הגדול ביל גרוס, שהשקיע לאחרונה הון רב בעסקות חסר נגד הדולר, הכריז מיד עם ההודעה לגבי בריטניה, שגם ארה"ב עומדת בפני הורדת דירוג, דבר שתרם רבות להמשך היחלשות הדולר ושבירת רמות התנגדות חשובות בסוף השבוע.

בשוק המט"ח נטול הרגולציות ופיקוח, מותר לגרוס לומר ככל העולה על רוחו, הגם שגם עין בלתי מזויינת ואוזן לא מיומנת, יבחינו מה גרם לרעיון זה לעלות בדעתו, ומדוע מצא לנכון להכריז על כך בראש כל חוצות בלומברג ו-CNBC.

מהצד השני של זירת ההתגוששות, נשאל סוחר נודע אחר - ג'ים רוג'רס - באילו מטבעות ישקיע בחסר. רוג'רס ענה שאינו מתכוון להשקיע כלל ושלדעתו שוק המט"ח הוא הבועה הבאה שתתנפץ.

אינני יודע אם ההגדרה "בועה" אמנם מתאימה לשוק המט"ח, אולם אין ספק שרצוי שמקבלי ההחלטות יקדישו זמן לטיפול בשוק המט"ח, שחופש הפעולה בו והמימדים המפלצתיים אליו הגיע, עלולים להעמיד בסכנה משקים בכל העולם.

מט"ח בארץ אבות

גם ישראל חשופה לסכנות אלה ועל כך הרחבתי בראיון שנערך עמי אתמול. המקרה של ביל גרוס דומה מאד למה שעשה כאן סיטי בנק בשבוע שעבר, כשמכר דולרים (לא ברור אם מטעמו או מטעם לקוחות הפועלים באמצעותו) וזמן קצר אחר כך, פרסם בתקשורת המקומית את מסקנותיו מפגישת כלכלניו עם חברת הנהלת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג.

הכל לגיטימי בשוק פתוח. למדינה קטנה כמו ישראל קל יותר להתמודד עם מתקפה ספקולטיבית מעין זו, להבדיל ממתקפה על הדולר ולחילופין על האירו, שבהם בדרך כלל נדרשת פעילות מתואמת של בנקים מרכזיים רבים.

שבוע המבחן של בנק ישראל

כשמתעורר איום קיומי - ובמה שנוגע לכלכלה מוטת ייצוא כישראל, אכן מדובר באיום קיומי - זכותו ואף חובתו של הבנק המרכזי להשתמש בכל כלי הגנה העומד ברשותו. אני מתכוון לכל כלי, גם אם המשמעות שלך כך היא הגבלה של השוק החופשי.

אין ספק כי שבוע המסחר המקוצר (היום לא יתקיים מסחר בבריטניה ובארה"ב וביום ה' לא יתקיים מסחר אצלנו לרגל חג השבועות) הינו שבוע מבחן למדיניות בנק ישראל. הדרמה המתחוללת בשוק העולמי, פקיעת אופציות שקל/מט"ח בבורסה מחר (ג'), והמרות סוף חודש, רק יקשו ויוסיפו הרבה עניין ומתח בשבוע שבו מכריז הבנק המרכזי על שינוי ראשון בכללי המשחק שהיו נהוגים כאן בחודשים האחרונים.

משעמם לא יהיה כאן.

חיוך מר למשמע ביקורת האוצר

בזמנו ביקרתי את שיטות המדידה שבהן נוקטת הלמ"ס. זו הגיבה בחריפות והחלטנו שלא לפתח את הנושא.

קשה היה לי שלא לחייך בעצב לנוכח הביקורת שהעלה האוצר בימים אלו באותו עניין בדיוק. מן הראוי שאנשי הלמ"ס יתייחסו לביקורת בצורה עניינית. לא יכול להיות שכולם טועים.


יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס ■ אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו.