דירקטוריון קק"ל אישר הסכם להחלפת כ-70 אלף דונם עם המדינה

במסגרת ההסכם תעביר קק"ל כ-70 אלף דונם קרקע למגורים, בעיקר במרכז ובצפון, ובתמורה היא תקבל קרקעות פנויות בנגב ובגליל

שלב מרכזי ברפורמה במינהל מקרקעי ישראל נערך הערב, דווקא באמצעות דירקטוריון הקרן הקיימת לישראל, כאשר לצעד זה גם משמעות היסטורית גדולה. היום לפנות ערב נחתם הסכם ההיסטורי לפיו תעביר קק"ל קרקעות שבבעלותה למדינה תמורת קרקעות פנויות בנגב ובגליל. במסגרת ההסכם תעביר קק"ל כ-70 אלף דונם קרקע למגורים, בעיקר במרכז ובצפון, ובתמורה היא תקבל קרקעות פנויות בנגב ובגליל, כפי שהוסכם בין המדינה לקק"ל. החילופין אמורים לאפשר את אחת מהנקודות החשובות ברפורמה במינהל - העברת הבעלות בנכסים לידי החוכרים, וזאת גם על קרקעות שהיו עד כה בבעלות קק"ל. מאידך, אומרים בקק"ל, החילופין יאפשרו לקק"ל לשמור על עקרונותיה בנושא שמירה על בעלותה על הקרקע על ידי חילופי קרקעות.

דירקטוריון קק"ל בראשותו של אפי שטנצלר, היה צפוי לאשר את ההסכם ההיסטורי בין קק"ל לבין ממשלת ישראל, כפי שנדרש על פי החלטת הממשלה עבור רפורמת הקרקעות של המינהל, ולאחר מו"מ בין הצדדים שנמשך מספר חודשים. בעקבות ביקורות נוקבות שיצאו מצדדים שונים של הקשת הפוליטית הדגישו בקק"ל כי "הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל אינה קשורה לקק"ל, והיא תצא לפועל גם עם קק"ל הייתה מגיעה להסכם עם הממשלה וגם אם לאו, וזאת לאור העובדה הפשוטה כי הרפורמה מצויה בשלבי חקיקה. ההסכם אינו עוסק בהיפרדות קק"ל ממינהל מקרקעי ישראל וקק"ל אינה מוכרת קרקעות אלא מסכימה לתת אותן לריבון. הקרקעות אשר קק"ל מחליפה הם קרקעות אשר כבר נמצאות בידי ידיים פרטיות והתמורה עליהם כבר התקבלה, תמורת קרקעות פנויות בנגב ובגליל עבור פיתוח אותם אזורים. זוהי הציונות החדשה".

לקק"ל בעלות בכ-12% משטחה הכולל של המדינה. בהסכם נקבע כי קק"ל תעביר לבעלות המדינה קרקעות מבונות במרכז הארץ תמורת קרקעות פנויות בנגב ובגליל היות ובמרכז הארץ נמצא אחוז גבוה מהקרקעות המבונות בבעלותה. כשליש מכלל הקרקעות במחוז מרכז של המינהל הם בבעלות קק"ל וכך גם במחוז ירושלים (הכולל גם את אזור מטה יהודה, אשדוד, קרית גת ואשקלון). במחוז ת"א לבדו, בו כמחצית הקרקע היא פרטית, שיעור קרקעות קק"ל הוא כשליש מהקרקע שמנהל המינהל. במחוז הצפון שיעור קרקעות קק"ל הוא 23%, במחוז חיפה 22% ובמחוז הדרום כאחוז אחד בלבד. ההסכם יאפשר להעניק בעלות מלאה ל-200 אלף חוכרים המתגוררים בבניה רוויה (דירות) על קרקעות קק"ל ולכ-90 אלף חוכרים בבנייה נמוכה, רובם ללא תמורה וחלקם בתשלום לפי החלטת הממשלה.