פקיד אמריקני: תצלומי לוויין מראים שישראל אינה מכבדת התחייבויות שנתנה לבוש בסוגיית ההתנחלויות

אהוד ברק מביא עצמו הצעות פשרה וממשל אובמה צפוי לדחות אותן ■ ניו יורק טיימס: אם ישראל אכן תבנה את כל יחידות הבינוי שהקמתן אושרה, יוכפל מספר הבתים בהתנחלויות

תצלומי לווייין מראים, שישראל אינה מכבדת התחייבויות שנתנה לנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, בסוגיית ההתנחלויות אמר פקיד במשרד החוץ האמריקני, שדרש לא לנקוב בשמו. הוא מצוטט היום (ג') בוושינגטון פוסט.

דברי הפקיד, יחד הדלפות אחרות והצהרות רשמיות של ממשל אובמה, לרבות ראיון של הנשיא עצמו, מצביעים על הקשחה משמעותית בעמדת הממשל כלפי מדיניות ההתנחלויות של ישראל ערב צאתו של אובמה לביקור במצרים, שם הוא מתוכנן לשאת נאום על פתיחת דף חדש ביחסי ארה"ב עם העולם המוסלמי, ביום ה'.

טפטופי המידע מהממשל, ובמיוחד ההדלפה על תצלומי הלוויין, נועדו לאותת לישראל, שהממשל מצפה לפעולות קונקרטיות בשטח, ואינו מוכן עוד להסתפק בהבטחות נוספות. ה"פוסט" אומר, כי שר הביטחון, אהוד ברק, מביא עמו היום לוושינגטון הצעות פשרה, שמתמקדות בפירוק מאחזים בלתי חוקיים, אך ההדלפות מוושינגטון הרשמית מבשרות כי שיחותיו עם בכירי הממשל, היום ומחר, יהיו קשות. הוא מתוכנן להיפגש עם סגן הנשיא, ג'ו בידן, שר ההגנה, רוברט גייטס, והיועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס.

כזכור, בעוד שממשל בוש מתח ביקורת פומבית על ההתנחלויות, חתם בוש עצמו על מכתב לראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, ב-2004, שבו מובעת הסכמה להרחבה של גושי התנחלויות שישראל צפויה להשאיר בחזקתה בהסכם שלום עתידי. אולם ממשל אובמה מסרב להכיר בתקפות מכתב זה.

אובמה עצמו אמר אמש, בראיון לרשת NPR: "פתרון של שתי מדינות יחייב כל צד, הישראלים והפלסטינים, לעמוד בהתחייבויותיו... הבהרתי היטב לישראלים, בשיחות פרטיות ובפומבי... שהקפאת ההתנחלויות, לרבות גידול טבעי, היא חלק מההתחייבויות האלה".

בהודעה שפירסמה ביום ו' שרת החוץ האמריקנית נמנעת במפורש מלאמץ את מכתב בוש וחוזרת, במקום זאת, על דרישת הממשל הנוכחי "להפסיק את ההתנחלויות".

הפקיד בסטייט דיפרטמנט, שדיבר על תצלומי הלוויין, אמר כי נחישות ההחלטה של ממשל אובמה לגבי ההתנחלויות נובעת מהעובדה שתצלומים אלה מראים שאפילו ההתחייבויות שנתנה ישראל לבוש לא קוימו.

מקור ישראלי גילה לפוסט, כי פגישה שהתקימה בשבוע שעבר בלונדון בין ג'ורג' מיצ'ל, נציג הממשל לתהליך השלום, לבין נציגים ישראליים, לא עלתה יפה. מיצ'ל דחה הצעות פשרה שהעלו הישראלים. כך קרה גם בפגישה, אתמול, בין אובמה למיצ'ל בניו-יורק.

"העמדה שלנו לא השתנתה אפילו בסנטימטר אחד, והישראלים יודעים זאת", אמר פקיד בכיר בממשל בעקבות השיחה בין ברק למיצ'ל. "אנו רוצים שהם יפסיקו את פעילות ההתנחלויות".

פקיד ישראלי: "אנחנו מודאגים בתגובה מההצהרות שיוצאות מוושינגטון"

בתגובה אמר פקיד ישראלי, שביקש להישאר בעילום שם: "אנו בישראל מודאגים במקצת מההצהרות שיוצאות מוושינגטון. יש יותר מיד הצהרות בשלב מוקדם מדי של המשחק". המקור הישראלי תמה האם שטף ההצהרות לא נועד להכשיר את הקרקע לקראת נאומו של אובמה בקאהיר.

נו יורק טיימס כותב היום, כי אם ישראל אכן תבנה את כל יחידות הדיור שהקמתן אושרה רשמית, יוכפל מספר הבתים בהתנחלויות. העיתון מייחס את ההערכה לנתונים שנמסרו לידיו בישראל.

הטיימס מצטט את דרור אטקס, מתנועת "יש דין", שחולק, כמו מותחי ביקורת אחרים, על כך שלילדי המתנחלים יש זכות מוחלטת להוסיף ולחיות בהתנחלות של הוריהם. "תינוק שאך שזה נולד אינו זקוק לבית", אמר אטקס. "זה משחק שממשלת ישראל משחקת" כדי להצדיק את תנופת הבניה בהתנחלויות.