פרטים קטנים, שינויים גדולים

הממשלה פתחה את שוק הרכב לייבוא מקביל במתכונת חופשית בהרבה ממה שציפו בענף

השבוע שעבר ראוי להיזכר בתור אבן דרך בהיסטוריה של ענף הרכב הישראלי. בשבוע זה אישרה הממשלה שורה של רגולציות במסגרת התקציב וחוק ההסדרים, שעתידות לשנות בשנים הבאות את חוקי המשחק בענף הרכב בישראל. השינויים עתידים להכניס שחקנים חדשים לתחרות, לשדרג את עסקיהם של חלק מיבואני הרכב הקיימים ולפגוע באחרים. מארג ההחלטות הכולל סבוך מאוד; חלק מהרגולציות שהתקבלו מעצימות זו את זו ואילו אחרות מציבות חסמים חדשים. כך או כך, יש משמעות גדולה לניסוחי ההחלטות ולפרטים הקטנים, שנמצאים בין השורות בהחלטות הממשלה, ואלה עתידים ליצור שינוי גדול בעולם האמיתי.

הסוף של דרישות הסף

כל השחקנים בענף הרכב ציפו לכך, שהממשלה תצביע בעד פתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל, כלומר ייבוא מסחרי של כלי רכב ללא זיכיון ישיר מיצרן הרכב, בהתאם להמלצות הוועדה להסרת חסמים שהוגשו כבר לפני כשלוש שנים. אולם הניסוח הסופי של חוק ההסדרים מגלה, שהממשלה אישרה לפתוח את השוק לייבוא מקביל במתכונת הרבה יותר מקלה וחופשית ממה שהמליצה אותה ועדה להסרת חסמים.

ההקלות נובעות בראש ובראשונה מתנאי הסף שנדרשים מהיבואן המקביל. במקור המליצה הוועדה על תנאי סף מחמירים במיוחד במטרה למנוע מצב של ייבוא מקביל מזדמן בשיטת "פגע וברח" של יבואנים, שימכרו סטוקים אקראיים וייעלמו מהמפה מבלי לתת גב ללקוחותיהם.

התנאים כללו בין השאר ערבויות גבוהות במיוחד להבטחת השירות, הון עצמי בהיקף עשרות מיליוני שקלים ודרישות מחמירות לגבי כמות הייבוא המקביל ודרישות להוכחת גודלו וחוסנו של הדילר המקביל בחו"ל שממנו רוכשים את כלי הרכב.

בפועל הנוסח הסופי, שהתקבל בממשלה, קובע "לקבוע את דרישות הסף שיידרשו מיבואן רכב מקביל, כך שבכל מקרה לא תהיינה גבוהות מדרישות הסף הקיימות על יבואני הרכב על פי הצו הקיים כיום". המשפט הזה מוריד מהפרק את הדרישות להון עצמי גבוה מהיבואן המקביל ואת הדרישות להוכחת עמידותו של הספק בחו"ל ולמעשה מסתפק בערבות של 5 מיליון שקל בלבד - דרישה שכמעט כל סוחר רכב בגודל קטן ומעלה יוכל לעמוד בה בקלות.

זה לא הכול. בחוק ההסדרים התקבל עוד סעיף בעל ניסוח עמום, שקובע כי "בהתאם לשינויים שחלו בשיטות מכירת הרכב והשיפורים הטכנולוגיים בתחום מוחלט לפעול לצמצום חסמי הכניסה הקיימים בתחום ייבוא הרכב". הסעיף התמים הזה פוטר את היבואנים המקבילים לעתיד מהצורך בהשקעה בהקמת אולם מכירות ובהכשרת אנשי מכירות. כתחליף הם יוכלו להסתפק בהקמת אתר אינטרנט לשיווק מקוון שבו יימכרו כלי הרכב מתוך מתקן אכסון נידח או אפילו לפני, שנחתו כלל בארץ.

בהערכה שמרנית, שמתבססת על עלות של 1-3 מיליון דולר לאולם תצוגה בודד במרכז, הסעיף הזה לבדו יכול לחסוך ליבואן הפוטנציאלי מיליוני שקלים.

התוצאה הסופית, שאותה נראה בשנים הבאות, היא צמיחתו של יבואן מזן חדש - יבואן וירטואלי. את עם ישראל אמנם קשה לשכנע לקנות רכב באינטרנט, אולם זה יהיה פתרון אידיאלי ליבואנים מקבילים, שמלכתחילה מתכוונים לשווק מאסות של רכב לשוק המוסדי שאינו דורש למשש את הרכב אותו הוא קונה.

אוטוסטרדה פתוחה לארצות הברית

עוד החלטה בחוק ההסדרים שעתידה להשפיע באופן מהותי על עסקיהם של היבואנים המקבילים והסדירים, מורה למשרד התחבורה "לקבוע את הכללים לייבוא של רכב המיוצר במדינות נאפט"א העומד בתקינה הפדרלית של ארה"ב, כך שייבוא של כלי רכב אלה יתאפשר על ידי כלל יבואני הרכב".

אנחנו לא יודעים עד עכשיו מי הכניס את הסעיפים הללו לחוק ההסדרים, אבל אין ספק שהוא הכין היטב את שיעורי הבית. משמעותו של הסעיף הזה פשוטה: ניתן לייבא כל רכב חדש, שמיוצר בארצות הברית ורשאי לנוע על כבישי ארצות הברית, בין אם הוא אמריקני, יפני או קוריאני. נציין, שעד כה ניתן היה לייבא רק כלי רכב חדשים של מותגים אמריקניים (GM, פורד וקרייזלר).

ההחלטה הזו מקבלת משנה תוקף על רקע המשבר בשוק הרכב האמריקני ואת תרומתה הפוטנציאלית ליבואנים הסדירים והמקבילים אפשר למדוד בעשרות מיליוני דולרים. גורם בכיר בענף הרכב, ששב לאחרונה מסיור עבודה ממושך בשוק הרכב האמריקני, מגדיר את המצב הנוכחי השורר שם בתור "כאוס מוחלט, שיוצר לשחקנים מבחוץ הזדמנויות עסקיות של פעם בדור".

קריסת הביקוש בשוק הרכב הצפון אמריקני, ובעקבותיה גם ההתמוטטות ההדרגתית של עסקי קרייזלר וג'נרל מוטורס, משחררת כיום לשוק האמריקני מיליוני כלי רכב שאין להם דורש.

"מאז החל המשבר, יצרני הרכב האמריקנים אילצו את הדילרים שלהם בכל רחבי צפון אמריקה לרכוש מהם כלי רכב חדשים מכל הבא ליד ולמלא את המגרשים. זאת כדי שהיצרנים יוכלו להגן על קווי הייצור ולהמשיך להפעיל אותם", אומר הגורם הבכיר.

"אבל אז הגיעו תוכניות ההבראה של GM וקרייזלר ואלפי דילרים פוטרו בין לילה, בעודם יושבים על סטוקים ענקיים ולא מכורים. גם מצבם של אלפי הדילרים הנותרים אינו טוב בהרבה. מי שמעיז להתלונן או מסרב לתכתיבי היצרן מפוטר בתוך שעות".

הבעיות העיקריות פוקדות אמנם את סוכני קרייזלר וג'נרל מוטורס, אולם הן מתפשטות בשרשרת גם לדילרים של פורד ושל מותגי הרכב האירופאים, היפנים והקוריאנים, שניצבים כיום בפני תחרות בלתי אפשרית מול מתחרים שמוכרים רכב חדש מתחת למחיר העלות.

כתוצאה מכך אלפי דילרים מנסים כיום להיפטר ממלאים בשווי מיליארדי דולרים בכל דרך אפשרית.

"במצב הנוכחי, יש דילרים גדולים שיסכימו לחתום על כל הדרישות הישראליות לייבוא מקביל והיצרנים לא ינידו עפעף", אומר הגורם הבכיר. לא ברור כמה זמן יימשך המשבר אולם אין ספק, שמשרד התחבורה יעמוד תחת לחץ כבד להשלים את ההכנות לפתיחת השוק לייבוא מקביל מהר ככל האפשר.

נציין שגם חמישה יבואנים קיימים עתידים להרוויח מהשינוי מכיוון שעתה תיפתח בפניהם אפשרות לייבא באופן חופשי כלי רכב יפניים שמיוצרים בארצות הברית. מדובר במאיר, יבואנית הונדה; יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה; יפנאוטו, יבואנית סובארו; כלמוביל, יבואנית מיצובישי ויונדאי; וקרסו, יבואנית ניסן. לכל מותגי הרכב הללו יש עשרות דגמים מעניינים, שמיוצרים בארצות הברית ועד כה לא יכלו לייבא אותם. לא מן הנמנע, שהיבואנים הסדירים ימהרו לנצל את הבונוס עוד הרבה לפני היבואנים המקבילים.

סוגרים את הסכר עם פקק ירוק

רשות המיסים, שבמשך שנים ניתבה את הייבוא המקביל במסלול זהיר מאד כדי להגן על הכנסות המדינה ממיסוי רכב, נאלצה לצפות מהצד בשבוע שעבר, בעת שהממשלה פרצה בחוק ההסדרים אוטוסטראדה חדשה ועוקפת לייבוא מקביל של רכב.

אבל לרשות המיסים יש יותר מדרך אחד לכוון את תנועת הרכב הצפויה מארצות הברית ובשבוע שעבר, במסגרת התקציב, העניקה לה הממשלה רישיון להשתמש כלי ויסות יעיל שנקרא "המיסוי הירוק". כבר עסקנו לא מעט במיסוי הזה אולם אחד ההיבטים הנסתרים שלו הוא הנוסחה, שפרסמה הרשות בשבוע שעבר במטרה לקבוע מדד אחיד לרמת הזיהום - לפיכך גם לרמת המיסוי של כלי רכב מתוצרת ארצות הברית ואירופה.

הנוסחה מורכבת ומדעית אולם השורה התחתונה שלה היא, שרמות הזיהום והפליטה, שמדווחות רשמית לגבי רכב בתקינה האמריקנית, וכפלו פי אחד ורבע כדי ליישר קו עם הציון הירוק של כלי הרכב האירופאים. השורה התחתונה היא, שכלי רכב אמריקניים יכללו כמעט אוטומטית בקבוצות זיהום גבוהות יותר ולפיכך ישלמו יותר מס קניה כאשר המיסוי הירוק יכנס לתוקף.

זה אמנם נראה כמו ניסיון לסתום סכר עם פקק, אבל מניסיון העבר הפקקים של רשות המיסים מגלים עמידות יוצאת דופן לאורך שנים. *