עופר עיני: "אני לא מבית מדרשו של ביבי ואולי גם לא אהיה אבל מחובתנו להושיט לו יד; את יוגב אני מוקיר ומעריך"

יו"ר ההסתדרות: "קשה לנהל משא ומתן עם מי שלא רוצה להגיע למו"מ; המינוי של אורי יוגב היה ידוע לכל הגורמים - למרות שזה אולי היה למורת רוחו של ראש אגף תקציבים"

"אני לא מבית מדרשו של ביבי ואולי גם לא אהיה, אבל מחובתנו להושיט לו יד. אם הוא יצליח, כולנו נצליח, אם הוא ייכשל - ניכשל כולנו", אמר היום (א') יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בוועידה כלכלית שהתקיימה בתל-אביב.

עיני יצא נגד התנהלותם של הפקידות הבכירה באוצר - שבאפשרותה למסמס אף החלטות של ראשי ממשלה, לדבריו. הוא סיפר כיצד אולמרט אישר 10 מיליון שקל למלחמה בפשע המאורגן ורפרנט באגף התקציבים יצא משולחן הדיונים ואמר: 'אז ראש הממשלה החליט. כל מה שנותר לי זה לחכות שבועיים ולמסמס את זה': "זה שהוא אומר, מילא, אבל זה שזה קורא, פה צריך לפעול", אמר עיני. "בממשלה הקודמת הגיעו לשולחן המו"מ במטרה שלא תהיה עסקת חבילה".

"קשה לנהל משא ומתן עם מי שלא רוצה להגיע למו"מ. המינוי של אורי יוגב היה ידוע לכל הגורמים - למרות שזה אולי היה למורת רוחו של ראש אגף תקציבים. מאותו הרגע נוצרה דינמיקה במו"מ. את יוגב אני מוקיר ומעריך".

עיני התייחס גם להבנות הקשורות בזכויות העובדים במסגרת עסקת החבילה. "הדבר היחיד שאנחנו רוצים לשנות זה 'בואו נדבר'. כל אותם מעסיקים מבינים שאם יש עובדים טובים, העסק מצליח. ואם גם רצינו להקל על הדרך לאמא שיש לה ילד חולה סרטן, צריך להיות רע כדי להתנגד לסעיף זה", התייחס לסעיף המתיר זקיפה של ימי מחלה לעובדים עבור טיפול בהורים חולים. "אז הכנסנו קצת לב לעם ישראל, מה עשינו?"

"אני חושב שהשולחן העגול הזה (המשותף גם לשרגא ברוש, יו''ר התאחדות התעשיינים, א"ו) זה רק ההתחלה. חבל לי שאנשים כאלה ואחרים לא יכלו קצת להתעלות. אם חשבו אחרת מבחינה מקצועית, ומבחינה מקצועית בלבד, יכלו להגיד את הדברים קצת קודם", התייחס עיני להתפטרותו של ראש אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב. לדבריו, "אני וברוש הלכנו יד ביד. אני שמח על כך שלמרות שכל אלו שהשותפות הזאת לא מוצאת חן בעיניהם, השותפות הזאת תתחזק ותעשה רק טוב למשק".

"אני מאוד מקווה שעסקת החבילה הזו היא ראשונה; אין ספק שלא כולם יצאו שבעי רצון. העובדים תרמו את חלקם וזה לא קל ליו"ר הסתדרות להגיד: 'בוא ניקח מהעובדים שחלק ניכר מהם לא מרוויחים הרבה, אבל צריך לוותר בשביל שותפות. במשבר ב-2003 כולם יצאו ניזוקים והמשק יצא הכי ניזוק".

"אדוני שר האוצר, אני מחויב לעסקת החבילה בין אם סעיף א' מוצא חן בעיני, ובין אם לאו", סיכם עיני. "הצלחנו להקים קרן משותפת למעסיקים ולעובדים ולממשלה (למרות שלממשלה בסופו של דבר אין כסף ישיר בה) ובמחצית ממכספי תרומת העובדים, הכסף הולך לממשלה. החלק שלא תקציבי (שלא כמו כספי דמי ההבראה, שבהינם סעיף תקציבי, א"ו), הולך לקרן שתסייע למפעלים בקשיים כך למשל, אמר, "יש מפעלים, שב-15 מיליון שקל, אתה פותר בעיה של 250 עובדים באזור מוכה אבטלה במפעל עוף העמק, למשל".