סנונית ראשונה בנגב לתעשייה הסולארית

המפעל לציפוי של מראות סולאריות, שהקמתו בחבל אילות צפויה להסתיים עד סוף 2009, יוקם בהשקעה ראשונית של כ-10 מיליון דולר ויעסיק כ-40 עובדים

החלטת המדינה להרחיב את השימוש באנרגיות מתחדשות, מתחילה בתעשייה סולארית בנגב. בשבוע שעבר הונחה אבן הפינה להקמת מפעל לציפוי של מראות סולאריות על-ידי חברת אדיונים (ADIONIM) וקיבוץ קטורה בפארק השמש, פארק תעשייתי תומך אנרגיה מתחדשת שמוקם בחבל אילות.

המפעל, שהקמתו צפויה להסתיים עד סוף 2009, יוקם בהשקעה ראשונית של כ-10 מיליון דולר ויעסיק כ-40 עובדים. אד הופלנד ויעקב זכריה מונו כיו"רים משותפים של חברת המפעל.

המפעל הוא הראשון שמוקם במתחם לתעשיות מתקדמות בחבל אילות, שבמסגרתו יבנו בעתיד מפעלים נוספים.

קיבוץ קטורה שותף גם בחברת ערבה פאוור (APC) שבראשות נשיא החברה, יוסף אברמוביץ', שצפויה להיות אחת מחברות האנרגיה הסולארית הגדולות בנגב. הופלנד מכהן גם כיו"ר ערבה פאואר.

בפארק התעשייתי יושקעו עשרות מיליוני דולרים, והוא מתוכנן להבנות על שטח של כ-50 דונם. על-פי התוכנית, עיקר ההשקעה תמומן מהון פרטי של משקיעים זרים. הקמת הפארק מקודמת גם על-ידי מנהלת האנרגיה המתחדשת של חבל אילת-אילות, בראשותם של דורית בנט ונועם אילן.

המפעל יוקם במסגרת הסכם השקעה שנחתם בין אדיונים לקיבוץ קטורה. המפעל צפוי לייצר מראות סולאריות בציפוי כסף מיוחד, למערכות תרמו-סולאריות דו או תלת-ממדיות בטמפרטורה גבוהה ויתאימו גם לשימוש בדור העתיד של התאים הפוטו-וולטאיים המרוכזים (CPV).

המראות הסולאריות הן אחד המרכיבים החשובים ביותר במערכות תרמו-סולאריות ומשפיעות באופן ישיר על תפוקת השדה, המתורגמת לאנרגיה תרמית ולחשמל. המראות הקיימות כיום בשוק מיוצרות בשיטה מיושנת, יעילותן נמוכה והליכי הייצור שלהן מזיקים ומזהמים את הסביבה. הטכנולוגיה החדשנית בה משתמשת החברה משפרת באופן ניכר את יכולת המרת האנרגיה ליצור חשמל.

חברת אדיונים הוקמה על-ידי יעקב זכריה, לשעבר ראש הפיתוח העסקי במרכז גרעיני שורק, המכהן כיושב ראש הדירקטוריון של החברה. עיקר עיסוקה של אדיונים הוא בפיתוח תהליכים של ציפוי בשכבות דקות בטכנולוגיית יונים. התהליכים מיועדים לספק פתרונות לצרכים של תעשיית התעופה והחלל, הרפואה, הביטחון והאנרגיה הסולארית.

אודי גת, ראש מועצת חבל אילות, מסר כי "הקמת המפעל בקיבוץ קטורה היא שלב חשוב בדרך להקמת תעשייה סולארית באזור. המפעל ייצור מקומות עבודה איכותיים נוספים באזור".