עבר בקריאה טרומית: פרסום תשואות קופות הגמל יוגבל לפעמיים בשנה

על פי הצעתו של ח"כ חיים כץ, יבוטל פרסום התשואות היומי והחודשי הקיים כיום והוא יתבצע רק פעמיים בשנה ■ ההצעה עברה ברוב של 43 תומכים אל מול 17 מתנגדים. הממשלה תומכת בהצעת החוק

הצעת חוק הקובעת כי פרסום התשואות של קופות הגמל יוגבל לפעמיים בשנה עברה היום (ד') בקריאה טרומית בכנסת. על פי הצעתו של ח"כ חיים כץ, יבוטל פרסום התשואות היומי והחודשי הקיים כיום והוא יתבצע רק פעמיים בשנה. ההצעה עברה ברוב של 43 תומכים אל מול 17 מתנגדים. הממשלה תומכת בהצעת החוק עם זאת נודע כי שר האוצר מתנגד להצעת החוק ויפעל לטרפד אותה.

בהצעתו מסביר כץ כי פרסום תשואות יומי או חודשי מוביל לשוק "תחרותי פרוע וחסר אחריות בו קופות הגמל מתנהלות בחוסר היגיון כלכלי, משקיעות במניות ונגזרות עתירות סיכון, זאת כאשר חיסכון פנסיוני ארוך טווח צריך להיות סולידי ובטוח".

ההצעה הועלתה על ידי כץ כבר בכנסת הקודמת, כשנה לפני פרוץ המשבר הכלכלי ומשבר הפנסיה. כץ הזהיר אז ממה שעלול להתרחש בקופות הגמל בשל הפרסום היומי והתחרות הפרועה, אולם ההצעה נפלה בעקבות התנגדות האוצר וממשלת קדימה. לאחר המשבר, שינה אגף שוק ההון והביטוח של משרד האוצר את עמדתו והציע גם הוא להגביל את פרסום התשואות.

באוצר מתנגדים

במשרד האוצר מתנגדים לפרסום התשואות בתחום הפנסיוני רק פעם בחצי שנה. עם זאת, כתוצאה מהמשבר אשתקד הסיקו באוצר כמה מסקנות לגבי פרסום התשואות בחיסכון הפנסיוני. בעקבות כך הודיעו באוצר כי פרסום התשואות יתבצע מדי חודש כבעבר, כדי לשמור על שקיפות ביחס לחוסך, אך התשואות שיפורסמו יהיו התשואות ל-12 החודשים האחרונים ולא התשואות החודשיות.

ח"כ כץ, המכהן כיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, אליה הועבר כל נושא החיסכון הפנסיוני, אמר היום כי "מנהלי תיקי השקעות עצמם טוענים כי בשל הפרסום היומי הם נאלצים להשקיע ולקנות אג"ח זבל ואופציות ואת התוצאות ראינו בתקופה האחרונה בה הפסידו החוסכים כספים בשווי של עשרות שנות חיסכון". לדבריו, הצעת החוק נועדה "למנוע לקיחת סיכונים מיותרים והימורים בזכות להזדקן בכבוד. הצעה זו היא צעד ראשון בדרך להחזרת השפיות וההיגיון לשוק הפנסיוני, בו תובטח קבלת הפנסיה לאלו שחסכו עבורה עשרות שנים".