גלאקטיקוס 2.0

פלורנטינו פרז, נשיא ריאל מדריד שעזב ב-2006 בבושת פנים אחרי התרסקות פרויקט הגלאקטיקוס שלו, חזר למועדון. הוא נבחר לקדנציה נוספת אחרי שאף אחד לא הגיש מועמדות לתפקיד והקלפיות אפילו לא נפתחו. ומה הוא מתכנן עכשיו? עוד גלאקטיקוס. הפעם עם רונאלדו וקאקה

1. רוב ראשי המדינות בעת המודרנית הגיעו לתפקידם רם הדרג בעזרת שימוש נרחב במדיה. ראשי ממשלות ונשיאים בעולם מעסיקים יועצי תקשורת ותדמית, גדודי יחצ"נים ומה לא על מנת לקדם את קמפיין הבחירות שלהם. יש כאלו שאפילו השתמשו לצורך המטרה ברשתות חברתיות באינטרנט (ברק אובמה ופרויקט הפייסבוק הנודע שלו). אבל כשמדובר על בחירות לנשיאות במדינת ריאל מדריד, לא צריך את כל הבלאגן הזה. מספיק לזרוק לאוויר משפטים שכוללים בתוכם את המילים "כריסטיאנו רונאלדו" או "קאקה", ו-92 אלף ה"סוסיוס" צפויים לנשק את האדמה עליה אתה דורך. וכמובן לבחור בך לנשיאות המועדון.

פלורנטינו פרז מכיר את העניין הזה מקרוב. הוא האיש ששימש בין 2000 ל-2006 כנשיא "הבלאנקוס", וייסד את קבוצת הגלאקטיקוס המפורסמת. בזכות אותם גלאקטיקוס הוא נבחר לשתי קדנציות רצופות בריאל. עכשיו פרז רוצה לבנות עוד גלאקטיקוס. ומי יכול לעצור אותו? אף אחד: אף אדם אחר לא הגיש את מועמדותו לנשיאות ריאל בדד-ליין שנקבע ליום ראשון בשעה 23:00 שעון מדריד. היו אמנם שלושה ששקלו, אבל התנדפו ברגע האמת. גם הם הבינו שזה חסר טעם: ההפסד המוחץ שלהם היה ידוע מראש. וכך, שלוש שנים אחרי שעזב עם פרויקט הגלאקטיקוס הכושל שלו, הוכרז פרז כנשיא החדש-ישן של ריאל מדריד לאחר שהיה קנדידט הנשיאות היחיד שהחליט להגיש מועמדות. הקלפיות אפילו לא נפתחו.

2. הבהרה: זה לא קל כמו שאולי זה משתמע להפוך לנשיא של מועדון ענק כמו ריאל מדריד. הנה תנאי הבסיס: המועמד צריך להיות ספרדי; הוא צריך להיות "סוסיו" לפחות 10 שנים; והתנאי הקשוח מכולם - המועמד צריך לגייס בקביעות 15% מתקציבה השנתי של הקבוצה. מטרת החוק הזה היא למנוע מנשיאים חסרי אחריות להביא את ריאל אל תהומות כלכליים. תחשיב פשוט מראה שרמון קלדרון, למשל, הנשיא המושחת שנאלץ להתפטר מוקדם יותר העונה מריאל, היה צריך להציג באסיפה הכללית ערבויות בשווי של כ-55 מיליון אירו. ריאל היא אמנם מדינה קטנה שמתנהלת כדמוקרטיה לכל דבר, אבל דמוקרטיה לעשירים בלבד.

וזה לא שפרז בן ה-62 לא עונה לקריטריונים. איל-ההנדסה והבנייה בהחלט מספיק עשיר ("פורבס" העריך את הונו במארס האחרון ב-1.8 מיליארד דולר). הוא דמות מוכרת ומכובדת בקהילה העסקית בספרד. הוא מחובר לכלי התקשורת הנכונים. הוא חביב על הפוליטיקאים. כל מה שצריך כדי להגיע לג'וב הנחשק ביותר בכדורגל הספרדי.

3. אז מה מבשל הפעם פרז לריאל? קודם כל, להשיב לחיים את האימפריה המסחרית שפעם היתה שם. במילים שלו, במסיבת עיתונאים בסוף השבוע שעבר במדריד: "יש כדורגלנים שהם כמו מניות - אמנם הם מאוד יקרים, אבל הם מביאים לך תשואה. לדוגמה, בתקופתי הצלחנו לגייס 15 מיליון אירו משני משחקי ראווה שקיימנו ביפן. אלו מספרים שבמצב הכלכלי הנוכחי לא היינו מצליחים להכניס, אבל אז זה כן היה אפשרי, כי הבאנו ליפן את זידאן, בקהאם, רונאלדו ופיגו. כשבקהאם חתם בזמנו, הספונסרים שלנו הגדילו בצורה משמעותית את התשלומים שלהם והצלנו את המועדון מקריסה כלכלית. בשנים האחרונות המועדון לא משקיע בשחקנים מהסוג הזה. ואני רוצה לשחזר את המודל הזה".

ואיך המודל ישוחזר? ניחשם נכון. "עד כמה שידוע לי, יש הסכם עקרוני עם מנצ'סטר יונייטד לפיו כריסטיאנו רונאלדו יגיע אלינו עבור 80 מיליון ליש"ט. השבוע נערוך ישיבות תקציב ראשוניות ואין לי ספק שהרבה שחקנים גדולים ירצו להצטרף לפרויקט האדיר שלנו". האם גם קאקה ביניהם? "היו לי לאחרונה הרבה שיחות עם גליאני (סגן נשיא מילאן - ש"ב) על כדורגל, וגם על קאקה. השבוע נתחיל לקדם את הביזנס".

מלבד השניים האלו, עוד שמות שמקושרים חזק בחודשים האחרונים עם מדריד הם טבז, פברגאס, ריברי, דויד סילבה, דויד וייה וצ'אבי אלונסו. מבחינת המאמן, הרי שמנואל פלגריני מוויאריאל יעמוד על הקווים בעונה הקרובה, והתוכנית ארוכת הטווח מדברת על מוריניו או ארסן ונגר.

למי שמוטרד משאלת המימון של פרויקט הגלאקטיקוס 2, הנה תשובה חלקית: ההולנדים של המועדון (רובן, סניידר, ואן דר וארט, דרנטה ואולי גם ואן ניסטרלוי והונטלאר), שנרכשו בסכום כולל של 130 מיליון אירו, יהיו הראשונים להימכר. שחקנים טובים כמובן, אבל אי אפשר לטוס איתם ליפן.

כך או כך, משבר כלכלי או לא משבר כלכלי - נדמה שבקיץ הקרוב ריאל מדריד הולכת להכניס את כל שוק ההעברות האירופאי ללופ היסטרי.

4. והנה השאלה שכמובן חייבת להישאל: למה במדריד מוכנים לקבל בחזרה את הנשיא שבמשך תקופה של שלוש שנים מאז 2003, החליף חמישה מאמנים, וגם רכש 20 שחקנים בשווי של קרוב ל-200 מיליון אירו שהביאו לקבוצה 0 תארים (ושלוש שנים מחוסרות תארים הם אסון אדיר מימדים כשמדברים על ריאל)? אותן שלוש שנים שהסתיימו בהתפטרותו של פרז, שלא יכל לעמוד יותר בביקורות? את התשובה אפשר לחלק לשניים.

קודם כל, כי פרז מודה שהוא למד מטעויות. "נתנו לצד הכספי להיות גורם משמעותי מדי בעבר", הוא התבטא לא מזמן. "הפעם נביא שמות שמייצרים כסף, אבל ניצור תלכיד שגם יביא ניצחונות. אחרת שום דבר לא שווה".

שנית, הוא האיש הנכון בזמן הנכון. בעונה שבה ברצלונה לוקחת טרבל ונראית מאיימת מתמיד, אין כמו פרז כדי לעשות את מה שצריך לעשות על מנת להחזיר את כוח ההרתעה לסנטיאגו ברנבאו, אותו כוח שבתקופת קלדרון ירד דראסטית. "כשאני רואה את ברצלונה הגדולה של העונה, אני מקבל תמריץ", המשיך פרז את ההצגה שלו במסיבת העיתונאים הדרמטית ההיא במדריד. "שלא תבינו אותי לא נכון, אני לא חושב שזו היתה טעות לשחרר את בקהאם ב-2007, מקצועית או פיננסית. אבל מצד שני, כבר מזמן היינו צריכים להחתים את קאקה ורונאלדו".