גם קרוגמן מצטרף לאופטימים: "ניצלנו מקטסטרופה מוחלטת. תיתכן צמיחה עוד השנה"

פרופסור פול קרוגמן, בעל פרס נובל לכלכלה, גם העריך כי צמיחה אפסית או חיובית עשויה להתחיל בארה"ב ואולי אפילו באירופה, כבר במחצית השנייה של 2009

הכלכלה העולמית ניצלה מ"קטסטרופה מוחלטת", וייתכן שעוד השנה ירשמו המדינות התעשייתיות צמיחה. כך אמר אתמול (ב') הכלכלן זוכה פרס נובל, פרופ' פול קרוגמן.

קרוגמן, פרופסור באוניברסיטת פרינסטון ובעל טור ב"ניו יורק טיימס", אמר במהלך הרצאה באבו דאבי: "לא אופתע אם הסחר העולמי יתייצב ואם התפוקה העולמית תתייצב ותתחיל לצמוח תוך חודשיים". קרוגמן גם העריך כי צמיחה אפסית או חיובית עשויה להתחיל בארה"ב ואולי אפילו באירופה, כבר במחצית השנייה של 2009.

באחרונה הביע קרוגמן חשש מהאטה שתימשך עשר שנים, בדומה להאטה שפקדה את יפן בשנות התשעים של המאה העשרים ומתח ביקורת על תוכנית הממשל לשכנע משקיעים להשתתף בניקוי מאזני הבנקים מנכסים רעילים.

בדברים שנשא באיחוד הנסיכויות הערביות, יצואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, אמר קרוגמן שהפתרון היפני של צמיחה מבוססת ייצוא לא יועיל במשבר הנוכחי, מכיוון שמדובר בהאטה עולמית. "במובן מסוים יכול להיות שהגרוע ביותר כבר מאחורינו, אבל יש הבדל גדול בין התייצבות לבין השבת האובדן".

לדברי קרוגמן, "ניצלנו מקטסטרופה מוחלטת, אבל כיצד נצליח לחולל התאוששות אמיתית? לא כל המדינות מסוגלות להתאושש באמצעות ייצוא. אין לנו כדור ארץ נוסף שאפשר לסחור אתו. לכן המסלול שבו בחרה יפן אינו זמין לכולנו".

להערכתו, ההתאוששות העולמית עשויה לנבוע מהגדלת השקעות מצדם של תאגידים גדולים, מחדשנות טכנולוגית משמעותית בדומה למהפכה של טכנולוגיית המידע שהתחוללה בשנות התשעים, או מצעדים ממשלתיים למאבק בשינוי האקלימי. "יש התקדמות בחקיקה לכינון מנגנון לקביעה של מכסות פליטה של גזי חממה ומסחר במכסות אלה", אמר קרוגמן.

"כשהאירופים ינקטו צעדים דומים, וגם היפנים, ויתחיל מו"מ עם המדינות המתפתחות כדי לשלבם במנגנון - זה יספק תמריץ אדיר לחברות להתחיל להשקיע ולהתכונן למשטר חדש בתחום גזי החממה, אבל מדובר בתקווה בלבד, לא במשהו ודאי".