אובמה מסרב להתייחס לאפשרות של הטלת סנקציות כלכליות על ישראל אם זו תסרב להקפיא את ההתנחלויות

במקביל, קורא נשיא ארה"ב להדדיות במילוי ההתחייבויות לפי מפת הדרכים: לא רק ישראל צריכה לפעול אלא גם הפלסטינים ומדינות ערב

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, סירב להתייחס לאפשרות שארה"ב תטיל סנקציות כלכליות על ישראל אם זו תסרב להקפיא את פעילות ההתנחלויות, כדרישת הממשל.

בראיון נוסף, הפעם לבי.בי.סי, ערב צאתו לביקורים בריאד ובקהיר, נשאל אובמה האם ייתכן שהוא יטיל סנקציות על ישראל, בדומה לסנקציית קיזוז ערבויות אמריקניות לגיוסי הון של משרד האוצר הישראלי, שהטיל בזמנו הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב. לפי סנקציה זו קוזזו הערבויות לישראל בגובה ההשקעות הישראליות בשטחים.

תשובת הנשיא: "אני חושב שאמרתי מה שיש לי לומר בסוגיה זו (הפלסטינית). אנו עומדים להמשיך במו"מ. נראה לי שאנו נמצאים עדיין בשלב מוקדם של התהליך, אבל אני חושב שיהיה אפשר להשיג התקדמות מסוימת בתהליך".

אובמה היה יכול לדבר על "הברית האיתנה" בין שתי המדינות, אך לא עשה זאת ובחר להשאיר את השאלה ללא מענה ספציפי, לאכזבת גורמים ישראליים.

ועם זאת, קרא הנשיא להדדיות במילוי ההתחייבויות של כל הצדדים לפי מפת הדרכים, לא רק של ישראל. בתשובה להערת הכתב, שהישראלים הבהירו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שאין בדעתם להקפיא את ההנחלויות, אמר אובמה:

"אני חושב שטרם ראינו סדרת מחוות פוטנציאליות מצד מדינות ערביות אחרות או מצד הפלסטינים, מחוות שעשויות להתייחס למקור הדאגות של הישראלים. אני מאמין שאם נעקוב אחר מתאר מפת הדרכים, אם ישראל תמלא את התחייבויותיה לפי המפה, לרבות התחייבות לא להקים התנחלויות חדשות; אם הפלסטינים ימלאו התחייבויותיהם להתמודד עם המצב הביטחוני ולשים קץ להסתות; ואם המדינות הערביות הסמוכות, בשת"פ עם הקורטט, יוכלו לעודד פיתוח כלכלי ופוליטי, אז נוכל לרשום מידה מסוימת של התקדמות".

אובמה ימריא היום לריאד, בסעודיה, שם יפגש עם המלך עבדאללה לדיון על רזרבות הנפט של המדינה ויביע חששות מהאמרת מחירי הנפט. לאחר מכן הוא יצא לקהיר, שם ישא נאום שאמור לפתוח דף חדש ביחסים בין ארה"ב לעולם המוסלמי.

שר הביטחון, אהוד ברק, נועד אתמול עם אובמה, כאשר הנשיא הרשה לעצמו להתפרץ לשיחה בין ברק לבין היועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס, בבית הלבן. ברק יפגש היום ומחר עם סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, עם מחוקקים משתי המפלגות ועם שר הגנה, רוברט גייטס.