הסתדר על חשבון ההסתדרות: גזבר סיעת ש"ס רכש לאשתו מכספי הארגון מיני-ואן מיצובישי גרנדיס ב-217 אלף ש'

כך עולה מדו"ח מבקר ההסתדרות ■ מכונית כזו יכולה לעלות הרבה פחות, אולם יהודה אוחנה התעקש על מושבים מעור, מערכת הנעה ספורטיבית ועוד ■ עקב לחץ מאלי ישי, נמכרה המכונית אחרי חודש וחצי ו-363 ק"מ בלבד לסוחר מכוניות מקרית גת ■ מחיר המכירה: 175 אלף שקל, משמע 42 אלף שקל מכספי דמי החבר שמשלמים העובדים לארגון - אבדו

גזבר סיעת ש"ס לשעבר בהסתדרות, יהודה אוחנה, מצא דרך מקורית להשתמש בכספי מימון המפלגות, להם זכאית סיעתו מקופת ההסתדרות, ועוד לטובת אשתו. כך עולה מדו"ח המבקר הפנימי של ההסתדרות לשנת 2008, עדי קנדל.

מסתבר כי בספטמבר 2006 השתמש אוחנה בכספי מימון המפלגות לצורך רכישת מכונית מיני-ואן מפוארת מסוג "גרנדיס" של מיצובישי בשווי 217 אלף שקל. מכונית כזו יכולה לעלות הרבה פחות, אולם אוחנה בחר בדגם יוקרתי יותר הכולל מושבים מעור, מערכת הנעה ספורטיבית ועוד פינוקים.

אבל זה לא הכל: מסתבר שבפוליסת הביטוח המקיף לרכב, שעלותה עמדה על 5,387 שקל, רשומה תחת הסעיף "נהג עיקרי" חני אוחנה, אשתו של הגזבר לשעבר. התנהלותו של אוחנה גררה במהרה הרמת גבות בהסתדרות, בעיקר לאור העובדה שאוחנה שימש באותו זמן גם כגזבר של סיעת ש"ס בכנסת - ולכן היה נדרש שגם סיעת ש"ס בכנסת תממן לפחות חצי מהמחיר, אם בכלל כל העניין עצמו תקין.

גם כאן לא נגמר הסיפור: הרמת הגבות בהסתדרות הגיעה במהירות גם ליו"ר ש"ס, השר אלי ישי, שהורה כנראה על מכירת המכונית. וכך, רק חודש וחצי מאז הרכישה הנוצצת, ובסה"כ 363 ק"מ (פחות ממיכל דלק אחד), והרכב כבר נמכר לסוחר מכוניות בקרית גת. המחיר: 175 אלף שקל בלבד, משמע ש-42 אלף שקל הלכו לאיבוד. הפרש זה שם באור שלילי את הטענה של בא כוחו של אוחנה שהסביר למבקר כי הסיבה שרשם את הרכב על שמה של אשתו של הגזבר, נועדה לחסוך את ירידת הערך בעת המכירה אם היה רשום על שם תאגיד.

בסיכום הביקורת, ממליץ המבקר ליועץ המשפטי של ההסתדרות לבחון את האפשרות לדרוש את ההפרשים בין מחיר רכישת הרכב למכירתו, כמו גם את יתרת הפרמיה של הביטוח, ע"י פניה לאוחנה או על ידי קיזוז תקציב מימון המפלגות של סיעת ש"ס בהסתדרות.

מבקר ההסתדרות מותח ביקורת קשה גם על המנכ"ל לשעבר של מרכז הפועל השייך להסתדרות, שי שני. המבקר מצא כי בין השנים 2004-2006 בחר שני בעצמו ובאופן בלעדי ספקים שונים ללא מכרזים. בין היתר, בחר שני סוכני נסיעות עבור ספורטאים וסוכני ביטוח.

כך למשל, הבחירה בסוכנות הביטוח איילון כמבטחת הראשית של מרכז הפועל, נעשתה על ידי שני מבלי שנערך הליך מסודר של קבלת הצעות כתובות מחברות אחרות, ללא בחינתן על ידי יועץ מקצועי ומבלי שאושרו בוועדת הכספים ובהנהלת המרכז.

עוד קובע המבקר שההחלטה של מרכז הפועל להעביר את כל פעילות המכירות לקבוצות לידי חברה פרטית בשם תים ספורט הייתה "תמוהה". במקביל, המבקר מציין כי אותה חברה העמידה לרשות המנכ"ל רכב ליסינג בניגוד לכאורה לכללי המינהל התקין.