ביה"ד דחה את עתירת לין נגד עסקת החבילה; ברוש: "ביה"ד ניפנף את לין מכל המדרגות"

גלובס tv השופט סטיב אדלר: "הבקשה מעוררת אי-בהירות באשר למהות הסכסוך האמיתית" ■ נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "סופה של האמת לנצח" ■ נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "אשקול עתירה לבג"ץ"

עתירתו של איגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, כנגד "עסקת החבילה" במשק נדחתה היום (ג') על-ידי בית הדין הארצי לעבודה, בראשות השופט סטיב אדלר, וזאת משני טעמים: טכני ועקרוני.

הטעם הטכני הוא שאין בסמכותו של בית הדין לעבודה לדון בנושאים הקשורים לחקיקה, אלא זהו תחום הנמצא בסמכות בג"ץ.

הטעם העקרוני הוא שבית הדין מחייב את הדרך שבה הגיעו הצדדים (המעסיקים, העובדים והממשלה) ל"עסקת החבילה", תוך הידברות ושיתוף-פעולה. "ההסכמות אליהן הגיעו השותפים ליחסי העבודה במסגרת 'פורום השולחן העגול' מגשימות, הלכה למעשה, עקרונות ראויים של הידברות ומשא-ומתן בין השותפים ליחסי עבודה במשק, שעוגנו במסגרת 'אמנת הגישור בין עובדים למעסיקים' שנחתמה ב-12 בינואר 2005", נכתב בפסיקה.

הדברים אינם מסתכמים בכך. השופט אדלר אף מתח ביקורת על התנהלות איגוד לשכות המסחר, בהובלת לין, וציין כי בקשתו "מעוררת אי-בהירות באשר למהות האמיתית של הסכסוך. מטענות הצדדים לפנינו עולה הרושם כי מדובר בסכסוך 'פנים-ארגוני' בין איגוד לשכות המסחר לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ולא בסכסוך בין ארגון מעבידים לארגון מעבידים אחר... כפי הנראה הרקע לסכסוך נעוץ בכך שהסכמתה של לשכת התיאום להחלטת 'פורום השולחן העגול' ניתנה בניגוד לעמדתו של נשיא המבקשת (מתכוון בכך ללין - מ.א.). חרף זאת, המבקשת לא מצאה לנכון לצרף את לשכת התיאום כמשיבה לבקשת הצד שהוגשה לבית הדין, וצירופה נעשה על-פי החלטת בית הדין".

נזכיר כי בשבוע שעבר הודיע אוריאל לין כי האיגוד שבראשו הוא עומד, איגוד לשכות המסחר, פורש מלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים כצעד מחאה נוסף כנגד "עסקת החבילה" שהושגה במסגרת דיוני "השולחן העגול" בין העובדים (המיוצגים על-ידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני), המעסיקים (המיוצגים על-ידי נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש) והאוצר (שיוצג בעיקר על-ידי אורי יוגב, יועצו הכלכלי המיוחד של ראש הממשלה, בנימין נתניהו).

לטענתו, סעיפים הנוגעים ליחסי עבודה פוגעים באוכלוסיית המעסיקים שהוא מייצג, כשהכוונה היא בעיקר לסוחרים, יבואנים ויצואנים - ופחות לתעשיינים גדולים המיוצגים בעיקר על-ידי התאחדות התעשיינים. הוויכוח הקולני שלין ניהל כנגד עסקת החבילה עורר עליו את זעמם של רבים בלשכת התיאום, שאף קראו לפרישתו - ואכן כאמור כך הוא עשה.

הצעד המהותי הנוסף היה אותה עתירה שהגיש לבית הדין לעבודה, ובמערכה הזו הוא סופג הפסד צורב.

שרגא ברוש, אשר לזכותו נזקפת "עסקת החבילה" מצד המעסיקים, ואשר היה מוקד להתקפותיו של לין, חוגג היום את ניצחונו ואומר: "סופה של האמת לנצח. בית הדין הארצי לעבודה 'נפנף' את אוריאל לין מכל המדרגות".

לדברי ברוש, שוב הוכח כי גורמים אינטרסנטיים זורעים מבוכה מיותרת ומחממים את מערכת יחסי העבודה ללא צורך וללא הצדקה. "החלטת בית הדין הארצי היום רק מוכיחה כי בטענותיה של לשכת המסחר אין כל בסיס מקצועי ומשפטי", אמר.

מאוריאל לין נמסר בתגובה: "איגוד לשכות המסחר שוקל להמשיך את ההליכים המשפטיים כנגד הניסיון להעביר בחוק ההסדרים חבילת שינויים בדיני עבודה, ובמסגרת זו גם לפנות לבג"ץ".

בתגובה לדברי ברוש אמר לין: "במקום להשתמש בביטויי רחוב היה כדאי שמר ברוש, בניגוד למנהגו, יעמיק בתוכנה של החלטת בית הדין הארצי לעבודה. כך הוא היה למד כי בית הדין הארצי לעבודה התייחס ברצינות רבה לפניית איגוד לשכות המסחר, וכי הסיבה המרכזית לדחיית העתירה היתה כי מדובר בהליכי חקיקה שטרם גובשו וכן מפאת היעדר סמכותו לדון בנושא העתירה".

"עדיף שמר ברוש לא יתחמק מאחריותו הציבורית ויאמר בפשטות האם הוא תומך בעמדה שחבילת חוקים בדיני עבודה, שהיא מופלגת וחסרת תקדים, יכולה להיכלל במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה או בחקיקת בזק. זוהי השאלה המרכזית שעליה הוא צריך להשיב", אמר לין.