רון אייכל ממיטב: "מוקדם לדבר על העלאת ריבית בארה"ב; ישנו ערפל גדול סביב הראלי בשוקי המניות"

גלובס tv בארה"ב רואים את סוף המיתון באופק: מרווח ה-TED ירד לשפל של כשנתיים והסבירות להעלאת הריבית בארה"ב עד נובמבר זינקה ל-70%

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי בארה"ב היו אמנם שליליים, אך לא כל כך גרועים כפי שציפו האנליסטים בוול סטריט. נתונים אלה היתוספו לשורה של אינדיקטורים כלכליים שפורסמו לאחרונה וגברו על התחזיות הקודרות, מה שתדלק את הראלי בשוקי המניות שמלווה את המשקיעים מזה 3 חודשים. אם נוסיף לכך את הגאות בשוק הסחורות, הירידה באג"ח הממשלתיות (המלווה בעלייה בתשואות) וצמצום בפער שבין ריבית הליבור לאג"ח הממשלתיות האמריקניות (TED Spread), הרי שהמשמעות ברורה למדי: בוול סטריט מתחילים להיערך ליום שלאחר המיתון, ולפיכך אין זה פלא שביום שישי התחילו הסוחרים בשוק להעריך כי הפדרל ריזרב יעלה את ריבית הבסיס המשק האמריקני עד סוף השנה.

החוזים העתידיים על קרנות ה'פד', אשר דרכם ניתן ללמוד על הערכת הסוחרים בשוק לגבי הריבית הצפויה במשק, מעידים על סבירות של 70% כי יו"ר ה'פד', בן ברננקי, יעלה את הריבית לרמה של 0.5% עד חודש נובמבר. מדובר בעלייה מהותית בסבירות להעלאת הריבית, שכן טרם פרסום נתוני התעסוקה ביום שישי עמדו הסיכויים להעלאת ריבית על 27% בלבד. נזכיר כי בחודש ספטמבר 2007, לאחר התנפצות בועת הסאב-פריים, החל ה'פד' להוריד את הריבית מרמה של 5.25% לרמה של 0%-0.25% הנהוגה כיום.

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי הראו כי הכלכלה האמריקנית איבדה עוד 345 אלף משרות בחודש מאי וכי שיעור האבטלה עלה ל-9.4% - הגבוה ביותר מאז 1983. המספרים אמנם נראים קשים במבט ראשון, אך יש לזכור כי מדובר בכמות אובדן המשרות הנמוכה ביותר מזה 8 חודשים, וכי האנליסטים ציפו לירידה חדה יותר של 520 אלף במספר המשרות. נתוני התעסוקה חתמו שבוע של אינדיקטורים כלכליים שיצאו טובים מציפיות האנליסטים, ובכללם ההכנסה הפרטית שעלתה ב-0.5%, הצריכה הפרטית שירדה רק ב-0.1% וכן עלייה של 0.8% בהוצאות הבנייה. מעניין יהיה לראות אם מגמת השיפור תימשך גם השבוע, עת יפורסמו נתוני המלאים הסיטונאיים בחודש אפריל, המכירות הקמעונאיות בחודש מאי ומדד מאון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן.

הקלה במחנק האשראי

אינדיקטור נוסף המעיד על השיפור במצב הכלכלי הינו ה-TED Spread, כלומר הפער שבין ריבית הליבור ל-3 חודשים ואגרות החוב הממשלתיות האמריקניות לטווח זהה. מרווח זה הצטמצם לרמה של 0.45% בלבד שפל שלא נראה מאז תחילת אוגוסט 2007. הירידה במרווח זה מסמלת הקלה מהותית במחנק האשראי, אותו מחנק אשראי שגרם לפרוץ המשבר מלכתחילה. לצורך ההשוואה, בחודש אוקטובר האחרון, כאשר הפאניקה שררה בשווקים הפיננסיים בעקבות קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס, זינק ה-TED Spread לשיא של 4.6% (!).

השיפור שנראה לאחרונה באינדיקטורים הכלכליים הוכיח למשקיעים שהכלכלה האמריקנית לא נמצאת עוד במצב של "נפילה חופשית", מה שאפשר למדד הדאו ג'ונס לעלות ב-28% מאז תחילת חודש מארס, ולגרור עימו גם את מדדי המניות האחרים. תיאבון המשקיעים לסיכון גבר ואלה החלו להסיט את הכספים מאגרות החוב הממשלתיות לאפיקי המניות ולסחורות. מחיר הנפט, למשל, כבר נגע ב-70 דולר לחבית ולמעשה הוכפל מאז דצמבר האחרון.

העלייה במחירי הסחורות מחזקת את החשש מפני התפרצות גל אינפלציה, בייחוד לאחר שה'פד' והממשל האמריקני הזרימו למשק סכום עתק של 12.8 טריליון דולר על מנת להניע מחדש את גלגלי הצמיחה. עלייה כה דרמטית בהיצע הכסף מגבירה את הסיכוי לעלייה ניכרת באינפלציה לאחר תום המיתון, מה שמגביר את ההערכות בוול סטריט לגבי העלאת הריבית עוד השנה.

אך לא רק הסוחרים בוול סטריט מתחילים להתכונן להעלאת הריבית ביום שלאחר המיתון. דניס לוקהארט, נשיא ה'פד' באטלנטה, אמר בסוף השבוע כי אל לו ל'פד' להמתין זמן רב מדי בטרם יעלה את הריבית. לדבריו, אין להתעלם מהגירעון הגבוה ומציפיות השוק לעליית האינפלציה, וכי יש להקדים תרופה למכה ולהתחיל במדיניות מוניטרית הדוקה. דברים אלה מצטרפים לאמירותיו של נשיא ה'פד' בקנזס סיטי, תומאס הואינג, אשר הזהיר בשבוע שעבר מפני לחצים אינפלציוניים "משמעותיים", והדגיש כי "עלינו להיות ערניים למסרים המועברים לנו על ידי השווקים הפיננסים ולהתחיל לאזן את המדיניות המוניטרית לפני שהאינפלציה תכריח אותנו לעשות כן".

רון אייכל: "מוקדם מדי לדבר על העלאת הריבית בארה"ב"

בהתחבטות הקשה שבין איום האינפלציה לצמיחה המקרטעת, לא כולם בטוחים שה'פד' ימהר להעלות את הריבית בטרם תהיה התאוששות של ממש בכלכלה האמריקנית. רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, מסביר כי ה'פד' רואה לנגד עיניו את ציפיות האינפלציה המגולמות בשוק ההון, וציפיות אלו עומדות כעת על 1.1% בלבד ל-3 השנים הקרובות, כך שהבנק המרכזי יכול להמשיך להרשות לעצמו לנקוט במדיניות מוניטרית מרחיבה.

"מוקדם מדי לדבר על העלאת ריבית בארה"ב", אומר אייכל בשיחה עם "גלובס". "עד שלא נראה צמיחה מובהקת במשך 2 רבעונים - לא נראה את הריבית שם עולה. 3 גורמים עומדים לנגד עיני ה'פד': אינפלציה, צמיחה ואבטלה. ציפיות האינפלציה נמוכות כעת, ומנגד האבטלה גבוהה והצמיחה שלילית, כך שאין לבנק המרכזי שום סיבה לנסות לקלקל את ההתאוששות הכלכלית".

אייכל סבור כי עצם העובדה שהאינדיקטורים הכלכלים כבר לא מידרדרים מהווה מסר חיובי, אולם ישנו "ערפל גדול" סביב הראלי בשוקי המניות. לדבריו, "אנו בנקודת זמן של תפנית כלכלית ולכן קשה לשערך את נכסי ורווחי החברות בצורה מהימנה. ניתן למצוא עדות לכך בקורלציה המדהימה בין השווקים בעולם, אשר מראה כי אין פה תמחור הוגן אלא שינוי בטעם המשקיעים, אשר יצאו מהפאניקה ומעוניינים לקחת יותר סיכון".