ציון קינן: "מכירת נכסים בימים אלה משמעותה מחירים נמוכים וכן מחירי הפסד מתחת להשקעה"

גלובס tvראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים וממלא-מקום מנכ"ל הבנק, בכנס כלכלי שנערך בת"א: "קשה לראות את סיום המשבר הריאלי, צפויה לנו שנה לא קלה בשוק העבודה שבו שיעור האבטלה נמצא במגמת עלייה"

"ייתכן שאת נקודת השפל של המשבר הפיננסי כבר עברנו, אולם קשה עדיין לראות את סיומו של המשבר הריאלי ואת החזרה של כלכלות העולם למצב יציב. האופטימים שבין הכלכלנים מאמינים שלקראת סוף 2009 צפוייה התאוששות מסויימת בכלכלה הגלובלית. אחרים אומרים, כי זה יקרה רק במחצית השניה של 2010. בכל מקרה כנראה זה כבר מעבר לדלת. כך אמר היום (ג') ראש החטיבה העיסקית בבנק הפועלים וממלא מקום מנכ"ל הבנק, ציון קינן בכנס כלכלי שנערך היום בת"א בשיתוף בית ההשקעות פסגות.

"במקביל, אנחנו חיים בסביבה של ריבית מאוד גדולה באופן חסר תקדים וברור שסביבה כזו לא יכולה להימשך לאורך זמן. וגם ברור שהיא תמצא את ביטוייה במועד כזה או אחר בהתעוררות אינפלציונית". הוסיף.

קינן העריך, כי המשבר הריאלי עדיין לפנינו. "צפויה לנו שנה לא קלה בשוק העבודה שבו שיעור האבטלה נמצא במגמת עלייה. אני מאמין שניתן לצמצם את האבטלה על ידי פרויקטים לאומיים של השקעה בתשתיות שיגדילו את פוטנציאל הצמיחה של המשק בטווח ארוך". קינן קרא לממשלה לפעול ולנקוט בצעדי חירום לא שגרתיים על ידי הפעלת תקציבים מיוחדים או העמדת ערבויות מדינה למימון חיצוני של פרויקטים בתשתית.

קינן התייחס למגזר הנדל"ן ואמר, כי חברות וקונצרנים עם חשיפה גבוהה לחו"ל יהיו חייבות לפתור את בעיית הנזילות על ידי מימוש נכסים. "מכירת נכסים בימים אלו משמעותה מחירים נמוכים יחסית לרבות מחירי הפסד מתחת להשקעה. עדיין זה הרע במיעוטו. מכירה כזו תביא לכך שחברות יוכלו לעמוד בהתחייבויות שלקחו על עצמן ולהוסיף ולהתקיים". אמר.

להערכת קינן, הרגולציה לא פעלה כשורה בנושא האשראי החוץ בנקאי. "איני יכול לומר שהגורמים הרגולטורים נקטו את כל הפעולות הדרושות כדי להבטיח שהמימון החוץ בנקאי ייעשה בצורה שקולה ומהירה. כרגע שוק האשראי החוץ בנקאי נמצא בעצירה כמעט וזה לא בריא בלשון המעטה. יש אינטרס לאומי בכך שהגורמים המוסדיים יחזרו לשוק האשראי אל גופים שמנהלים את החסכונות של כולנו והם צריכים לדעת לנווט אותם נכון. אני מצפה שהשוק החוץ בנקאי יבצע בחינות כלכליות נאותות ויסודיות ובמקרים שבהם יש חברות טובות שנקלעו לבעיה נקודתית של תזרים יימצאו פתרונות שיאפשרו לחברות להמשיך את פעילותן.