חקירה פלילית נגד כדורגלן בית"ר ירושלים עמית בן-שושן בחשד להסתה לגזענות

במהלך חגיגות זכייתה של בית"ר בגביע המדינה, שנערכו באצטדיון טדי בשבוע שעבר, צולם בן-שושן כשהוא שר על הבמה שיר שכלל בין היתר את המילים: "אני שונא אותך סלים טועמה, אני שונא את כל הערבים"

פרקליטות מחוז ירושלים הורתה למשטרת מחוז ירושלים לפתוח בחקירה פלילית נגד שחקן בית"ר ירושלים ונבחרת ישראל בכדורגל, עמית בן-שושן, בגין קריאות גזעניות בחגיגות זכייתה של בית"ר בגביע המדינה שנערכו באצטדיון טדי בשבוע שעבר.

ההחלטה התקבלה על דעת המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד שי ניצן.

ערוץ 2 שידר את תמונות החגיגה של שחקני בית"ר עם אוהדיה שנערכו זמן קצר לאחר סיום המשחק. במהלך החגיגות, בהן השתתפו אלפי אוהדים, צולם בן-שושן כשהוא שר על הבמה שיר שכלל בין היתר את המילים: "אני שונא אותך סלים טועמה, אני שונא את כל הערבים".

בפנייתה למשטרה מציינת הפרקליטות כי בהתבטאותו של בן-שושן יש לכאורה משום הסתה לגזענות, ולפיכך הדברים מגבשים חשד לביצוע עבירה פלילית. הפרקליטות סבורה כי נסיבות האירוע מצדיקות חקירה פלילית, נוכח העובדה כי מדובר בכדורגלן המשמיע אותה מעל במה לעיני אלפי אנשים ומצלמות טלוויזיה.

בשנים האחרונות פעלה הפרקליטות כנגד התופעה של השמעת קריאות גנאי והסתה על רקע גזעני באירועי ספורט, בעיקר במשחקי כדורגל. מדובר היה בתופעה רחבה של קריאות "מוות לערבים" כלפי שחקנים ערבים, או נהמות כלפי שחקנים ממוצא אפריקני. בתקופה זו הוגשו כתבי אישום בגין קריאות אלה.

באחד המקרים הורשע אוהד בית"ר בעבירה של פרסום הסתה לגזענות, בכך שבמהלך משחק קרא "מוות לערבים". הוא נידון לעבודות לתועלת הציבור וקנס. בית המשפט העליון אישר את פסק הדין ואת העונש, ודחה את הטענה כי לנאשם עומדת טענת "הגנה מן הצדק" בכך שלא היה יחידי בקריאת קריאות ההסתה. כתבי אישום נוספים הוגשו כנגד משמיעי קריאות הסתה אחרים.

בשנה שעברה נחקק חוק איסור אלימות בספורט, הקובע עונש של שנתיים מאסר למי שמשמיע התבטאות גזענית במהלך אירוע ספורט.

"התבטאות גזענית" מוגדרת בחוק כ"קריאה של מילים, צלילים או נהמות, וכן התבטאות חזותית, על-ידי אדם, לבדו, יחד עם אחר או במקהלה, שיש בהם משום איום, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, אלימות או גרימת מדנים כלפי אדם, ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע, לדת או למוצא לאומי-אתני".