הערכות: עלות הפיתוח של תגליות הגז "תמר" ו"דלית" - 1.5-3 מיליארד דולר

כך נכתב בתשקיף שפרסמה ישראמקו שציינה שמדובר בהערכה והיא ממתינה לקביעת תוכנית הפיתוח ■ עד כה העריכו בענף את עלות פיתוח המאגרים ב-2-1.5 מיליארד דולר ■ על פי הערכות: פיתוח המאגרים יבוצע בהדרגה

עלות הפיתוח המלאה של תגליות "תמר" ו"דלית" צפויה לנוע בין 1.5 מיליארד דולר ל-3 מיליארד דולר. כך עולה מהתשקיף שפרסמה ישראמקו בשבוע שעבר לקראת גיוס חוב מהציבור. מדובר בהתייחסות ראשונה של אחד מהשותפים בקידוחי "תמר" ו"דלית" לעלויות הפיתוח הפוטנציאליות של המאגרים.

עד כה העריכו בענף את עלות פיתוח המאגרים ב-2-1.5 מיליארד דולר. ההערכה של ישראמקו קרובה יותר לגבול העליון של העלויות. ישראמקו הדגישה בתשקיף, כי הסכום שצוין אינו בגדר הערכה מדויקת, אלא סדר הגודל בלבד של הסכומים הנדרשים לפיתוח, זאת מאחר והשותפות עדיין ממתינה להשלמת התכנון וקביעת תוכנית הפיתוח ע"י נובל אנרג'י מארה"ב, המחזיקה ב-36% מהמניות. ישראמקו, שבשליטת קובי מימון, מתכננת לגייס 90 מיליון שקל בהנפקת זכויות לצורך המשך מימון הקידוחים.

עלות הפיתוח של מאגרי הגז בתמר ודלית צפויה להיגזר בעיקר מקצב ההפקה שייקבע ע"י השותפות בקידוח בהן קבוצת דלק וישראמקו. לפי הערכות ראשוניות במשק האנרגיה, השותפים ב"תמר" יבקשו לשמור על קצב הפקה של 3-4 מיליארד מ"ק גז טבעי (BCM) לשנה, זאת בדומה לקצב ההפקה כיום ממאגרי ים תטיס (מרי B) מול אשקלון.

5-6 בארות

קצב הפקה כזה יאפשר לשותפות להמשיך בחוזה לאספקת הגז הטבעי לחברת החשמל (2-3 מיליארד מ"ק לשנה) וכן להתחיל באספקה ליצרנים הפרטיים ומפעלי תעשייה.

במשק האנרגיה מעריכים כי בשל המבנה הגדול של מאגר הגז ב"תמר" יידרשו השותפות לקדוח לפחות 10-15 בארות לצורך הפקת הגז מהמאגר. עלות קידוח באר נאמדת כיום ב-100-150 מיליון דולר, דבר שמעמיד את עלות ההפקה על 1.5 מיליארד דולר, לא כולל את עלות הקמת מערך ההולכה, שיוביל את הגז אל הצרכנים.

יחד עם זאת, במשק האנרגיה מעריכים כי על מנת להוזיל העלויות, בשלב הראשון עשויים השותפים לפתח בהדרגה את המאגרים. במקרה כזה, השותפות יבחרו לקדוח בשלב הראשון 5-6 בארות בלבד ולאחר מכן לקדוח בארות בהתאם להתפתחות הביקושים. יצוין כי לשותפות יש אופציה להתחיל בפיתוח מאגר דלית הקרוב יותר אל החוף, שקצב זרימת הגז ממנו היה גבוה יותר מאשר בתמר (עד 200 מיליון רגל מעוקב ליום).

עלות פיתוח מאגרי הגז ודלית צפויה להיות לפחות פי 3 יותר מאשר עלות ההפקה של מאגרי הגז מול אשקלון, שהסתכמה ב-500 מיליון דולר. הסיבה לכך היא לא רק עומק הקידוח (5,000 מטר) והמרחק הרב (90 ק"מ) מהחוף, אלא גם ההתייקרות במחירי הציוד והקידוחים בשנים האחרונות.

השותפות בקידוחים הן נובל אנרג'י מארה"ב (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.62%) מקבוצת דלק, ודורגז (4%) מקבוצת דור-אלון.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", השותפות ב"תמר" פנו באחרונה למדינה בהצעה להיכנס למו"מ לרכישת גז טבעי מהקידוחים במאות מיליוני דולרים. ההצעה נועדה לאפשר את זירוז השגת המימון לפרויקט תוך הקדמת פיתוח המאגרים לשנת 2010.

בהתאם להצעה שהעלו השותפות בתמר, הן יקבלו אופציה למכירת גז למדינה, ובתמורה יתחייבו להקדמת הפיתוח על מנת שניתן יהיה לתת מענה למחסור הצפוי בגז במשק החל מ-2012. בניגוד לפרסומים, משרדי האוצר והתשתיות טרם גיבשו את עמדתם בנושא, ונמשכים הדיונים בין הצדדים.

השותפות בקידוחים הן נובל אנרג'י מארה"ב (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.62%) מקבוצת דלק, ודורגז (4%) מקבוצת דור-אלון.

השותפים בקידוח דיווחו אתמול כי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הכריז רשמית על קידוח "דלית" כתגלית מסחרית , והאריך את תוקף הרישיון עד סוף השנה. כפי שפורסם, השותפות כבר פנו למשרד התשתיות בבקשה לקבלת חזקה על 80% משטח רישיון "מתן" בו נמצא קידוח תמר.