חברת הביומד הבאה

איך מזהים את חברת החלום הבאה בתחום הביומד? ארבעה כללים חשובים בבחירה

מדי שנה צצות עוד חברות ביומד, המבטיחות לפתח מוצר מהפכני למחלות חשוכות מרפא. ברור שאם תשקיעו לטווח ארוך במניות של חברה כזו רגע לפני הפריצה, והיא תצליח, תהיו אנשים עשירים מאוד.

הסטטיסטיקה מלמדת שרק חברה אחת מתוך כמה עשרות תגיע לרווחיות מסוימת, ורק אחת מתוך כמה מאות תהפוך לחברה מצליחה. חברת חלום כזו נמצאת בתחילת הדרך, וכמעט כל עתידה תלוי בתוצאות הניסויים העתידיים שלה ובקבלת האישורים הנדרשים מרשויות התרופות, ולכן קשה להתבסס על ביצועיה הפיננסיים מהעבר או על החוסן הכלכלי הנוכחי שלה, וחשוב להתמקד בפרמטרים כגון איכות הנהלת החברה, אופן התנהלותה.

קיומם של הפרמטרים הבאים יגדיל במשהו את הסיכוי שלכם לקלוע אל החברות שיהפכו את החלום למציאות.

1. שלבי מחקר מתקדמים

בדרך כלל, יעברו בין 15 לעשרים שנים לפחות מהרגע שבו יתחיל המחקר ועד לרגע שבו תתבצע המכירה הראשונה (אם בכלל). מרבית החברות ייכשלו ויסיימו את חייהן איפה שהוא במהלך התקופה הזו. גם אם המניה של אלה שיצליחו תזנק בשלבים המוקדמים של הפיתוח מדי פעם בפעם, לאחר הודעות חיוביות בדרך, אם החברה תצליח לקבל את האישורים הנדרשים לשיווק מוצריה, עדיין יהיה לכם מספיק זמן ליהנות ממנה בשנים שלאחר מכן.

לכן, במרבית המקרים לא חכם להשקיע בחברה שנמצאת לפני תחילת שלב הניסויים הקליניים השלישי, השלב האחרון בבחינת התרופה, שלאחריו ניתן להגיש בקשה לאישור התרופה על-ידי רשויות התרופות השונות, כמו ה-FDA האמריקאית. לדוגמה, הסתכלו על חברת התרופות קמהדע, שהספיקה לזנק במאות אחוזים לאורך שלבי הפיתוח השונים, אך ירדה לפני כחצי שנה לשליש ממחיר ההנפקה שלה, אפילו שכבר סיימה את שלב הניסויים השלישי.

כעת, גם לאחר עלייה לא מבוטלת במחיר המניה בשבועות האחרונים, כאשר החברה נמצאת במרחק של שבועות בודדים מהגשת בקשת האישור מרשות התרופות האמריקאית עבור מוצר הדגל שלה - אישור שאם יתקבל עשוי להוביל למכירות שנתיות של מאות מיליוני דולרים בעוד שנתיים-שלוש - זהו עיתוי נבון להשקיע בה.

2. החזקות בעלי עניין

מנהלי החברה הם אלה המנווטים את פעילותה והמכירים את חזונה בצורה הטובה ביותר. ככל ששיעור ההחזקות שלהם בחברה גבוה יותר, המשמעות היא שהם מאמינים בהצלחתה ובכך שהיא תניב תשואה מרשימה לכספי ההשקעה שלהם. עבור חברות בראשית הדרך, חפשו בעלי עניין המחזיקים לפחות 30%-40% ממניות החברה. שיעור נמוך יותר מרמז שאין הם משוכנעים בהצלחת החברה - אז מדוע שאתם תהיו?

3. הנהלה בעלת רקורד וניסיון

מנהל מנוסה יכיר את מגבלות גיוס ההון של חברת ביומד, ולכן יתרחק מניסיון לפתח מוצרים בדיוניים, ויתרכז בפיתוח מוצרים איכותיים אך ריאליים, שאין להם מתחרים משמעותיים, ושניתן לפתחם בתוך פרק זמן סביר. למנהלים בעלי רקורד של הצלחות בעבר גם יהיה לרוב קל יותר לגייס הון נוסף שלו תזדקק החברה לאורך הדרך.

4. שכר סביר למנהלי החברה

מנהלי החברה עושים עבודה חשובה, ומובן שהם לא צריכים לעשות אותה בחינם, אך אין שום סיבה שיקבלו שכר מופרז בשלבים שבהם החברה אינה רווחית או שהיא נאבקת על חייה.