מבקר המדינה יבדוק את חוקיות התשלום ליו"ר מפעל הפיס לשעבר גדעון גדות

לפני כשנתיים נאלץ גדות להשיב לפיס סכומי פנסיה שקיבל בהיקף מיליון שקל ■ זמן קצר לאחר שסוכם על כך הגיע הפיס לפשרה עם גדות בתביעתו, לפיה הפיס ישלם לו 4.2 מיליון דולר בגין גניבת פטנט של חישגד אלקטרוני

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בודק תשלום של 4.2 מיליון דולר ששילם בזמנו מפעל הפיס ליו"ר לשעבר, גדעון גדות, במסגרת הסדר פשרה בתביעה שהגיש נגד מפעל הפיס - כך נודע ל"גלובס".

גדות נאלץ לפני כשנתיים להשיב למפעל הפיס סכומי פנסיה שקיבל בהיקף של מיליון שקל. בד-בבד היתה תלויה ועומדת תביעה שהגישה חברת אקוטק, שהיתה בבעלות גדות, נגד מפעל הפיס - בגין גניבת פטנט של חישגד אלקטרוני.

זמן קצר לאחר שסוכם עם גדות על הסדר החזר הפנסיה שלו במתכונת של פריסה ל-10 שנים, הגיע מפעל הפיס להסדר פשרה עם גדות בתביעתו. על-פי ההסדר, מפעל הפיס ישלם לו 4.2 מיליון דולר.

מתגובת משרד המשפטים שניתנה בזמנו, עולה כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שאישר בזמנו את ההסדר שנעשה עם גדות להשבת כספי הפנסיה שלו, לא ידע באותה עת כי תלויה ועומדת תביעה שהגיש גדות נגד מפעל הפיס.

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "המגשר בתיק היה שופט בית המשפט העליון לשעבר, יצחק זמיר, שבחן את היבטי התביעה והסיכונים שהפיס לוקח והמליץ להגיע להסכם הפשרה האמור, במסגרתו ישלמו הפיס והחברה ספקית מכונות החישגד 4.2 מיליון דולר. זמיר אף הופיע בפני דירקטוריון מפעל הפיס והסביר את המלצתו, ובעקבות זאת החליט הדירקטוריון לאמץ המלצתו ולהגיע לפשרה.

"במסגרת הסכם הפשרה נרכש הפטנט הרשום על-ידי הפיס בשלמותו, כבעלים בלעדיים. רכישת הפטנט היא נכס אסטרטגי, ועם קבלת האישור להפעלת חישגד מקוון (כפי שקיים במדינות רבות באירופה), יהווה הדבר מקור הכנסה משמעותי נוסף לפיס".