קצב הצמיחה של קרנות הנאמנות הואט: הוסיפו 1.5 מיליארד שקל בחודש מאי

כ-1.4 מיליארד שקל מתוכם מגיוסים חדשים ■ קרנות האג"ח-אחר רשמו את הצמיחה הגבוהה ביותר, 1.2 מיליארד שקל ■ מגדל שוקי הון הובילו בגיוסים

רק כ-4 מיליארד שקל חסרים לקרנות האמנות על מנת לגעת שוב ברמת השיא שנקבעה בענף במאי אשתקד. נכסי הענף שממשיכים לצמוח מדי חודש, הוסיפו בחודש מאי 1.5 מיליארד שקל לסך של 113.8 מיליארד שקל. מדובר בתוספת נאה, אם כי נמוכה מזו שנרשמה בחודשים הקודמים. כ-1.4 מיליארד שקל מסך הגידול בנכסים במאי נובע מגיוסים נטו של מנהלי הקרנות.

על רקע ירידות השערים שנרשמו באפיק האג"ח הממשלתיות, בעיקר בשבוע האחרון של החודש הקודם, סבל ענף הקרנות בשבוע זה מפדיונות. אך עד אותו שבוע המשיך הענף בגיוסים כאמור.

לראשונה מזה תקופה ארוכה אפיק קרנות האג"ח-אחר רשם את הצמיחה הגבוהה ביותר. אפיק זה מכיל ברובו את קרנות האג"ח הקונצרניות ומנהל כ-21.8 מיליארד שקל. קרנות האג"ח-אחר צמחו ב-1.2 מיליארד שקל בחודש החולף, כאשר כ-800 מיליון שקל מתוכם הם גיוסים נטו. עובדה זו, יש בה כדי להעיד כי ציבור המשקיעים חוזר לאיטו להשקיע באפיקים בעלי סיכון גבוה יותר.

גם קרנות האג"ח מדינה בלטו בצמיחתן, שהסתכמה ב-1.1 מיליארד שקל, למרות הפדיונות שנרשמו בהן בסוף החודש. למעשה, בתחילת החודש קרנות האג"ח מדינה גייסו אף יותר מ-1.1 מיליארד שקל, אך חלק מהסכום נמחק בגלל התשואה השלילית.

הקרנות השקליות, לעומת זאת, קטנו ב-324 מיליון שקל, כאשר רוב הקיטון מיוחס לירידת ערך של האפיק השקלי, שהייתה גדולה מסך הגיוסים שנרשמו באפיק. כמו בקרנות האג"ח מדינה, גם הקרנות השקליות נהנו מגיוסים קטנים בתחילת החודש, אך סבלו מפדיונות בסופו.

על רקע סביבת הריבית הנמוכה המשיכו הקרנות הכספיות לדמם, ובמאי קטנו נכסיהן ב-1.6 מיליארד שקל, בעיקר בשל המשך הפדיונות. באפיק הכספיות, שבשיאו ניהל מעל 35 מיליארד שקל, נותרו כעת רק 26.3 מיליארד שקל.

בחודש מאי בלטו קרנות מגדל שוקי הון, שרשמו את הגיוסים הגבוהים ביותר בענף. גם קרנות מיטב רשמו גיוסים נאים, ומבין מנהלי הקרנות הקטנים יותר, בלטו קרנות ילין לפידות וגאון שוקי הון.

585 מיליון שקל - זהו היקף הגיוסים לקרנות מגדל שוקי הון. קרנות החברה, שבראשות דן ללוז, גייסו 523 מיליון שקל, בעיקר לקרנות אג"ח שקליות, ורק 23 מיליון שקל לקרנות הכספיות. נכסי הקרנות צמחו בחודש החולף ב-625 מיליון שקל ל-10.7 מיליארד שקל.

קרנות פסגות, שלרוב בולטות בגיוסים נאים, הסתפקו במאי בגיוס של 102 מיליון שקל. קרנות החברה בניהול רועי ורמוס גייסו 136 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, אך סבלו מפדיונות של 34 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

קרנות הראל פיננסים בניהול סמי בבקוב סבלו במאי מפדיונות של 90 מיליון שקל, בעיקר בגלל פדיונות מהקרנות הכספיות שהסתכמו ב-190 מיליון שקל. הקרנות המסורתיות של החברה גייסו כ-100 מיליון שקל.

מקרנות פריזמה, ערב המיזוג עם קרנות אקסלנס, לא נמסרו פרטים, אך ההערכות הן כי אלו פדו סכומים קטנים.

439 מיליון שקל - זהו היקף הגיוסים של כלל פיננסים בקרנות המסורתיות שלה. קרנות החברה בניהול גיא חכמי גייסו בעיקר לקרנות האג"ח המחקות, בהן כלל פיננסים לא גובה דמי ניהול. במקביל סבלה כלל פיננסים מפדיונות בקרנות הכספיות שהסתכמו ב-469 מיליון שקל, והביאו את השורה התחתונה לפדיונות של 30 מיליון שקל.

למרות שהן גובות דמי ניהול בקרנות האג"ח, קרנות דש בניהול אסף אלדר הצליחו לגייס 414 מיליון שקל, בעיקר לקרנות האג"ח הקונצרניות ואג"ח מדינה. כמו שאר המנהלים, גם דש סבלה מפדיונות של 401 מיליון שקל בקרנות הכספיות, ולכן סיימה את החודש עם גיוס נטו צנוע של 13 מיליון שקל.

גם קרנות אי.בי.אי בניהול עודד גל בלטו בגיוסים לקרנות המסורתיות, שהסתכמו ב-212 מיליון שקל, אולם פדיונות של 32 מיליון שקל מהקרנות הכספיות הביאו את קרנות אי.בי.אי. לסך גיוסים של 180 מיליון שקל.

גיוסים של 193 מיליון שקל נרשמו בקרנות מנורה מבטחים בניהול רונן אביגדור. קרנות החברה סבלו מפדיונות של 89 מיליון שקל בקרנות הכספיות, וסיימו את חודש מאי עם גיוסים של 104 מיליון שקל.

104 מיליון שקל - זהו היקף הגיוסים של קרנות אקסלנס לקרנות הכספיות. קרנות אקסלנס בניהול גלעד שמעוני הן בין הבודדות שאינן גובות דמי ניהול באפיק זה. בקרנות המסורתיות, לעומת זאת, סבלה אקסלנס מפדיונות של 89 מיליון שקל, בעיקר מהקרנות השקליות.

קרנות אלטשולר שחם בניהול גילעד אלטשולר הסתפקו בגיוסים של 5 מיליון שקל, ואילו קרנות מיטב בלטו במאי בצמיחה של 255 מיליון שקל בנכסים. קרנות מיטב בניהול רונן זכריה גייסו 213 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, וסבלו מפדיונות של 14 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

בגאון שוקי הון גייסו 133 מיליון שקל ופדו כ-2 מיליון שקל, כך שהשורה התחתונה עבור הקרנות שבניהול הראל שי היא גיוסים של 131 מיליון שקל.

בקרנות אפסילון בניהול עידן אזולאי ובקרנות ישיר בניהול רפי ניב גייסו 22 מיליון שקל ו-30 מיליון שקל בהתאמה. בקרנות ילין לפידות נרשמו במאי גיוסים בולטים, של 95 מיליון שקל, כולם לקרנות המסורתיות, שכן לילין לפידות אין קרנות הכספיות.

100 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות של מרכנתיל קרנות נאמנות בניהול עופר מריאש. קרנות מרכנתיל סבלו בעיקר מפדיונות בקרנות הכספיות. בקרנות אפריקה הסתפקו בגיוס של 6 מיליון שקל ובקרנות אלומות גייסו 80 מיליון שקל. קרנות יובנק, בניהול קובי שגב גייסו 6 מיליון שקל וקרנות רוטשילד גייסו 27 מיליון שקל. *

קרנות