רשות המסים מציעה: 2-3 נקודות זיכוי לכל ילד במקום הכרה במס על תשלום למטפלת

נדחתה הצעת האוצר לבטל את פסיקת העליון בעקבות התנגדות 6 שרים; האוצר יציג הצעה חלופית בשבוע הבא ■ עו"ד ורד פרי: "יש טעם לפגם בכך שהאוצר מנהל את המדינה, ואני שמחה שעמדת האוצר לא התקבלה"

הממשלה דחתה הבוקר (א') את הצעת האוצר שביקשה לבטל את פסיקת בית המשפט העליון בעניין הכרה במס על הוצאות מטפלת. לנוכח התנגדות כמה משרי הממשלה להצעה, הוחלט כי האוצר יגבש הצעה חלופית ויציגה בפני השרים בשבוע הבא.

שר האוצר, יובל שטייניץ, ביקש להעביר היום הצעת חוק על פיה במקום הכרה בהוצאות על מטפלת - תוענק תוספת נקודת זיכוי בעד ילד עד גיל 8 שנים ותבוטל הזכאות למחצית נקודת זיכוי לכל אישה. אולם הבוקר במהלך ישיבת הממשלה השבועית, הביעו השרים גדעון סער, לימור לבנת, אבישי ברוורמן, בוז'י הרצוג, דן מרידור וגלעד ארדן התנגדות להצעה.

לטענת השרים, המהלך של האוצר מועיל רק לנשים המרוויחות שכר גבוה ולא לאלו שאינן עוברות את סף המס. השרים סירבו לקבל את הצעת האוצר וביקשו לגבש פורמט אחר.

ל"גלובס" נודע כי ברשות המסים גובשה הצעה על-פיה מתווה ההצעה המקורית יישמר, אך במקום נקודת זיכוי על כל ילד, יוענקו 2 או 3 נקודות זיכוי עבור כל ילד.

בכירי רשות המסים מבקשים גם הפעם לבטל את חצי נקודת זיכוי שניתנת היום לכל אישה, בגין היותה אישה, שעלותו נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל, וביטולה אמורה לממן את נקודת הזיכוי לאמהות.

ההצעה המשופרת של רשות המסים מתחרה כעת עם זו שהציע בעבר שר החינוך, גדעון סער, יריבו הפוליטי של שטייניץ, שביקש להעניק 4 נקודות זיכוי לכל אימא וזאת מבלי לבטל את חצי נקודת זיכוי לכל אישה. עלותה נאמדת אף היא ב-2.5 מיליארד שקל.

בכירים ברשות המסים מסרו כי רק הצעתם המשופרת תומכת ביציאת אמהות לילדים לעבודה, ובד בבד שומרת על הקופה הציבורית. ברשות חוזרים על התנגדותם לאמץ את פסק הדין של בית המשפט העליון שכן לטענתם, לא רק שהוא מוסיף עוד 2.5 מיליארד שקלים לגרעון התופח אלא גם מהווה תקדים משפטי מסוכן המאפשר לתבוע גם הוכרה בהוצאות נסיעה, הכרה שכרוכה באובדן הכנסות של 5 מיליארד שקל.

כזכור, בית המשפט העליון קבע בסוף אפריל בעניינה של ורד פרי כי התשלום למטפלת בילדים מותר בניכוי מס. בכך דחה העליון בהרכב של 5 שופטים את ערעורו של פקיד השומה בגוש דן כנגד פסק דין בית המשפט המחוזי, אשר אישר את ניכוי הכספים המשולמים למטפלת.

השופטים דחו את טענות המדינה, לפיהן הפסיקה תשרת בעיקר את השכבות המבוססות והעשירונים העליונים שבהם שני בני הזוג עובדים. כמו כן קבעו השופטים כי הפסיקה החדשה תחול גם לגבי גברים. תחולת פסק הדין תהיה החל מינואר 2010.

פרי: "טוב עשתה הממשלה"

"יש הרבה טעם לפגם בכך שהאוצר מנהל את המדינה, ואני שמחה שעמדת האוצר לא התקבלה". כך אומרת היום עו"ד ורד פרי, מובילת המאבק להכרה בהוצאות טיפול בילדים, בהתייחס לדחיית הצעתו החלופית של האוצר בישיבת הממשלה.

לדברי פרי, "המחוקק יכול להעביר חוקים שנראים לו ראויים, אבל לא האוצר. הוא הזרוע המבצעת. אזרחי המדינה בוחרים את חברי הכנסת ולא את פקידי האוצר והסמכות היא לא בידיהם. יחד עם זאת, ההתנהלות לא מפתיעה אותי. המדינה מתנהגת ככה בהרבה תחומים".

לדברי פרי, אם תהיה חקיקה שתאמץ את פסיקת העליון, המכירה בהוצאות טיפול בילדים כהוצאה לצרכי מס, החקיקה בנושא צריכה דווקא להרחיב את תחולת פסק הדין ולא לצמצמו. "החקיקה צריכה להרחיב התחולה על הורים שאינם מגיעים לסף המס. כמו כן, אם תהיה הגבלה של גובה ההוצאה המוכרת, היא צריכה להיות סבירה. לעומת זאת, לבטל את ההכרה בהוצאות מלכתחילה, זה לא ראוי, וטוב עשתה הממשלה ששלחה את האוצר הביתה", אמרה פרי.

כלי רכב