אובמה "קפץ" לפגישה עם שר הביטחון אהוד ברק

הנשיא הצטרף במפתיע לפגישה בין ברק ליועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס

הנשיא ברק אובמה "קפץ" הערב לפגישה עם שר הביטחון אהוד ברק. הנשיא הצטרף במפתיע לפגישה בין ברק לבין היועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס, בבית הלבן.

אין זו הפעם הראשונה שנשיא מצטרף במפתיע לפגישות שמקיימים עוזריו או יועציו בית הלבן. הנשיאים לשעבר ג'ורג' בוש וביל קלינטון "הפתיעו" לא פעם בכירים מישראל או ממדינות אחרות שקיימו פגישות בבית הלבן. למעשה, פעמים רבות היתה ציפיה בפמליות ישראליות שהנשיא ייצטרף לשיחה. מכל מקום, לא ברור אם ברק או פמלייתו ציפו להפתעה הנשיאותית.

אובמה הקדיש לשיחה עם ברק וג'ונס כרבע שעה. במשך כשעה וחצי שוחחו ברק וג'ונס בארבע עיניים. לקראת סוף השיחה הצטרפו אליה מנכ"ל משרד הביטחון, תא"ל (מיל.) פנחס בוכריס; ראש המטה המדיני במשרד הביטחון, אלוף (מיל.) עמוס גלעד; ראש מטה שר הביטחון, תא"ל מייק הרצוג; נספח צה"ל בוושינגטון, בני גנץ; וממלא מקום שגריר ישראל בוושינגטון, ג'רמי יששכרוב.

בהודעה של משרד הביטחון נאמר, כי בפגישה נדונו "שורה של נושאים אזוריים, מדינים וביטחוניים" וכי השיחה התנהלה "באווירה טובה, תוך הדגשת חשיבות היחסים בין ארה"ב לישראל".

לפי ההודעה, אמר ברק לג'ונס: "לפנינו אתגרים והזדמנויות משמעותיים ויש למצות את ההתמודדות והטיפול בשניהם".

ברק אמר עוד, לפי הודעת משרד הביטחון: "האינטימיות, גילוי הלב ושותפות האינטרסים עם ארה"ב הם אבן יסוד במדיניות ישראל, הן לגבי איומים והן לגבי עשיית שלום".

ככל הידוע, עמדו במרכז הפגישה הערב דרישת ארה"ב להקפאה מוחלטת של ההתנחלויות והיזמות לבלום את מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. בדיווחים בעיתונות האמריקנית, שפורסמו לפני הפגישה, נאמר כי ברק הביא עמו הצעות פשרה מטעם ממשלת ישראל בסוגיית ההתנחלויות. לפי אחד הדיווחים, מדובר בהצעות להסיר מאחזים בלתי חוקיים.

ברק העלה הצעות אלה אמש, בפגישה עם ג'ורג' מיצ'ל, אך ההערכות הן שמיצ'ל לא היה פתוח להצעות הישראליות. ג'ונס עצמו אמר לפני כמה שבועות, בראיון בטלוויזיה, כי ארה"ב "לא תשליך את ישראל מתחת לגלגליי האוטובוס", אך תישא ותיתן עמה בתקיפות בסוגיות השלום עם הפלסטינים.

ברק צפוי להיפגש הערב עם מחוקקים בקונגרס. מחר (ד') יפגש עם סגן נשיא ארה"ב, ג'וזף ביידן ועם היועץ המיוחד למפרץ הפרסי, דניס רוס. ביום ה' ייפגש ברק עם עם שר ההגנה, רוברט גייטס.