הבורסה בת"א סיימה במגמה מעורבת: מדד הנדל"ן ירד ב-1.1% והתל-טק עלה ב-2.9%; אפריקה ישראל איבדה 5.9%

המעו"ף ירד בסיום ב-0.1% ■ גזית גלוב צנחה ב-6.5% ■ כי"ל איבדה 0.3% ■ פועלים עלתה ב-0.2% ■ ישראמקו עלתה ב-9.4% ■ וריפון זינקה ב-11.8% לפני פרסום דו"חות ■ אלווריון טיפסה ב-6.3%

המסחר בת"א נסגר במגמה מעורבת כאשר לכיוון החיובי משך מדד תל-טק שטיפס בקרוב ל-3% בהובלת וריפון ואלווריון, לעומת זאת מדד הנדל"ן גרר את השוק מטה כשסיכם את יום המסחר בירידה של כ-1.1% ובו בלטו לשלילה מניות אפריקה ישראל וגזית גלוב. מדד המעו"ף שבמהלך המסחר חצה את רמת ה-900 נק' סיים בירידה זניחה של 0.1%. מחזור המסחר היום היה גבוה והסתכם ב-2.1 מיליארד שקל. החוזים בוול סטריט אותתו היום על מגמה קלה של עליות בפתיחה בהמשך לעליות החדות שסיימו את המסחר שם אמש.

גיזרת האג"ח המרכזת בתקופה האחרונה עניין רב על רקע הירידות החדות בשווי האג"ח הממשלתיות בארה"ב וגם בארץ, פתחה את יום המסחר בירידות, אך אלו התמתנו ובסיום אף רשמו חלק מהגלילים עליות, בעוד שבשחרים נותרה המגמה שלילית. לעומת זאת בגיזרת האג"ח הקונצרניות טיפסו מדדי התל-בונד בשיעור 06% עד 0.9%.

ברקע למסחר בת"א, הבורסה באסיה ננעלה במגמה מעורבת שבין ירידה של 2.6% לעלייה של 1.6%. המדדים המובילים באירופה נסחרים בירידות שערים של כ-1%.

בנק ישראל והאוצר שוקלים להגביר את ההתערבות בשוק

בנק ישראל צפוי להגביר את ההתערבות בשוק המט''ח אם הדולר ימשיך להידרדר אל מול השקל, כך העריכו בפני "גלובס" גורמים בכירים בשוק ההון. הערכות אלו מקבלות משנה תוקף, לאור העובדה כי בשבוע האחרון קיים נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שיחות עם כמה גורמים, והבטיח כי לא ייתן לדולר להמשיך ליפול. אחד הגורמים שאיתם שוחח פישר אומר כי "הנגיד מוטרד מהמתרחש בשוק המט''ח, ומבין את החשיבות של דולר חזק דווקא עכשיו. הוא הדגיש כי הוא 'יודע איך לטפל בנושא'".

מדובר בשתי דרכי פעולה אפשריות, שכבר יושמו בעבר: הראשונה היא רכישות חד-פעמיות בשוק הפתוח, בדומה לאלה שבוצעו במארס 2008, אז קנה בנק ישראל כ-600 מיליון דולרים בתוך יומיים. האפשרות השנייה והסבירה יותר היא, שבנק ישראל יגביר את קצב הרכישות היומיות שלו. גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל"גלובס" כי בעקבות הצניחה המתמשכת של הדולר, "אנו שוקלים לחזור להתערב באמצעות עסקאות הגנת מטבע על החוב".

היום אמר שר האוצר יובל שטייניץ בכנס כלכלי בת"א: "בנק ישראל מתמודד בינתיים בצורה מושכלת עם ירידת הדולר" והוסיף: "הציבור הרחב עוד לא הפנים את עומק המשבר - וכך גם כנסת ישראל - אנחנו עדיין בעיצומו של המשבר הכלכלי", "האיום חל על החברה בישראל, שוק התעסוקה והחוסן הלאומי".

נזכיר, כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, אמר אתמול כי "גם אם היינו יודעים על פרוץ המשבר עוד ב-2007, לא היינו אומרים לציבור למשוך את הכסף מהבורסה, כי אז היינו גורמים לקריסתה". פישר הוסיף, כי "דבר ראשון היינו מחייבים את הבנקים למכור את הנכסים הבעייתיים ולמשוך את הפיקדונות בבנקים בחו''ל. היינו מזהירים אותם לגבי נכסים מסוכנים כגון MBS, וגם מבקשים לבדוק היטב את השקעות הנוסטרו שלהם. רוב הצעדים שהינו נוקטים היו מורידים את עוצמת המשבר והיו עוזרים קצת היום, אבל זה היה גורם לזירוז ולהקדמה של האטה טרם המשבר העולמי".

בסיום המסחר המעו"ף ירד ב-0.1% ■ ת"א-100 עלה ב-0.4% ■ התל-טק בלט בעלייה של 2.9% ■ מדד הנדל"ן איבד 1.1% מערכו ■ מדד הבנקים ירד ב-0.3% ■ תל-בונד 20 טיפס ב-0.9%.

מניות בכותרות

מניית בנק הפועלים נסחרה על רקע סיום הסאגה בדירקטוריון, עם התפטרותו של היו"ר הבנק, דני דנקנר, ומינויו של יאיר סרוסי למחליף ואת ציון קינן למנכ"ל.

בנוסף הבנק הודיע היום כי גייס מהציבור 300 מיליון שקל ובכך השלים בהצלחה גיוס הון בסך 1.6 מיליארד שקל. בהנפקה נרשמו ביקושי יתר בהיקף 2.6 מיליארד שקל. בשבוע שעבר גייס הבנק 1.3 מיליארד שקל ממשקיעים מוסדיים.

מניית בנק דיסקונט המשיכה לרכז עניין על רקע פרסום תוצאות הרבעון הראשון. אתמול המנייה בלטה לחיוב והובילה את מדד הבנקים לעלייה חדה בערכו. גם מניית לאומי מרכזת עניין באותו הקשר.

טבע הוסיפה לרכז עניין לאחר שבסוף השבוע פסק ביהמ"ש הפדרלי לערעורים בארה"ב נגד שיווק גרסה גנרית לאקטונל על ידה.

מניות החברות המוטות לשוק הסחורות כמו כי"ל והחברה לישראל , מכתשים אגן , ובז"ן בלטו על רקע העליות שרשמו אמש מניות הסחורות המובילות בוול סטריט, ועל רקע מחירי הסחורות הגבוהים. באותו הקשר, ניתן לציין גם את מניית ישראמקו , שבלטה לחיוב במסחר. בבית ההשקעות אקסלנס הורידו היום את המלצתם למניית כי"ל ל"תשואת שוק" כתוצאה מעליית מחיר המניה מתחילת השנה ועל רקע החולשה המתמשכת בשוק הדשנים.

לקראת עדכון המדדים החצי-שנתי בבורסה בת"א, גוברת התכונה במניות המתנדנדות בין המדדים. בין המניות שמועמדות להיכנס למדד המעו"ף נמצאות קבוצת דלק וכור ; מועמדות להיכנס למדד ת"א 75 מניות שופרסל , רמי לוי , אבגול , אלרוב ישראל , דלק נדל"ן , אמפל אמריקן , קרדן ישראל , סאני , קמהדע , אזורים , אפריקה מגורים , נטו אחזקות , סקופ ובריינסוויי .

אפריקה מכרה החזקותיה בקבוצת גוטקס ב-166 מיליון שקל ותרשום רווח של 92 מיליון שקל. החברה תציג בדו"חות בעקבות העסקה תזרים מזומנים של 150 מיליון שקל. המנכ"ל איזי כהן: "אפריקה ישראל מצפה שהעסקאות הנוספות שעליהן חתמה בחודשים האחרונים יושלמו בשבועות הקרובים".

אלווריון זכתה בשלוש עסקאות בניגריה, בפפואה גינאה החדשה ובנורבגיה. אחת מהן בהיקף 7 מיליון דולר, היקפי שתי העסקאות האחרונות לא פורסמו.

שנתיים אחרי שקנתה אותה, כלל פיננסים בוחנת את מכירתה של טיטניום, זרוע ניהול ההשקעות שלה בחו"ל.

המשביר לצרכן דיווחה על גידול של 20% בהכנסות הקבוצה ברבעון הראשון, ל-517 מיליון שקל. בשורה התחתונה חותמת הקבוצה את הרבעון עם הפסד של 2.9 מיליון שקל. הקבוצה השיקה מחדש את הסניף בדיזנגוף-סנטר בהשקעה של 12 מיליון שקל. המנכ"ל רמי שביט: לא נבצע יותר רכישות של פעילות יצרנית.

וריפון צפויה היום לדווח על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה.

גזית גלוב המשיכה להגיב להנפקה הפרטית של 4.7 מיליון מניות של החברה לחברת האחזקות אלוני חץ .

היום יתקיימו אסיפות בעלי מניות בחברות שרם פודים ונביעות . אסיפות מחזיקי אג"ח יתקיימו בחברות דויסבורג (מחזיקי אג"ח א') ופרשקובסקי .

[לאתר המעו"ף]