פישר ממשיך להגדיל את יתרות המט"ח: הגיעו ל-47.5 מיליארד דולר בחודש מאי - בעיקר בגלל רכישות בנק ישראל

גורם בבנק ישראל ל"גלובס": "נמשיך לרכוש דולרים; אין שינויים בתכנית רכישות המט"ח" ■ האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של כ-1.2% לרמה של 3.98 שקלים, לאור התחזקותו בעולם

רכישות הדולרים היומיות של בנק ישראל ממשיכות להגדיל את יתרות המט"ח של ישראל לרמות שיא, ואלו הסתכמו ב-47.55 מיליארד דולר בסוף חודש מאי. מדובר בעלייה של 2.474 מיליארד דולר לעומת סוף אפריל. בנק ישראל, נזכיר, רוכש 100 מיליון דולר בשוק מדי יום, ו-50 מיליון דולר בימי שישי, הנחשבים לימי מסחר דלילים יחסית בהם נקבע היציג מוקדם מהרגיל.

הגידול ביתרות המט"ח הושג לא רק על ידי רכישות הדולרים, אשר תרמו 1.6 מיליארד דולר, אלא גם על ידי שערוך יתרות מט"ח והכנסות בסך של כ-856 מיליון דולר. גם העברות של הסקטור הציבורי מחו"ל בסך של כ-34 מיליון דולר תרמו להגדלת היתרות. מנגד, נרשם קיטון מינורי של כ-16 מיליון דולר ביתרות המט"ח הנובע מתרומת הסקטור הפרטי.

ב-27 באפריל הגיע הדולר לרמה של 4.233 שקלים, ומאז הידרדר ב-7.1% עד לשער היציג שנקבע ביום שישי - 3.931 שקלים. חששות בשוק שמא בנק ישראל מתכנן אסטרטגיית יציאה מתכנית רכישות הדולרים היומית שלו הציתו את גל היחלשות הדולר, וזאת בעקבות סקירה שפרסם בית ההשקעות סיטיגרופ לפני כשבועיים, בעקבות שיחה שערכו האנליסטים עם ד"ר קרנית פלוג, ראש מחלקת המחקר בבנק ישראל.

חרף החששות בשוק, בבנק ישראל מתכננים להמשיך בתכנית רכישת הדולרים ללא הגבלת זמן על מנת לתמוך בייסוף הדולר מול השקל, בייחוד בתקופה זו של מיתון עולמי הפוגעת בייצוא הישראלי.

"אנו נמשיך לרכוש דולרים", אמר גורם בבנק ישראל בשיחה עם "גלובס". "אין שינויים בתכנית רכישות המט"ח".

הדולר מרים ראש

כאמור, ביום שישי נקבע שערו היציג של הדולר ברמה של 3.931 שקלים. היום, כבכול יום ראשון, לא מתקיים מסחר במט"ח, אולם האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של כ-1.2% לרמה של 3.98 שקלים. זאת, בעקבות התחזקותו של הדולר אל מול המטבעות העיקריים בעולם ביום שישי, לאחר פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב.

נתוני התעסוקה הצביעו על גריעה של 354 אלף מקומות עבודה במגזר הלא-חקלאי במאי, בעוד שהאנליסטים ציפו לירידה חדה יותר של 520 אלף משרות. בעקבות הנתונים, עלה הדולר בכ-1.5% מול האירו והתחזק ב-2.2% מול הין היפני - לשיא של חודש.