מייסדי אקסלנס עשויים לקבל מהפניקס 650-700 מיליון שקל עבור אחזקתם בחברה: רוני בירם וגיל דויטש מתקרבים לפשרה עם הפניקס

המחיר העדכני של העסקה אחרי הדו"חות שפורסמו היום אמור להיות 814 מיליון שקל ■ מסתמן: התשלומים ייפרסו על פני 2-5 שנים וייקבע מנגנון שיאפשר לדויטש ובירם ליהנות מאפסייד במידה ורווחי אקסלנס יגדלו באופן משמעותי ■ ביומיים האחרונים עלתה מניית הפניקס בכ-24%

קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס , שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, וראשי בית ההשקעות אקסלנס ומייסדיו, רוני בירם וגיל דויטש, מצויים במו"מ מתקדם לגיבוש פשרה במחלוקת המשפטית החריפה המתנהלת ביניהם סביב רכישת 41% מאקסלנס מידי בירם ודויטש.

לדעת גורמים המקורבים למגעים, צפויה הפשרה להתקבל בימים הקרובים. ל"גלובס" נודע, כי במסגרת הפשרה הנדונה בין הצדדים צפוי החוב של הפניקס לבירם ודויטש להיפרס על פני תקופה שבין 2 עד 5 שנים.

כמו כן, מסתמן כי השניים יקבלו סכום של לפחות 650-700 מיליון שקל. מכיוון שהחוב צפוי להיפרס על פני כמה שנים, ייקבע מנגנון שיאפשר לשניים ליהנות מאפסייד במידה ורווחי אקסלנס יגדלו באופן משמעותי. בנוסף, מתקיים מו"מ בין הצדדים להחלפת חלק מהתשלום במניות הפניקס.

על פי הידוע, לפי שעה הצדדים טרם הגיעו להסכמה, וממשיכים לקיים ביניהם הידברות בניסיון לפתור את המחלוקת עד מועד תחילת המשפט, בספטמבר הקרוב. דויטש, בירם והפניקס בחרו שלא להגיב לדברים. מקבוצת דלק לא נמסרה תגובה.

בתוך כך, הגישו היום הצדדים הודעה מוסכמת לבית המשפט, על דחייתו בשבוע של מועד הגשת כתב ההגנה של הפניקס לטענות בירם ודויטש, שהיה אמור להיות מוגש בימים הקרובים. הודעה זו מרמזת כי הצדדים מעריכים שיצליחו לגבש פשרה בטרם המועד להגשת כתב ההגנה, כך שלא יהיה צורך בהגשתו.

את המו"מ לפשרה מטעם הפניקס מנהלים עורכי הדין רם כספי, גד טיכו ויאיר כספי; וכן פיני רובין, עופר צור, ומאיה צברי. מטעם דויטש ובירם מנהלים את המו"מ עוה"ד רלי לשם וניר כהן.

בינתיים, היום דווח כי דויטש ובירם עידכנו את גובה תביעתם כנגד הפניקס, העומדת כיום על 752 מיליון שקל, לסך של כ-814 מיליון שקל, וזאת לאור התוצאות הכספיות הטובות של בית ההשקעות ברבעון הראשון ב-2009 (דו"חות אקסלנס - ראו עמוד 2). לדברי השניים, ההסכם בינם לבין הפניקס בדבר אופציות ה-PUT שיש להם על מניותיהם בבית ההשקעות, שריר וקיים, והפניקס מנסה להתחמק מהתשלום שלא כדין. מנגד, בקבוצת דלק - שראשיה מעורבים ביותר במגעים מול דויטש ובירם ואף מובילים אותם - ובהפניקס ממשיכים לגרוס רשמית כי העסקה עם השניים מבוטלת.

על כל פנים, בדו"חות הכספיים ל-2008, שפורסמו בסוף מארס האחרון, מסרה הפניקס כי אומדן התמורה שתגיע לדויטש ובירם עבור מימוש האופציה שבידם מסתכם בכ-571 מיליון שקל.

מניית הפניקס עלתה במסחר היום (ב') ב-14.9% ואתמול (א') ב-8.1%.

שווי אחזקות בירם ודויטש הוכפל

ההסכם בין הפניקס לדויטש ובירם התפוצץ בשיאו של המשבר הכלכלי אשתקד, כששוויו של בית ההשקעות, בדומה ליתר הגופים הפיננסיים והפניקס עצמה, נחתך בשיעור חד. אז התברר, שמבנה העסקה המקורי מבטיח לדויטש ובירם תשלום גבוה בהרבה משוויו בשוק של בית ההשקעות, כשמנגד הפניקס החלה להציג הפסדים ניכרים בעקבות המשבר. ואולם, לאור שינוי הכיוון החד שחל בשוקי ההון בחודשים האחרונים עם עליות השערים הניכרות, נסק שוויו של בית ההשקעות בבורסה בכ-108% מתחילת 2009, ובשיעור של מעל ל-150% מאז תחילת נובמבר. מכאן, ששווי המניות של דויטש ובירם הכפיל עצמו ליותר מ-330 מיליון שקל כיום, הנגזר משווי שוק של כ-810 מיליון שקל לאקסלנס.

נציין, כי המועד הראשוני שנקבע בהסכם המקורי בין הצדדים לעסקת מימוש אופציית ה-PUT של דויטש ובירם, היה עד תחילת מאי השנה. עוד לפי מתווה מימוש האופציה המקורי, 90% מהסכום אותו אמורה הייתה הפניקס לשלם לבירם ודויטש תוכנן להיות משולם ביום ביצוע העסקה. יתרת הסכום, 10% מהתשלום הכולל, אמורה הייתה להיות משולמת באפריל 2010, לאחר פרסום הדו"חות השנתיים ל-2009.

דויטש ובירם מחזיקים ב-40.9% ממניות אקסלנס, בעוד שהפניקס אוחזת ב-40%. יתר בעלי המניות בחברה הם בית ההשקעות אלטשולר שחם - באמצעות הנוסטרו וכספי עמיתיו - שמחזיק בכ-9.7%, והציבור שבידיו כ-9.4%.