"בישראל דוחסים יותר עובדים במשרדים"

מנכ"ל יצרנית המחיצות הניידות ההולנדית MAARS, בביקור בארץ: "יש נטייה בישראל לצמצם את ה-open space וליצור חדרים, ה"קיוביטייז". אנשים חוזרים לזה ויוצרים חדרים סגורים שבהם יושבים לפעמים שני עובדים. באופן ספציפי, לא אוהבים את ה-open space ויש פחות בזבוז של מקום"

בשבוע שעבר ביקרה בארץ משלחת של משקיעים, קבלנים ואדריכלים מטעם יצרנית המחיצות הניידות ההולנדית MAARS. החברה, המיוצגת בישראל על-ידי חברת אינובייט, אירחה כנס בנושא הסתגלות למשבר האשראי. מנכ"ל החברה, אאוקה ואן דר-זי, רואה יתרון בחברות הישראליות, שלדבריו מוכיחות יכולת הסתגלות מהירה ואפקטיבית לתנאי השוק המשתנים.

גלובס: האם זמנים של משבר כלכלי משתקפים בשינויים בעיצוב הפנימי של משרדי חברות?

ואן דר-זי: "באופן כללי בעולם, אין שינויים מהותיים בעיצוב המשרדים, יש יותר שינוי בהליך קבלת ההחלטות. לוקח היום לחברות זמן רב יותר להחליט אם הן מעוניינות בשינויים ובמחיצות מודולריות, וכשהן מחליטות שהן מעוניינות בכך - הן מבקשות את זה מיידית. יש צמצום של חברות בשטחים, פחות ביקוש למשרדים, כידוע".

כיצד אתם מתמודדים עם המשבר?

"פיתחנו מוצרים חדשים ונכנסנו לשווקים חדשים. לפני כשנתיים הייתי בארה"ב וידעתי שיגיע משבר גדול בשוק המשרדים. לכן התחלנו לשווק מוצרים גם לבתי מלון. לא רצינו להיות תלויים בשוק המשרדים. באמסטרדם, למשל, יש בניין משרדים גדול שאין בו צורך, ואנו משתתפים בהסבתו למלון. נוסף לכך, התחלנו לגדול באזורים חדשים כמו בצפון אמריקה ובאיסלנד. דווקא במקומות שבהם המשבר מורגש חזק, יש פחות תחרות ואנחנו רואים בזה הזדמנות. אנו צופים שבאופן כללי בעולם, השוק שלנו יירד ב-20%-25%. כאמור, התכוננו לכך מראש וביצענו צעדים שונים".

האם יש הבדלים בין העדפות של חברות ישראליות לחברות אחרות?

"בישראל מנסים למקם יותר עובדים בשטח נתון. זה לא המצב בעולם. בחרנו לקיים בישראל את הכנס בגלל שיתוף הפעולה כאן, ובין היתר כדי להראות כמה בנייני משרדים של אינווייט בישראל. יש בה היבטים ייחודיים מבחינת ההתמודדות עם המשבר. חברות שכבר יש להן את המחיצות נערכות ועושות שינויים במחלקות. יש לפעמים צורך בשינויים מהירים באמצעות המחיצות המודולריות".

הבחנת בתחום מסוים שנפגע בישראל יותר מאחרים?

"המשבר העיקרי הורגש בתחום הפיננסי. חברות ביטוח פתאום צריכות להצטמצם באופן דרמטי. בישראל עשו שינויים שונים כמו איחוד אתרים שונים של חברות ביטוח לאתר אחד. בנקים נשארו עם בניינים שהם לא יכולים למכור וכד'. בשל כך החליטו לצמצם חללים ציבוריים, קפיטריות וכו'. נוסף לכך, יש באופן כללי פחות שכירויות של משרדים חדשים".

חברות ישראליות נוטות פחות לעצב את המשרדים ב-open space?

"יש נטייה בישראל לצמצם את ה-open space וליצור חדרים, ה"קיוביטייז". אנשים חוזרים לזה ויוצרים חדרים סגורים שבהם יושבים לפעמים שני עובדים. עם זאת, משאירים כמובן חדרי ישיבות וחדרים לעבודה בצוות. בישראל, באופן ספציפי, לא אוהבים את ה-open space ויש פחות בזבוז של מקום. רואים הרבה מסדרונות וחללים נקיים מעובדים ומחשבים, לצד חדרים סגורים לעובדים. נוסף לכך יש פינות מסוימות לקשר פחות פורמאלי - בר-קפיטריה, משחקים וכד'. את העבודה מפרידים מהשאר. משרדי חברת מייקרוסופט הם דוגמה טובה לשילוב של משרדים סגורים עם open space או חללים שבהם עובדים יכולים לנוח ולשוחח עם קולגות. יש חברות בארץ שמכנות זאת 'פינות זולה'".

כיצד היית ממליץ כיום לחברות לצמצם שטחים ועדיין ליצור אווירה נעימה במשרד?

"יש מחיצות זכוכית מיוחדות, שמבחינה אקוסטית הן מתאימות למשרדים, כך שניתן לראות חללים גדולים יותר ולראות עובדים אחרים ובו בזמן להזרים פנימה אור, בלי לשמוע רעש. זה תורם גם לחסכון באנרגיה - פחות צורך בתאורה מלאכותית".