סניגורי קצב התכוונו להתפטר מייצוגו עקב ההחלטה לקיים משפט מזורז - וחזרו בהם

(עדכון) - עוה"ד אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא התכוונו להתפטר מייצוגו של הנשיא לשעבר במחאה על ההחלטה לקיים את משפטו בקצב של 4 דיונים בשבוע - אך ככל הנראה חזרו בהם עקב הביקורת הציבורית

שלושת סניגוריו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב - עו"ד אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא - הודיעו מוקדם יותר היום (שבת) כי הם מתכוונים להתפטר מייצוגו ולא לשמש כעורכי דינו במשפטו, שאמור להיפתח ב-1 בספטמבר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

זאת, במחאה על החלטת הרכב השופטים, בראשות השופט ג'ורג' קרא, לקיים את המשפט בקצב מזורז של 4 דיונים בשבוע. הודעה מטעם הסניגורים על התפטרותם מייצוגו של קצב אמורה היתה להיות מוגשת היום או בימים הקרובים לבית המשפט.

עם זאת, בהתייעצות שהתקיימה הערב (מוצאי שבת) בין אנשי צוותו של קצב, התגבשה נטייה לסגת בשלב זה מהכוונה להגיש את בקשת ההתפטרות לבית המשפט - זאת, ככל הנראה, בעקבות הפרסום הרב לו זכתה הידיעה על כוונתם להשתחרר מייצוגו.

מדובר במהלך מתואם בין פלדמן, אמיר ולביא לבין קצב, שמטרתו לשנות את החלטת בית המשפט לקיים 4 ימי דיונים בשבוע, והוא איננו נובע ממחלוקת בין הנשיא לשעבר לבין עורכי הדין.

בהודעה שתוגש לבית המשפט מביעים הסניגורים מחאה קשה על החלטת בית המשפט לקיים את המשפט באופן שלא יאפשר להם להקדיש תשומת לב לתיקים האחרים שבטיפולם, ושאיננו מתחשב בדיונים אחרים שנקבעו להם בתיקים אלה בפני שופטים אחרים.

הסניגורים גם מוחים על דברים שאמר השופט קרא בדיון פתיחת המשפט לפני שבועיים, ולפיהם "לא יאפשר למרוח את המשפט". בהודעת הסניגורים לבית המשפט, המנוסחת בלשון חריפה, נטען כי לא המשפט נמרח אלא "תחושת הצדק" וההגינות, בכך ששלב ההוכחות יקויים במתכונת כל-כך אינטנסיבית שאיננה מאפשרת הכנה של ממש לכל דיון.

על-פי חוק סדר הדין הפלילי, מדובר באופן פורמלי בבקשה להתפטר מן הייצוג, ובית המשפט אמור לאשר את הבקשה. זאת מאחר שמתחילת המשפט ועד סוף הליכי הערעור, סניגור איננו רשאי להפסיק לייצג את הנאשם אלא אם בית המשפט נתן את רשותו לכך.

יצויין כי אם בית המשפט יאשר את בקשת ההתפטרות, יגרום הדבר ככל הנראה לדחייה נוספת בפתיחת שלב ההוכחות במשפטו של קצב, מאחר שטרם ניתנה תשובתו המפורטת של הנאשם לכתב האישום נגדו.

זו אמורה להיות מוגשת בתוך שבועיים, ואולם אם יעבור התיק לסניגורים חדשים - הם יבקשו ככל הנראה פרק זמן נכבד כדי ללמוד את חומר הראיות מבראשית, ורק אז יגישו את התשובה המפורטת. בשל כך צפוי להידחות גם מועד פתיחת שלב ההוכחות.

ביום פתיחת המשפט, ב-14 במאי, הודיעו סניגוריו של קצב כי הם אינם יכולים לטעון טענות מקדמיות או להשיב תשובה מפורטת לכתב האישום, מאחר שחומר החקירה המלא בפרשה הגיע לידיהם מהפרקליטות רק יומיים לפני הדיון. למרות זאת, הבהיר עו"ד ציון אמיר כי "מובן מאליו שהעמדה שלנו היא של כפירה מוחלטת באישומים המיוחסים למר קצב. זה ברור לגמרי, וזה לא הולך להשתנות".

במהלך השבוע הקרוב יגיש היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, את תשובתו לעתירה שהגיש קצב לבג"ץ לפני כחודש, בדרישה לקיים חקירה פלילית למציאת האחראית להדלפת תקליטור חומרי החקירה בפרשת קצב ממשרד המשפטים. משרד המשפטים הודה, במכתב שנשלח לקצב בחודש פברואר האחרון, כי הדיסק, הכולל כ-1,400 מסמכים ותמלילי עדויות, אכן הודלף מתוך משרד המשפטים - אך בבדיקה פנימית שנערכה, באחריות מבקרת הפנים של משרד המשפטים, איריס פרידמן, לא נמצא הגורם האחראי להדלפה. מזוז סירב לדרישת קצב וסניגוריו להורות על חקירת משטרה בעניין זה.

סניגוריו של קצב סירבו להגיב לידיעה.

משה קצב / צלם: עינת לברון