בשוק האג"ח נחושים לשמור על המרווח ביחס לאג"ח ממשלת ארה"ב: השקליות הארוכות רושמות ירידות שערים

הלמן אלדובי: "עם שוך הסערה בשוק האג"ח סביר להניח כי נחזה במימוש חד יחסית בשווקי המניות" ■ פעיל בשוק ל"גלובס": "צפויה התנתקות בין שוק האג"ח בארה"ב לשוק האג"ח בארץ"

שוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב ימשוך לסעור גם בסוף השבוע הנוכחי והאגרות נסחרו בירידות שערים. כך למשל, עלתה התשואה לפדיון על האיגרת המשמשת כמדד ייחוס, ל-10 שנים בריבית קבועה של 3.125% וללא הצמדה, לרמה של 3.862% במונחים שנתיים. מאחורי ירידות השערים ניתן להעריך מצד אחד אופטימיות - על רקע הנחת עבודה כי המשקיעים יוצאים מ"המקלטים" שמספקות אגרות החוב הממשלתיות וחוזרים לשוק המניות, או פסימיות - שהמשקיעים נוטשים אותן על רקע ההערכה שארה"ב תצטרך להנפיק עוד ועוד אגרות כדי לממן את צרכי הגירעון ההולכים וגדלים שלה. ולראייה - מצורפים פירוט הגיוסים של ממשלת ארה"ב בשבוע הקרוב (הנתונים באדיבות בית ההשקעות IBI).

בסכום - מיליארדים לתקופה הפעולה תאריך יום
- - רכישת שטרי/אגרות חוב ע"י משרד האוצר 8.6.2009 ב
$31 3 חודשים הנפקת מק"מ ע"י משרד האוצר
$31 6 חודשים הנפקת מק"מ ע"י משרד האוצר
- 4 שבועות הנפקת מק"מ ע"י משרד האוצר 9.6.2009 ג
$35 3 שנים הנפקת שטרי-חוב ע"י משרד האוצר
- - רכישת שטרי/אגרות חוב ע"י משרד האוצר 10.6.2009 ד
$19 10 שנים הנפקת שטרי-חוב ע"י משרד האוצר
$11 30 שנה הנפקת אג"ח ע"י משרד האוצר 11.6.2009 ה

דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, מציין כי לראשונה מאז החל תהליך עליית התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח ארוך, החלו להופיע במינון גבוה כתבות בעיתונות הכלכלית העולמית על ההשלכות של עליית התשואות ואף הנגיד האמריקני נדרש כבר לסוגיה זו. "תחת ההנחה כי פערי הריבית בין ממשלת ארה"ב לשאר מדינות העולם יישמר, תהליך עליית התשואות ישפיע בצורה דרמתית על כלל שווקי אגרות החוב בעולם כולו", אומר הלמן. לדבריו, "זהו השוק השני בגודלו בעולם (לאחר שוק המט"ח) אך המשמעותי ביותר מבחינת ציבור החוסכים - שכן הוא מהווה את החלק הארי בכל קופת פנסיה או גמל בעולם".

לפיכך, בהלמן-אלדובי צופים שבוע סוער בגזרת האג"ח המקומי כאשר המגמה הכללית היא ירידות שערים (עלייה בתשואות לפדיון על אג"ח לטווח ארוך), כפי שאכן מתרחש הבוקר; האג"ח המקבילה לאג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, מסידרה 1026, מגיבה הבוקר בירידה של 0.8% נכון לשעת הכנת הידיעה; אגרות ממשלת ישראל ארוכות יותר מסוגה אך יורדות בשיעור חד יותר - עד 1.4%.

ההנחה היא כי הירידה בארץ מוסברת רובה ככולה ברצון לשמר את המרווח בין התשואות לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב לבין המרווח המקביל בישראל, אשר נע סביב 2% (נכון לעכשיו: 1.838% במונחי ברוטו). פעיל בשוק אמר היום (א') ל"גלובס" כי "צפויה התנתקות בין שוק האג"ח בארה"ב לשוק האג"ח בארץ. גם אם התשואות לפדיון בארה"ב ימשיכו לעלות, לא נראה עליות מקבילות בשוק האג"ח המקומי. התשואות האבסולוטיות לפדיון באג"ח השקליות הלא-צמודות הארוכות הגיעו לרמת קניה אטרקטיבית, בהתחשב בעלות האחזקה שלהם ובאלטרנטיבות", הוא מעריך.

גם בשוק האג"ח הקונצרניות צפויה השפעה. "מעבר לפגיעות של האג"ח הממשלתיות מהמתרחש בארה"ב, החודש הקרוב עמוס בתשלומי ריבית וקרן באגרות החוב הקונצרניות", כותב הלמן מאלמן אלדובי בסקירתו השבועית. "חלק מאגרות חוב אלו הן של חברות אשר קיים ספק לגבי יכולת פירעון החוב שלהן, מה שעשוי להוסיף לתנודתיות בשוק אגרות החוב המקומי. הלמן סמור כי הפגיעות של האג"ח הארוכות גבוהה במיוחד, כל עוד האג"ח הממשלתיות המקבילות בארה"ב לא יגיעו לשיווי משקל. "עם שוך הסערה בשוק האג"ח, תיווצר אלטרנטיבה אמיתית למשקיעים - וסביר להניח כי נחזה במימוש חד יחסית בשווקי המניות. העיתוי הוא עדיין בגדר תעלומה".

לפיכך, בטווח הקצר, ממליצים בבית ההשקעות למשקיע השמרן לקצר את המח"מ (משך חיים ממוצע עד החזרה ההשקעה במלואה, הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו)בתיק ההשקעות. "בטווח הקצר אנו צופים שוק מניות תנודתי בעל מגמה חיובית בסך הכל, וזאת בעיקר עקב העדר אלטרנטיבות השקעה".

במבט קדימה, מציין הלמן כי קיימת אפשרות ל"עול תקציבי" אשר איננו מתוכנן. לדבריו, ועלול לגרום לישראל לחרוג הרבה מעבר לגירעון של 6% המתוכננים מתוך התוצר המקומי הגולמי.

[לאתר האג"ח]