דאבוש מבקשת מהאוצר להפחית את התמלוגים של זכייניות הטלוויזיה והרדיו

כיום משלמות הזכייניות למדינה תמלוגים בשיעור של 4%, ויו"ר הרשות השנייה מבקשת להשוות את שיעור התמלוגים למקובל בחברות התקשורת - 2.5%

ההפחתה בדמי התמלוגים שוב נמצאת על סדר היום של מועצת הרשות השנייה. בסוף השבוע שעבר פנתה יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, לשרי התקשורת והאוצר בדרישה נוספת להפחית בדמי התמלוגים שמשלמות זכייניות הערוצים המסחריים ותחנות הרדיו למדינה בשיעור של 4%.

"מועצת הרשות סבורה כי אכן הוגן וראוי להפחית את שיעור התמלוגים החלים על בעלי הזיכיון לשידורי טלוויזיה ורדיו, וזאת מאחר ועל זכייניות הרשות השנייה מוטלות חובות סטטוטוריות משמעותיות שאינן מוטלות על מי מחברות התקשורת בישראל", כתבה דאבוש לשר התקשורת, משה כחלון, ולשר האוצר, יובל שטייניץ, במכתב שהגיע לידי "גלובס".

במכתבה מתריעה דאבוש מפני העוול שנגרם לזכייניות הרשות השנייה באשר לשיעור התמלוגים המשולמים על-ידן, שהינו גבוה משמעותית משיעור התמלוגים המוטל על כלל חברות התקשורת בישראל.

כאמור, פנייה זו מצטרפת לפניות רבות שנעשו על-ידי הרשות השנייה למשרדי התקשורת והאוצר, כמו גם פניות של הזכייניות עצמן, הן של ערוץ 2 והן של ערוץ 10.

היקף התמלוגים שמשלמות זכייניות הרשות השנייה עומד על 4% מכלל ההכנסות - זאת לעומת שיעור של 2.5% שמשלמות חברות התקשורת האחרות, ובהן גם חברות הטלוויזיה הרב-ערוציות, מה שיוצר מעת לעת כעס בקרב הזכייניות. דאבוש מבקשת להשוות את שיעור התמלוגים של הזכייניות לזה של שאר חברות התקשורת.

בקדנציה הקודמת של משרד האוצר יצא המשרד נגד היוזמה של הרשות השנייה בעניין הפחתת דמי התמלוגים וביטולם בטווח הארוך. באוצר נטען בזמנו כי אם הרשות השנייה דואגת למצבן הכלכלי של הזכייניות עד כדי קריאה להפחתה בדמי התמלוגים - עליה לבצע רפורמה בעצמה ולהפחית מדמי הזיכיון אותם היא גובה מהזכייניות. דמי הזיכיון מיועדים למימון פעילותה של הרשות השנייה. ברשות אמרו אז מנגד כי מדי שנה חל קיצוץ משמעותי בתקציב הרשות השנייה, ולאור כך דמי הזיכיון מופחתים בהיקף משמעותי משנה לשנה.