הדולר היציג התחזק ב-0.617% ונקבע ב-3.911 שקלים

האירו היציג התחזק ב-0.87% ונקבע ב-5.5787 שקלים ■ בנק ישראל והאוצר שוקלים להגביר ההתערבות בשוק המט"ח ■ שטייניץ: בנק ישראל מתמודד בינתיים בצורה מושכלת עם ירידת הדולר"

קביעת השערים היציגים על ידי בנק ישראל, שהתעכב היום בכרבע שעה בפירסומם, הציגה התחזקות בשעריהם של הדולר והאירו כנגד השקל כאשר הדולר שב אל מעל לרמה של 3.9 שקלים. בתחילת היום התחזק הדולר בשיעור חד של כ-1.6% מול המטבע המקומי, אך עם התחזקות העליות בבורסה בת"א נחלשה מגמת העליות. האירו הוסיף להתחזק מול השקל, בהמשך למגמת מאתמול.

נזכיר, כי אתמול צנח שערו של המטבע האמריקני מול השקל, וחזר לרמתו מתחילת השנה. הסיבה להתחזקותו של הדולר בזירה המקומית קשורה הרבה לנעשה בזירת המט"ח הגלובלית, בה הדולר מתחזק ביחס למרבית המטבעות המובילים. האירו נחלש כנגדו בכ-0.4% ל-1.4124 דולר, הליש"ט נחלשת ב-0.5% ל-1.6379 דולר.

היום אמר שר האוצר יובל שטייניץ בכנס כלכלי בת"א: "בנק ישראל מתמודד בינתיים בצורה מושכלת עם ירידת הדולר", והוסיף: "הציבור הרחב עוד לא הפנים את עומק המשבר - וכך גם כנסת ישראל, אנחנו עדיין בעיצומו של המשבר הכלכלי", "האיום חל על החברה בישראל, שוק התעסוקה והחוסן הלאומי".

גם יו"ר הועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה, אורי יוגב התייחס לנושא ואמר: "ירידה מתחת ל-3.5 שקלים לדולר עלולה להיות אסון מאקרו כלכלי - ונצטרך למנוע אותו". "תחזית בנק ישראל לירידה של 1.5% בתמ"ג השנה נראית לי מאד מאד אופטימית".

"עמדתנו נשארת חיובית לגבי הדולר, אשר נמצא כעת בשלב האחרון של מגמת ההיחלשות". ציינו ב-UBS, זאת כאשר הם מציינים כי תיקון מטה בשוק ההון עשוי להוות תמיכה מחודשת למטבע האמריקני.

מניתוח התפלגות ההשקעות של סוחרי האופציות בחברת איטריידר, זירת מסחר לאופציות דיגיטליות, עולה כי 78% מהמשקיעים באופציות דיגיטליות דולר/שקל באיטריידר מעריכים שמגמת העלייה של הדולר תימשך ורכשו אופציות call. רק 22% מהמשקיעים באופציות אלו מעריכים שהדולר ייחלש.

בנק ישראל והאוצר שוקלים להגביר את ההתערבות בשוק

בנק ישראל צפוי להגביר את ההתערבות בשוק המט''ח אם הדולר ימשיך להידרדר אל מול השקל, כך העריכו בפני "גלובס" גורמים בכירים בשוק ההון. הערכות אלו מקבלות משנה תוקף, לאור העובדה כי בשבוע האחרון קיים נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שיחות עם כמה גורמים, והבטיח כי לא ייתן לדולר להמשיך ליפול. אחד הגורמים שאיתם שוחח פישר אומר כי "הנגיד מוטרד מהמתרחש בשוק המט''ח, ומבין את החשיבות של דולר חזק דווקא עכשיו. הוא הדגיש כי הוא 'יודע איך לטפל בנושא'".

מדובר בשתי דרכי פעולה אפשריות, שכבר יושמו בעבר: הראשונה היא רכישות חד-פעמיות בשוק הפתוח, בדומה לאלה שבוצעו במארס 2008, אז קנה בנק ישראל כ-600 מיליון דולרים בתוך יומיים. האפשרות השנייה והסבירה יותר היא, שבנק ישראל יגביר את קצב הרכישות היומיות שלו. גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל"גלובס" כי בעקבות הצניחה המתמשכת של הדולר, "אנו שוקלים לחזור להתערב באמצעות עסקאות הגנת מטבע על החוב".

זירת המט"ח: הדולר היציג התחזק מול השקל ב-0.617% ונקבע תמורת 3.911 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.87% ונקבע ב-5.5787 שקלים.

אתמול הדולר נחלש ב-1.794% ושערו היציג נקבע ב-3.887 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.984% ל-5.5306 שקלים.

פינוטק: רמת התמיכה מהותית של הדולר - 3.8265 ש'; פריצתה תוביל לשפל חדש

השקל החדש רשם עוד עלייה של כמעט אחוז אל מול הדולר, כאשר הצמד סגר סביב הרמות של 3.885 ש', אך לא לפני שנפל לשפל של 3.858 ש'. המטבע המקומי נהנה מחולשתו של הדולר בזירה העולמית עקב העלייה הגוברת לסיכון בקרב המשקיעים אשר מאבדים עניין במטבע האמריקני, אשר נרכש כמפלט בטוח כששוק המניות נצבע באדום. רמת התמיכה מהותית של הזוג הינה 3.8265 שקלים, כאשר פריצתה עשויה למשוך את הצמד לשפל חדש של 3.72 ש' בטווח הקצר.

Easy-Forex: נתונים כלכליים טובים בארה"ב החלישו את המטבע האמריקני

ההידרדרות בשער הדולר הגבירה את ההערכות כי בנק ישראל צפוי להגדיל את ההתערבות בשוק המט"ח על מנת לעצור את היחלשות הדולר. כזכור, בנק ישראל רוכש מדי יום 100 מיליון דולר.

נתונים כלכליים טובים בארה"ב דחפו את השווקים הפיננסים כלפי מעלה והחלישו את המטבע האמריקני. הנתונים היו הצריכה וההוצאה הפרטית אשר יצאו מעל הצפי, וכן מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור. עוד נתון חיובי שהתפרסם אמש בארה"ב היה הוצאות בנייה.

כלל פורקס: מרחפת עננה בנוגע לשאלה מה יעשה בנק ישראל עם יתרות המט"ח

הדולר נחלש אתמול וחצה את רף 3.9 שקלים כלפי מטה והגיע לראשונה מאז ינואר 2009 לשער 3.86 ש'. הבוקר, בדומה למגמות התיקון בעולם, חזר הדולר להסחר שוב בקידומת תשע, ונסחר כעת סביב 3.93 ש', בתחום הדישדוש בו הוא נמצא מאז חצה את התמיכה ברמת ה-4 ש' לפני כשבוע. מבחינה פונדמנטלית יש שקט יחסי בזירה הישראלית ועיקר ההשפעה על הצמד נובעת מההתפתחויות בחו"ל. חשוב לזכור שמעל הכל מרחפת עננה בנוגע לשאלה מה יעשה בנק ישראל עם יתרות המט"ח הגדולות שצבר בחודשים האחרונים.

[לאתר המט"ח]