ישראמקו מזנקת ב-15.7%; הבורסה: ההחלטה לא לשנות את שער הנעילה - כדי למזער את הפגיעה בציבור המשקיעים

מכירה עודפת של זכויות בישראמקו בידי תעודות הסל של קסם הביאה לביטול המכירות העודפות מבלי לשנות את השער בנעילה

מסחר הזכויות ביחידות ההשתתפות של שותפות הקידוחים ישראמקו התקיים אתמול (ד'), ותעודות הסל העוקבות אחר מדד ת"א-100, עליו היא נמנית, נאלצו להיפטר מהזכויות שלהן ולמכור אותן בבורסה - כדי להתאים את הרכב נכסיהם להרכב המדד אחריו הן עוקבות. טעות בהעברת הפקודה על ידי תעודות הסל קסם של בית ההשקעות אקסלנס הביאה לשידור הוראת מכירה לבורסה בהיקף גדול באופן ניכר מהסכום אותו ביקשו בקסם למכור.

עודפי ההיצע לחצו את מחיר יחידות ההשתתפות מטה, ובסיום יום המסחר צנחה ישראמקו ב-9.38%. הבורסה נעתרה אומנם לבקשת קסם וביטלה את הכמות העודפת בהוראה שהועברה, אולם בכך בוטלו גם הרכישות של הסוחרים הזריזים שמיהרו לקנות את יחידות ההשתתפות של ישראמקו במחירי השפל. היום (ה') מתקנת ישראמקו את המהלך של אתמול ומזנקת ב-15.7%, נכון לשעת הכנת הידיעה, וכבר עלתה בשיעור חד יותר (17.2%) מוקדם יותר.

הבורסה התייחסה היום לאירוע שלכאורה פגע בסוחרים שפקודתם לקנות יחידות השתתפות בוצעה, אך בוטלה.

"לבורסה הגיעה בקשה לביטול פקודה שהוגשה בשל טעות טכנית בישראמקו. לאחר בחינת הנסיבות, החליט המנהל הכללי של הבורסה להשתמש בסמכותו לבטל עסקאות שהופגשו עם הפקודה השגויה, וזאת בהתחשב בתוצאות הטעות שארעה ובהשפעה שהייתה לה על תוצאות המסחר".

הבורסה מציינת כי פירסמה אתמול בסביבות השעה 17:00 הבורסה הודעה, על פיה התקבלה בקשה לביטול עסקאות שגויות בישראמקו. "כשעה לאחר מכן פורסמה הודעה נוספת על פיה עקב בירור ביחידות ההשתתפות של ישראמקו, חל עיכוב בפרסום תוצאות המסחר. מאוחר יותר התפרסמה הודעה על פיה בוטלו עסקאות שגויות בישראמקו".

בנושא ההחלטה לביטול חלק מהעסקאות, נמסר מהבורסה כי "העסקאות שבוטלו הן האחרונות שהופגשו מול הפקודה השגויה, מאחר שהיו נחותות בפרמטרים של מחיר וזמן", ולגבי ההחלטה לא לשנות את שער הנעילה, מסרו כי "טובת השוק ותקינות המסחר עמדו בבסיס ההחלטה שלא לשנות את שער הנעילה, וזאת בהתחשב בין היתר בכך שההערכה הייתה כי פגיעה בציבור המשקיעים בדרך זו הקטנה ביותר".

גם קסם עצמה הגיבה להתרחשויות האחרונות. "קסם פנתה לבורסה בבקשה לבטל עיסקאות שבוצעו בטעות, בהתאם לנוהל ביטול עיסקאות שמבוצע כדבר שבשיגרה במסחר - במטרה למנוע השפעה על שער המניה. העיסקאות בוטלו בפועל, כך שלא הייתה להם השפעה על שער הנעילה הרשמי של המניה".

ישראמקו יהשישראמקו יהש