שמעון אקהויז, אולי הגיע הזמן להחליט: להיות יו"ר או מנכ"ל?

אין עוררין על כך שד"ר שמעון אקהויז הוא יזם מצליח וגאון טכנולוגי, אך חילופי המנכ"לים התכופים בחייה הקצרים של סינרון מעלים ספקות באשר ליכולתו כיו"ר לבזר סמכויות

אין זה סוד שחילופי מנכ"לים תכופים בחברות ציבוריות לא משרים ביטחון בקרב ציבור המשקיעים. בין אם מדובר במנכ"ל שעוזב מרצונו החופשי או במנכ"ל שפוטר, הגיוני שציבור משקיעים לא ירגיש בנוח כשמדי שני וחמישי נכנס ללשכת המנכ"ל אדם אחר, ועל החברה עצמה לא עוברים ימים טובים.

ואכן, זה הסיפור של סינרון , מפתחת המכשור לטיפולים קוסמטיים שונים בעור, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 198 מיליון דולר. החברה, פרי ידיו של ד"ר שמעון אקהויז, אחד היזמים המוצלחים בישראל, הוקמה לפני תשע שנים בימי הבועה העליזים, ומאז הספיקו לכהן בה לא פחות מארבעה מנכ"לים, שלושה מהם התחלפו במהלך ארבע השנים האחרונות - לא נתון להתגאות בו.

המנכ"ל הראשון של החברה היה משה מזרחי, שנמנה גם על מייסדי החברה, וכיהן בתפקידו מרגע הקמת החברה ועד סוף שנת 2005. אקהויז נימק אז את פרישתו של מזרחי בצורך של סינרון במנכ"ל שיודע לנהל חברה גדולה יותר. "סינרון היא היום חברה גדולה בהרבה ממה שהייתה בעבר, ולכן היא צריכה לעבור לפאזה אחרת ולדלג לשלב הבא בהתפתחותה. משה הוא מנהל יוצא מן הכלל, אך הוא מתאים לניהול של חברה בשלבים הראשונים. כשהחברה גדלה והופכת לממוסדת יותר, קשה לו".

את מזרחי החליף דוד שלכט, שכיהן אז כסמנכ"ל כספים של החברה ושימש בעברו כיו"ר עלית תעשיות. סינרון, כמו גם אקהויז, שידרו לציבור המשקיעים כי מינויו של שלכט הוא קבוע, ואקהויז אף אמר לנו אז כי שלכט הוא "קומבינציה מוצלחת של ניסיון תפעולי ופיננסי", אך בחלוף שנה וחצי, לקראת אמצע 2007, הודיעה סינרון על פרישת שלכט מתפקידו, ואקהויז הסביר לנו כי "שלכט מונה למנכ"ל רק לתקופת מעבר".

אך שלכט לא היה האחרון. מחליפו בתפקיד היה דורון גרסטל, שכיהן כנשיא סינרון צפון אמריקה, והעביר את מיטלטליו מארה"ב לישראל בעקבות מינויו לתפקיד. גרסטל, כזכור, שרד בתפקידו רק שנה וחצי ובפברואר האחרון פוטר. לנעליו, בפעם הרביעית תוך תשע שנים כאמור, נכנס מנכ"ל חדש - לואיס (לו) סקאפורי.

1. פוטר או התפטר. להבדיל אלפי הבדלות מפרישתם של שלכט ומזרחי, את פרישתו של גרסטל לא חששה סינרון להגדיר כפיטורים, ואף פרסמה הודעה בעניין מספר ימים לפני ששחררה את תוצאות הרבעון הרביעי של 2008 - הרבעון הגרוע ביותר של החברה מזה ארבע שנים וחצי. עם זאת, לא בטוח שגם מזרחי ושלכט עזבו את תפקידם מרצון. לפני מספר שנים פגשנו את מזרחי בכנס אחד מני רבים אליו הגיע, וכששאלנו אותו על נסיבות פרישתו מסינרון, הוא אמר, ספק בכוונה, "אני לא יודע מדוע לא רצו אותי שם", משפט שקשה להבין כמעיד על פרישה מרצון. שלכט עדיין מכהן כדירקטור.

2. יזם או מנכ"ל. אין ספק שאקהויז, שהקים לא מעט מיזמים בחייו - חלקם מוצלחים, אחרים קצת פחות - הוא אחד היזמים המוערכים בארץ המהווה מודל לחיקוי לרבים אחרים. עם זאת, התדירות הגבוהה של חילופי המנכ"לים בסינרון מעידה אולי על חוסר יכולתו להשתחרר מה"בייבי" שהקים, ולאפשר לאחרים לנהל אותו. נכון, ליזם תמיד קשה להעביר את מושכות הניהול של חברה שהקים לידיים אחרות, אך כשמדובר בחברה ציבורית ולא בסטרט אפ בן יומו זו כמעט חובה.

יותר מזה. אקהויז מכהן בסינרון כיו"ר פעיל, תפקיד אליו נכנס עם פרישתו של מזרחי. "רמת המעורבות שלי בניהול החברה תהיה גבוהה יותר", הסביר לנו אז. ובכן, שלוש שנים וחצי עברו מאז פרישתו של מזרחי, ומהצד נראה כי אקהויז מכהן גם כמנכ"ל בפועל וגם כיו"ר, ובשוק ההון האמריקני - כמו בשוק ההון האמריקני - זו תופעה לא אהודה, באופן רשמי ולא רשמי, והיא עלולה להעיד על חברה לא בריאה.

3. אני והדירקטוריון שלי. ואם כבר הזכרנו את כהונתו של אקהויז כיו"ר, אולי אחד מסימפטומי המחלה של סינרון הוא הרכב הדירקטוריון של החברה. מלבד שני הדח"צים, דן זיסקינד (לשעבר המנהל הפיננסי הראשי של טבע) ומיכה אנג'ל (לשעבר מנכ"ל דיסקונט שוקי הון), כולל דירקטוריון החברה את איש הפרייבט אקוויטי וממייסדי קרן פימי, מרשל באטלר, יפה קרינדל, לשעבר שותפה בקרן ההון סיכון סטאר ונצ'רס וכיום שותפה כללית בקרן ההון סיכון המכוונת קלינטק Tamarix Ventures, וכאמור את דוד שלכט, המנכ"ל השני. שלושת אלו מכהנים כדירקטורים בסינרון מזה זמן רב, ואולי - רק אולי - כהונתם רבת השנים כבר אינה עולה בקנה אחד עם טובת החברה.

4. סוגר מעגל. עדיין מוקדם לשפוט את ביצועיו של לו סקאפורי, המנכ"ל החדש של סינרון, אך הקריירה שלו אינה זרועה בהצלחות רבות. סקאפורי כיהן במשך 16 השנים האחרונות בתפקידים ניהוליים שונים בחברת הציוד הרפואי GE Marquette, וטרם הצטרפותו לאחרונה שימש כסמנכ"ל תפעול של לומניס, ה"בייבי" הקודם של אקהויז. סקאפורי עזב את לומניס לאחר כהונה קצרה בת שנתיים, קצת לפני שהחברה נקלעה לאותה שערורייה חשבונאית שהביאה לסיום חייה הציבוריים.

5. הזמן קצר והמלאכה מרובה. כך או אחרת, אקהויז - לבד או יחד עם סקאפורי - צריך לעבוד קשה כדי להחזיר את אמון המשקיעים בחברה. מניית סינרון, שפעם הייתה חביבת המשקיעים, איבדה בשנה האחרונה 56%, ואת הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם הפסד כבד של 8.2 מיליון דולר. משבר האשראי, שפוגע ישירות בחברות מכוונות צריכה פרטית כמו סינרון, פגע קשות בהכנסות החברה, וייקח זמן - אם בכלל - עד שזו תתאושש, והכנסותיה יחזרו לרמות השיא מהשנים הראשונות של החברה כציבורית.

tali-z@globes.co.il