לחברת החשמל יש זמן: דורשת לדחות תגובתה להסדרים לכניסת יצרנים פרטיים בגלל הרפורמה

סמנכ"ל הכספים בחברה, הראל בלינדה: " להחלטות שיתקבלו בנוגע ליצרנים הפרטיים יהיו השפעות נרחבות על החברה ועל משק החשמל" ■ הרשות לחשמל: "תמוה מאוד שהחברה עוד לא למדה החומר - לא נסכים לדחייה"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה, הצהיר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, כי החברה מקדמת בברכה את התחרות מצד היצרנים הפרטיים. אולם ל"גלובס" נודע, כי במקביל פנתה החברה בתחילת השבוע לרשות לחשמל בבקשה לדחות את תגובתה להשלמת הרגולציה ליצרנים הפרטיים עד לאחר המו"מ ליישום הרפורמה במשק החשמל.

בפנייה שנשלחה ליו"ר הרשות, אמנון שפירה, בקשה חברת החשמל לדחות את תגובתה לעדכון אמות המידה ליצרנים פרטיים עד תחילת סוף חודש ספטמבר 2009.

החברה ציינה כי תעביר חלק מהתגובה עד חודש יולי 2009. אמות המידה הן חלק מרכזי בהשלמת הרגולציה לייצור החשמל הפרטי.

בקשת חברת החשמל מעוררת ביקורת קשה ברשות, זאת מאחר ורק באחרונה החליטה הממשלה במסגרת חוק ההסדרים, כי הרגולציה ליצרני החשמל הפרטיים תושלם לא יאוחר מה-1 באוגוסט 2009.

הצוות המקצועי ברשות פנה לפני כחודש לכל הגופים במשק החשמל בבקשה להעביר את התייחסותם לאמות המידה המוצעות ליצרנים הפרטיים. אמות המידה אמורות להסדיר, בין השאר, את נושא הפרדת ניהול המערכת מחברת החשמל, רכישת חשמל מבעלי רישיונות והסדרת שירותי התשתית.

יצוין, כי לפחות יצרן פרטי אחד, קבוצת דוראד, שבשליטת א. דורי וקצא"א, נמצא במגעים מול הבנקים למימון הפרויקט, ולכן כל דחייה נוספת באישור אמות המידה עשויה לעכב את הסגירה הפיננסית.

בכירים במשק החשמל ציינו כי הבקשה של חברת החשמל תמוהה מאחר והרפורמה בחברה וכניסת היצרנים הפרטיים הם שני נושאים נפרדים. לדברי הבכירים, חברת החשמל היא הגורם היחיד שטרם העביר תגובתו לאמות המידה.

"תמוה מאוד שראשי החברה מצהירים כל הזמן שהם בעד היצרנים הפרטיים. אבל שזה מגיע לאותיות הקטנות החברה מערימה קשיים. לא נתקלנו באותה התנהגות שהחברה ביקשה לדון בתעריפי החשמל", אמרו גורמים המקורבים לנושא.

בחברת החשמל טוענים בתגובה כי נדרש זמן רב יותר על מנת להגיב לאמות המידה המוצעות. סמנכ"ל הכספים בחברה, הראל בלינדה, ציין במכתב שנשלח לשפירה ומנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר כי "נדרשת תקופה ארוכה יותר על מנת ללמוד את המודל המוצע והשלכותיו על החברה, זאת מעבר להשפעות שעשויות להיות לדיונים שלגבי קיומם סוכם לאחרונה בכל הנוגע לרפורמה הצפויה במשק החשמל ולשינוי הארגוני ותוכנית ההתייעלות בחברת החשמל".

בלינדה הוסיף כי "לדעת החברה החלטות שיתקבלו בסופו של דבר בנוגע לאופן התנהלות היצרנים הפרטיים יהיו השפעות נרחבות על החברה ועל משק החשמל. לשינויים המוצעים בנושא שירותי התשתית יש קשר הדוק למבנה העתידי של משק החשמל, ולמתווה הרפורמה שייקבע באמצעות מו"מ בין כל הגורמים המעורבים".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי " חברת החשמל לא בקשה לדחות את השלמת הרגולציה ליצרנים פרטיים. החברה ביקשה לדחות את השימוע בנוגע לעדכון מוצע לפרק ח' ולפרק ו' לאמות המידה. חברת החשמל מכירה בחשיבות העליונה של המסמך ודיונים אינטנסיביים בהשתתפות הגורמים המקצועיים בחברה מתקיימים על מנת ללמוד ולגבש את עמדתה ביחס לאמות המידה המוצעות".

מהרשות לחשמל נמסר כי "הרשות אכן קיבלה מחברת החשמל פנייה בנושא אך היא לא תסכים לכל דחייה בנושא. אם תגובת חברת החשמל לא תתקבל, אמות המידה ייקבעו ללא התייחסותה".