מיזם ראשון מסוגו של חברת תרופות גדולה בישראל: רוש צפויה להשתתף בהשקעות של פונטיפקס בעשרות מיליוני דולרים

Roche תשקיע לאורך חמש שנים בחברות חממה ובצברי חברות בשלבים מתקדמים יותר ■ מדובר במודל ייחודי עבור רוש שאינו קיים במדינות אחרות

קרן ההון סיכון פונטיפקס חתמה עם ענקית התרופות Roche על הסכם השקעה משותף בחברות ישראליות, שעשוי להגיע להיקף של עשרות מיליוני דולרים.

במסגרת ההסכם, רוש תשקיע בתחילה בחברות החממה ובחברות הקיימות של פונטיפקס. בהמשך, תקים פונטיפקס מאגדי חברות (קלאסטרים) המשלבים מספר חברות בתחומים שונים ובשלבים של ניסויים קליניים, ורוש תשקיע לצידה במאגדים הללו. ככל הנראה, יחולק סכום ההשקעה כך שמספר מיליוני דולרים בשנה יושקעו בחברות חממה והיתר בחברות מתקדמות.

סביר להניח כי ההשקעות במסגרת שיתוף הפעולה יתמקדו בתחומים המשותפים לרוש ולפונטיפקס, דוגמת חיסונים, סמנים ביולוגיים לאבחון מתקדם ופיתוח תרופות, למשל בתחומי האונקולוגיה והדלקת.

פונטיפקס, אותה הקים יו"ר טבע, אלי הורביץ, יחד עם תומר קריב ורן נוסבאום, המשמשים בה כשותפים, מנהלת שתי קרנות הון סיכון בהיקף כולל של 120 מיליון דולר.

פונטיפקס היא גם בעלת השליטה בחברת ביומדיקס, שהיא בתורה בעלת השליטה בחממות א.ת.י באשקלון ומיט"ב בקריית שמונה וכן של חברת ההשקעות קיור, בשרשור דרך ביומדיקס.

על-פי העסקה, אין התחייבות עקרונית מצד רוש לבצע השקעות, אלא אם יימצאו כאלו שמתאימות. אולם נקבע מתווה עקרוני להשקעה של עשרות מיליוני דולרים לאורך חמש שנים.

רוש, שנסחרת בשוויץ על-פי שווי של כ-115 מיליארד דולר ומנוהלת על-ידי סברין שוון, היא אחת משלוש חברות התרופות הגדולות בעולם. במסגרת ההסכם, רוש לא קיבלה זכויות מיוחדות בחברות, כגון זכות סירוב או זכות הסתכלות ראשונה. ויש גם פוטנציאל מעבר לדברים הכתובים - מעורבותה של רוש בחברות, עשויה להביא בהמשך גם לרכישות. זוהי בעצם מטרתה בהסכם.

לדברי קריב, מנכ"ל פונטיפקס, מדובר בציון דרך משמעותי עבור תעשיית מדעי החיים בישראל: "לפונטניפקס יש יכולות לאתר ולספק תשתיות של מחקר, פיתוח וניהול בחברות המדוברות והתרומה של רוש כחברה המובילה בעולם בפיתוח תרופות פורצות דרך, תהווה כר רחב לחברות הישראליות בהגעה לשלבים מתקדמים ובהפיכתן לחברות גלובליות".

בין החברות של פונטיפקס התואמות את תחומי הפעילות של רוש, נמצאת למשל Aposense (לשעבר NST).

חתימת העסקה תתבצע במהלך בכנס ה-ILSI-Biomed, שיתקיים ב-15-17 ביוני בת"א בשיתוף "גלובס". לרגל האירוע תגיע משלחת גדולה במיוחד של בכירים מרוש, בראשותו של ד"ר לי באביס, נשיא תחום המחקר של חטיבת פיתוח התרופות בחברה.

בראיון ל"גלובס" שנערך לקראת הכנס, אמר באביד כי, "ישראל היא מקור מדהים לחדשנות רפואית, הן בזכות המדע המתקדם והן בזכות התמיכה הממשלתית בחברות הצעירות. האתגר האמיתי של התעשייה שלכם הוא ריבוי חברות, שלכל אחת מהן יש קניין רוחני מועט". מודל המאגדים שמציעה פונטיפקס אמור לפתור בעיה זו.