הנגיד היפני: שנות השגשוג יצרו "הפרזות"; ההתאוששות העולמית תהיה איטית ויש חשש מ"עשור אבוד"

[למדור שוקי עולם] "גם בעיצומו של התיקון יהיו עליות וירידות. יפן התאוששה כמה פעמים בשנות ה-90" "הבראה מלאה מצריכה בנייה מחדש של המערכת הפיננסית"

כל התאוששות בכלכלה העולמית תהיה מתונה או חלשה, מפני שיידרש זמן ניכר כדי למחוק את ההפרזות שהצטברו בשנות השגשוג שלפני המשבר. כך אמר הבוקר (ב') נגיד הבנק המרכזי היפני (BOJ), מסאקי שירקאווה.

שירקאווה הרצה בכנס של אנשי עסקים ביפן כמה ימים אחרי שהבנק המרכזי העלה את תחזיתו לכלכלת המדינה בפעם הראשונה זה כמעט שלוש שנים. לדבריו, הסיכונים ואי-הוודאות שעומדים בפני כלכלת יפן עדיין גדולים, למרות כמה סימנים מעודדים.

הוא אמר שהבנק המרכזי ימשיך לעקוב אחרי התנאים בשוקי המימון התאגידי, ורמז בכך שה-BOJ לא ממהר להפסיק את השימוש שלו באמצעים בלתי שגרתיים כדי לסייע לעסקים היפנים לגייס מימון. "בהתחשב בכך שצמיחה כלכלית גבוהה נרשמה במשך שנים רבות לפני המשבר הנוכחי, אי אפשר להוציא מכלל חשבון את האפשרות שתיקון ההפרזות ידרוש זמן ניכר".

"התיקונים בעיצומם"

שירקאווה הכיר בכך שכמה "תיקונים" מצויים בעיצומם, כמו, למשל, בשוק הדיור האמריקני, אך אמר שהתגברות על ההפרזות ותיקון המערכת הפיננסית האמריקנית עלולים להיות קשים, לאור הניסיון של יפן ב"עשור האבוד" בשנות ה-90.

"גם בעיצומו של תהליך התיקון, יהיו עליות וירידות מחזוריות. כלכלת יפן התאוששה כמה פעמים במרוצת שנות ה-90. כדי שהכלכלה תתחיל הבראה מלאה, יהיה צריך קודם לכן להתגבר על ההפרזות של העבר ולבנות מחדש את המערכת הפיננסית", אמר שירקאווה.

בשבוע שעבר קבע הבנק המרכזי היפני שכלכלת יפן חדלה לצנוח, וכי ההתאוששות בביקוש העולמי עשוי לבשר שהתכווצות התמ"ג היפני בשיעור שיא של 4% ברבעון הראשון של השנה (ביחס לרבעון הקודם) היתה החלק הגרוע ביותר של המיתון.

בחודשים האחרונים היו כמה סימנים לכך שהכלכלה העולמית מתייצבת. הירידה החדה בייצוא היפני נבלמה באפריל, והתפוקה התעשייתית עלתה ב-1.6%, עלייה ראשונה מזה שישה חודשים.

הירוקטה קוסאבה, כלכלן בכיר במכון המחקר של מיזוהו, אמר ש"שירקאווה נשאר זהיר בתחזיתו. השקפתו לא השתנתה למעשה מהחודש שעבר, שבו הוא אמר שהכלכלה אולי נוגעת בתחתית מחזורית, אך עדיין אינה עולה על מסלול של צמיחה בת-קיימא. יש עדיין אי-ודאות גדולה לגבי מגמת הכלכלה".

שומר על הבנקים

שירקאווה אמר שהבנק המרכזי היפני יעקוב מקרוב אחרי תנאי המימון של חברות ועסקים, מפני שהבנקים עלולים לחזור להדק את האשראי אם מחירי המניות ביפן יחזרו לצנוח. במצב כזה הבנקים, שהם בעלי מניות גדולים, ירשמו הפסדים גדולים.

ה-BOJ שמר על הריבית העיקרית שלו ברמת שפל של 0.1% בשנה ביום ו' האחרון, לאחר שהפחית אותה פעמיים מאז קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, שיצרה את הסערה הפיננסית שבעקבותיה עברה הכלכלה העולמית למיתון. הבנק המרכזי גם רוכש שטרי הון קצרי מועד של חברות ואג"ח קונצרניות, יחד עם רכישות מוגברות של אג"ח מדינה.