דו"ח פנימי בחברת החשמל על ההפסקות היוזומות חושף: גם מערכות המחשוב לשעת חירום לא תפקדו

בניגוד לדברים שאמר מנכ"ל חברת החשמל בוועדת הכלכלה - תחנת הכוח בחיפה אכן נפלה בגלל התרעה שגויה

גילויים חדשים על הנסיבות שהובילו להפסקות החשמל היזומות ברחבי הארץ לפני כשבועיים. בניגוד לדברים שאמר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, בוועדת הכלכלה בשבוע שעבר לפיהם "לא מדובר בטעות אנוש בחברה", ל"גלובס" נודע, כי תחקירים פנימיים שנעשו בתוך חברת החשמל חושפים תמונה לא מחמיאה ותקלות נוספות בטיפול באירוע.

דו"ח פנימי באגף הייצור שבדק את נפילת תחנת הכוח בחיפה מצא, כי התקלה אכן נגרמה כתוצאה מהתרעת שווא של מערכת הגנה שלמעשה הייתה אמורה להיות מנוטרלת. הדו"ח מאשר את ממצאי בדיקת "גלובס" מהשבוע שעבר כי מערכת הגנה שלא בוטלה בקו מתח ישן שזיהתה עומס יתר, הייתה אחראית לניתוק יחידות הייצור בתחנת הכוח חיפה.

כפי שפורסם, קו מתח ישן בין תחנת הכוח חיפה לתחנת משנה (תחמ"ש) קישון בוטל, אך מערכת ההגנה האלקטרונית היתה פעילה. התחקיר באגף הייצור העלה כי לא היה נוהל מסודר של נטרול הגנות, כאשר קיים מצב בעייתי בו שני אגפים (הייצור וההולכה) מטפלים בנושא ללא תיאום מספק.

80 קווים נותקו מהרשת

הדו"ח שנשלח לבכירים בהנהלה ממליץ לקיים דיון ולקבוע הנחיות לנטרול הגנות קווים על מנת שהתקלה לא תחזור בעתיד. הדו"ח מציין, עם זאת, כי מערכת ההגנה בתחנת הכוח פעלה כשורה, מה שלכאורה קובע כי התקלה הייתה בתחמ"ש שבאחריות אגף ההולכה.

גם בחטיבת הלקוחות, האחראית על מחוזות החברה, התגלו תקלות במהלך השלות העומס, בעיקר בתחום המחשוב והקשר עם הלקוחות. מדו"ח ראשוני שהעביר סמנכ"ל לקוחות, אשר דהן, ללסקר, עולה כי במהלך ההפסקות היוזמות המערכת הממוחשבת בחברה לא פעלה כשורה, דבר שחייב את המחוזות לפעול לניתוק קווי החשמל באופן ידני.

הדו"ח מציין כי בסך הכול נותקו 80 קווים למשך 5-55 דקות לקו. האירוע כלל השלת עומס של 300 מגה ואט, כאשר בשיא נותקו מחשמל כ-70 אלף לקוחות, המהווים 2.9% מלקוחות החברה.

מהתחקיר של חטיבת הלקוחות עולה עוד כי המערכת הממוחשבת של ניהול קשרי לקוחות בחברה (CRM) לא פעלה כנדרש, ולא ניתן היה לשלוח באמצעותה הודעות ללקוחות עסקיים.

כתוצאה מהתקלה במערכת ה-CRM הודעות שנשלחו ללקוחות העסקיים הגיעו באיחור של שעתיים לאחר שהחשמל כבר חזר. כמו כן, ההודעות למשרדי הממשלה הרלוונטיים ולגופי החירום נמסרו טלפונית בשעה 14:00- כארבעים דקות לאחר שהחלו השלות העומס.

"הבדיקה לא הסתיימה"

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "אנו מפיקים לקחים מכל אירוע. החברה טרם סיימה את בדיקותיה. יש לציין, כי בהופעתו בוועדת הכלכלה, הדגיש מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, שבדיקת החברה את האירוע טרם הסתיימה, וכי הדברים שנאמרו על ידו היו על פי הערכות ראשוניות בלבד".

לגבי התקלה בתחנת חיפה נמסר כי " היה צבר של תקלות שרק התרחשות של כולן יחד, חייבה את הצורך בניהול מחסור".

בעניין התקלות במערכת המחשוב נמסר כי "מדובר באירוע קצר. ולכן, כל נושא הניהול הממוחשב איננו רלבנטי".